Mellanhöga läderkängor utan cellgumminederdel?

Jag är på jakt efter ett par mellanhöga (cirka 20-25 cm höga) läderkängor utan cellgumminederdel och allra helst även utan någon form av membran (typ Gore-Tex eller liknande). Jag har ganska breda fötter.

De skall användas för vandring med lätt (cirka 5-10 kg lätt) packning huvudsakligen på stigar och i miljöer som är någorlunda torra.

Vilka fabrikat och modeller bör jag ta en närmare titt på?

Tack på förhand!

/Birger
 
Senast ändrad:
Jag är på jakt efter ett par mellanhöga (cirka 20-25 cm höga) läderkängor utan cellgumminederdel och allra helst även utan någon form av membran (typ Gore-Tex eller liknande). Jag har ganska breda fötter.

De skall användas för vandring med lätt (cirka 5-10 kg lätt) packning huvudsakligen på stigar och i miljöer som är någorlunda torra.

Vilka fabrikat och modeller bör jag ta en närmare titt på?

Tack på förhand!

/Birger
Kanske helt offtopic då jag inte vet.
Du skriver lätt packning 5 - 10 kg, men spelar det absolut ingen roll hur mycket man själv väger? Jag vill ha det till att det spelar stor roll.
 
Dessa är ju inte i läder, men jag tycker de är mycket bra för vandringar i varma klimat (om/när det blir kraftigare regn använder jag plastpåsar över sockorna, men de klarar snabba kliv i pölar).
Läderkängor o torrt underlag tycker jag f.ö. passar dåligt ihop. "Meshkängor" o torrt underlag skulle jag säga passar ihop - såvida det inte är fråga om "klippvandring" förstås.

 
Kanske helt offtopic då jag inte vet.
Du skriver lätt packning 5 - 10 kg, men spelar det absolut ingen roll hur mycket man själv väger? Jag vill ha det till att det spelar stor roll.

Jo, visst kan den egna vikten spela en viss roll i detta sammanhang. Men den vikten bär man ju alltid med sig. Jag syftade alltså på mer-vkten.

Jag väger cirka 73 kg och är cirka 173 cm lång.

/Birger
 
Senast ändrad:
Vild chansning men tänkte på alfakängor m/77. Passar ganska bra på beskrivningen av det du letar efter :)
Har själv inte dessa men har beställt ett par för att se hur de är IRL.

 
Dessa är ju inte i läder, men jag tycker de är mycket bra för vandringar i varma klimat (om/när det blir kraftigare regn använder jag plastpåsar över sockorna, men de klarar snabba kliv i pölar).
Läderkängor o torrt underlag tycker jag f.ö. passar dåligt ihop. "Meshkängor" o torrt underlag skulle jag säga passar ihop - såvida det inte är fråga om "klippvandring" förstås.


De ser onekligen bra och sköna ut. Och de är betydligt lättare än mina Lundhags Syncro High. Men jag vandrar vanligen bara i Sverige. Möjligen även i Norge och/eller Finland. Och jag gillar inte partier med väv i detta sammanhang.

/Birger
 
Det finns ju också halvhöga kängor i konstmatrial (båda nät och tätare) men vill du ha läder i hela skon så hade jag nog gissat på någon membranfri model från Meindel.

/Patrik
 
Senast ändrad:
Har gått mycket i mina RedWing, skodelen är dubbelsydd, innerskon har GoodyearWelt som en vanlig randsydd sko och den yttre har mocasinskärning, vilket gör att de fungerar väl i ur och skärv, finns i många läster och modeller. Naturkompaniet i Malmö har haft hemma, även om jag köpt vid fabriken.
Inga G-tex och få yttersömmar, rekommenderas för torr vandring. Randsydda med gummisula så att en riktig skomakare kan rekonditionera dem. https://www.redwingshoes.com/ Classic Moc är nog nära vad du söker.

go tur
 
Senast ändrad:
Har gått mycket i mina RedWing, skodelen är dubbelsydd, innerskon har GoodyearWelt som en vanlig randsydd sko och den yttre har mocasinskärning, vilket gör att de fungerar väl i ur och skärv, finns i många läster och modeller. Naturkompaniet i Malmö har haft hemma, även om jag köpt vid fabriken.
Inga G-tex och få yttersömmar, rekommenderas för torr vandring. Randsydda med gummisula så att en riktig skomakare kan rekonditionera dem. https://www.redwingshoes.com/ Classic Moc är nog nära vad du söker.

go tur
Jag har också ett par RedWing Iron Ranger som jag gått med väldigt mkt sedan ett år tillbaka.
Var upp till Idre för några veckor sedan och gjorde några dagsturer med dem dessutom.
Annars har ju Röda Stjärnan (https://rodastjarnan.com/) klassiska M90-kängor (https://rodastjarnan.com/skor-och-kangor/marschkanga-m90-original-30483), som iaf jag gillade.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.