Meindl-problem?

Köpte ett par Meindl Island för ett par år sedan. Efter ett knappt år läckte de som två såll. Kan inte klaga på det bemötande jag fick när jag klagade utan jag fick dem utbytta utan att det kostade något. Men nu, efter ett drygt år igen har även det här paret börjat läcka!! Eftersom jag inte har någon erfarenhet av Meindl tänkte jag höra med dem som kanske vet mer: Brukar det vara så här? Är det någon mening att reklamera dem, eller bör jag helt enkelt skrapa ner i botten på penningpungen och gå tillbaka till Lundhags igen?
 
Meindl är bra

Jag köpte mina Meindl Island i Österrike sommaren 1997. Har gått på glaciärer i somrig blötsnö, i Skåne i blöta höst- och vinterförhållanden och de fungerar jättebra även om jag misskött dem genom att smörja dem sällan. Jag behåller mina några år till.
 
meindl

Har samma erfarenheter som dig men nu på mitt tredje par verkar det som meindl har fått det hela rätt.
Dessa har nu funkat för åretrunt bruk i 4 år och jag skulle inte vilja byta för allt i världen.
 
För att "svara" på dina frågor:

Normalt sett SKALL ett par Meindl vara täta, därav garantin från Gore-Tex (som får förmodas undersöka/samarbeta med de företag som gör resten av konstruktion; själva skon)

Om de INTE håller tätt: då får man ta reda på var/varför de läcker. Kan det vara så att man penetrerat den "täta" barriären (GT-membranet) med någon form av våld. Själv har jag utbukningar på hälarna som mer än gärna gnager sig igenom hälkappan på kängor, skort och stövlar. Givetvis med läckage som följd. Men om läckages kan härröras till fabrikationsfel (felsydda sömmar, taskigt limmande av sulor, dålig fastsättning av membran eller rena konstruktionsmissar) så är det givietvis så att en seriös agent/försäljningsställe/producent gör allt för att avhjälpa felet.

Sen finns det gråzoner där felet är svårt att härleda och den subjektiva uppfattningen spelar in: Låt säga att du lämnar in dina kängor med felbeskrivningen "Läcker som ett såll". Genom test (kanske ett slungtest där en vätska fås att visa var kängan eventuellt läcker) visas att kängan endast läcker "acceptabelt" mycket, dvs inte rikigt som ett såll utan snarare svettas ur sig en del fukt, ja då kanske du inte får ett par nya i brådrasket.

Så svar på din andra fråga: Självklart skall du reklamera IGEN, och igen och igen. Ge fabrikanten en chans att VISA på varför/om kängorna läcker/inte läcker och kräv en rejäl FÖRKLARING/URSÄKT om du nu får ja/nej på ett reklamationsfall.

Nu är det ju tyvärr så att gå in ett par kängor inte är det roligaste så jag förstår mycket väl din uppgivenhet att tvingas försöka IGEN med ett par Meindl. Även solen har sina fläckar.
[Ändrat av Buda 2004-12-06 kl 08:09]
 
Som svampar

Efter några år sög mina Island åt sig vatten som två tvättsvampar...
Sulan hade troligtvis lossnat från skon och enligt uppgift finns inget Goretex under fotsulan och därför kommer vatten in när sulan släpper lite från skon.
Köpte konstigt nog nya meindl (dock inte island).

/Henrik
 
Budas svar sâ rätt som det kan bli. Tyvärr finns det 1.000 ting som kan gâ snett med en sko, och ju mer tekniskt avancerad den är, desto större chans att det som utlovas havererar.

Här bör man nu särskilja tvâ ting:

- Varför har skon gâtt sönder, läcker den etc?
Kan man besvara denna frâga gâr det ocksâ ganska lätt att härleda om felet beror pâ att material och/eller fabrikationsfel, eller om det är ett normalt förslitningsfall, fel användning etc.

- Âtgärd.
Visar sig att det är material/fabrikationsfel bör fabrikanten âtgärda utan kostnad.
Är det normal förslitning, fel handhavande eller dylikt har fabrikanten inte denna skyldighet, men kan kanske laga till självkostnad. Ligger svaret i den sk. grâzonen brukar nâgorlunda seriösa fabrikanter välja att âtgärda utan kostnad.

Att exempelvis ett membran läcker eller inte läcker efter en tids användning kan bero pâ mânga saker.

Ibland är det rena kosntruktionsfel, dvs att nâgot skarpt inne i skon gnager sönder membranet. En seriös fabrikant âtgärdar denna miss i konstruktionen sâ snart det upptäckt den. Här har dock felet dock legat i en model, inte hos fabrikanten som helhet.

Ibland kan det vara ett parti bindsulor där underleverantören slarvat och det finns vassa partier som gnager mot membranet.. ï detta fall kanske just de 25 kängor som hade denna defekta bindsula kommer att börja läcka.

Ibland kanske maskinen som ska tejpa sömmarna pâ Gore inte fungerar som den ska, och limmet börjar släppa efter en tids användning.

Tyvärr tar det ju en tid mellan att dessa ting händer till det att detta upptäcks, analyseras fellet hittas och kan âtgärdas, varför det kans sippra ut ex antal kängor med olika typer av fel, nâgot som alla som jobbat i tillverkande indsutri är i princip omöjligt att undvika till 100%.

En seriös fabrikant är dock tacksam om denna typ av fel reklameras, sâ att man sâ nsabbt som möjligt kan hitta orsaken och âtgärda.

Dvs: Det hela är ganska komplext, och man bör inte döma ut ett märke för enstaka hándelser: dessa kan hända alla som ger sig i kast med at försöka klara konststycket att tillverka kängor som ska klara ALLT!!

Mvh, Mats
 
Inte vet jag...

...om jag har blivit någe´ klokare, men jag ska ta och göra en ny reklamation. Inser efter vad jag har läst här att det inte behöver vara fel på membranet, vilket jag har tagit för givet. Men normal förslitning får det ju inte vara idet här fallet, när det handlar om kängor mindre än två år gamla. Visst har jag använt dem mycket, men jag har inte bott i dem...

Inte heller tror jag att det handlar om att något har stuckit hål någonstans. På en känga, kanske, men på båda...

Det blir väl lämpligt att knata iväg med "sållen" till min sporthandlara nu när vintersäsongen är inne och jag har andra skodon när jag är ute.

Och jag måste erkänna att det inte blir några Meindl Island nästa gång. Har aldrig riktigt trivts med dem, sulan dödar liksom markkontakten (pjäxdanskänsla).
 
Re: Inte vet jag...

ulfgum; sa:
Och jag måste erkänna att det inte blir några Meindl Island nästa gång. Har aldrig riktigt trivts med dem, sulan dödar liksom markkontakten (pjäxdanskänsla).

Island är ju "medel tunga" (BC - ...für Alpin - Trekking und leichte Kletter steige). Vandrar man mera på stigar och leder kan det vara bättre att välja en mindre kraftig känga som blir mera flexibel. Vill man ha det riktigt bra markkontakt så köper man mockasiner.
 
Re: Inte vet jag...

ulfgum; sa:
...om jag har blivit någe´ klokare, men jag ska ta och göra en ny reklamation. Inser efter vad jag har läst här att det inte behöver vara fel på membranet, vilket jag har tagit för givet. Men normal förslitning får det ju inte vara idet här fallet, när det handlar om kängor mindre än två år gamla. Visst har jag använt dem mycket, men jag har inte bott i dem...

Inte heller tror jag att det handlar om att något har stuckit hål någonstans. På en känga, kanske, men på båda...

Det blir väl lämpligt att knata iväg med "sållen" till min sporthandlara nu när vintersäsongen är inne och jag har andra skodon när jag är ute.

Och jag måste erkänna att det inte blir några Meindl Island nästa gång. Har aldrig riktigt trivts med dem, sulan dödar liksom markkontakten (pjäxdanskänsla).
Min sambo hade ett par Meindl, nånn softline model. Började läcka efter ett halvår. Skickades av affären till Meindl som konstaterade hål på gtx membranet. Troligtvis efter en tå. Fick INTE ett par nya, vilket jag tycker är kass. Men hon fick köpa ett par nya till halva priset. Nu tog hon ett par Island. Men efter att ha läst inläggen så lär ju dom va slut till sommaren. Själv har jag ett par Hanwag. Och vad det gäller "pjäx" känsla så tycker jag dom är som ett par rymliga gympa skor, trots att det är BC-klassat. Kanske är det avfasningen på klacken som gör dom så otroligt lätta att gå med. Reklamera dina Meindl men titta på Hanwag som ett alternativ.

mina 2 ...
 
Re: Re: Inte vet jag...

Motulen; sa:
Men hon fick köpa ett par nya till halva priset. Nu tog hon ett par Island. Men efter att ha läst inläggen så lär ju dom va slut till sommaren. Själv har jag ett par Hanwag. Och vad det gäller "pjäx" känsla så tycker jag dom är som ett par rymliga gympa skor, trots att det är BC-klassat. Kanske är det avfasningen på klacken som gör dom så otroligt lätta att gå med. Reklamera dina Meindl men titta på Hanwag som ett alternativ.

mina 2 ...

Alla tillverkare ha en viss felprocent, om sedan Meindl är största märket på den svenska marknaden (för GTX kängor är de det) så kommer de att få största antalet fel. Vill man undvika sådana här fel så kan man ju alltid välja en känga utan membran. Det finns många att välja på, både med och utan foder.
 
Hanwag = Fjällräven

ulfgum; sa:
OK, låter bra! Men vem säljer sådana?

Med tanke på att de numera ägs av Fenix Outdoor: "snart i en Naturkompaniet nära dig".

Eller så gör de som Haglöfs gjorde med Alfa: plötsligt kommer det komma nya, förvånansvärt fina, Fjällräven-kängor. :)

(Jag har själv ett par Hanwag Yukon utan texmex som jag är nöjd med)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klyka Problem med Meindl Island Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
magbe238 Lundhags eller Meindl? Kläder 14
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...