Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter

Köpte ett par Meindl Kansas Gtx för några år sedan och blir aldrig riktigt klok på dem. Ibland kan jag vara ute i flera dagar utan problem och ibland får jag ont i fötterna efter bara en dag ute.

Min häl "glappar" när jag lyfter mitt steg (om ni förstår). Därför brukar jag anlra dem rätt hårt över vristen för att trycka ner hälen ordentligt. Detta gör att jag får rätt ont över vristen och blir väldigt "stel" och öm. Lite svårt att förklara men jag gör ett försök ändå.

Inför min senaste vandring testade jag att köpa inlägg. Jag tänkte att det vore bra om foten kom upp lite så att jag inte behöver spänna åt så förbannat. Dessutom är jag plattfot så jag tänkte att det kan väl inte skada med lite extra stöd. Detta resulterade i första och förmodligen sista gången jag använder detta inlägg. Fick nämligen skavsår över hälen och var precis lika öm och stel över vristen som vanligt.

Jag skulle inte beskriva mig som en gnällis när det kommer till komfort och så, men det börjar kännas rätt trist, och onödigt, att det ska vara såhär. Nu senast tog det definitivt en del av njutningen ifrån mig att det blev såhär. Bestämde mig för att göra något åt det inför nästa vandring.

Kanske är det någon här som jag hjälpa, tipsa, varit i liknande situation? I så fall är jag supertacksam för lite hjälp. Nya kängor? Nya inlägg? Gå till friluftsbutik och fråga? Snöra på något magiskt sätt?

Tack på förhand!

Ps. Är alltså plattfot. Däremot verkar jag inte interpronera då jag sliter yttersidan av skor först.
 
Senast ändrad:
Skulle tro att du får investera i nya kängor. Gå in till en butik där de kan kängor och fötter (alltför många försäljare är tyvärr duktigare på att sälja än att förstå sig på människor och deras behov) för att få hjälp. Ta god tid på dej så är nog chansen stor att du hittar en känga som fungerar för dina fötter. Lycka till!
 
Håller med Peifen, dina nuvarande kängor passar inte dina fötter alt har du köpt för stora kängor. Meindls kängor är fodrade så du behöver inte ha så mycket sockar i dem som om du använder skalkängor. Själv har jag bara ett par 400g ullsockar i mina på vandringarna.
Hälgreppet är mycket viktigt när du prövar skor och kängor. I princip skall kängan följa med din fot i steget utan att glappa i hälen även när nu snör dem löst. Att snöra på dem hårt över vristen för att tvinga ner fötterna i skon blir bara värre, och jag förstår mycket väl varför du får tryckömt på översidan av fötterna.
Om du använder speciella sulor eller inlägg kan de bygga mer höjd inuti kängorna än vanliga sulor, varför passformen i hälen kan ändras radikalt. Ta god tid på dig och prova runt. Ta gärna hem något/några par på öppet köp för att försiktigt testa under lite längre tid hemma i bostaden. Det är skillnad att hastigt prova ett par kängor i butiken, och att ha samma känga på foten i någon timme hemmavid.
 
En nödlösning skulle kunna vara att testa att sätta i hälgreppskuddar i kängorna https://www.google.se/search?q=hälg...UvaOB8m74AS51oBI&ved=0CDcQ7Ak&biw=320&bih=416

Kan dock tänka mig att de kan vara svårt att få sådana att fästa ordentligt på ett gotetexfoder så ett alternativ är att besöka en alpinbutik med pjäxverkstad och se om de har någon motsvarighet vilket bör vara mer anpassat för att klistras på en fluffig innersko.

I grund och botten verkar det dock som om den kängan du har inte passar din fot vilket redan har påpekats så i förlängningen bör du väl söka efter en känga som passar bättre.
 
De Meindlkängor jag provat kändes mer än genomsnittligt höga i vristen, så det låter troligt att det är just deras läst som inte passar dig, men det problem du beskriver har jag med de allra flesta standardskor. Flexpunkten kommer för högt upp på benet och min smala häl simmar runt på alla led i skons bakdel. Har man smala/låga anklar/hälar, särskilt i kombination med bred framfot, får man alltid mecka lite extra eller specialbeställa. Ibland har man tur och kan lösa det med inläggssulor utan att hälkappan kommer i fel läge på hälsenan, men det gick tydligen inte så bra i ditt fall. Det kan då i stället funka att "tjocka på" foten runtom, dvs ta på sig fler/tjockare strumpor (det förutsätter såklart, att även dina framfötter får plats, men ofta upplever jag att det känns rymligare i tårna, när fotbladet "lyfter" lite uppåt).
Visst skulle du inte, som smux påpekar, behöva det i princip, eftersom du har fodrade kängor, men å andra sidan finns det knappt några nackdelar med många strumplager.

Meindl Kansas har dessutom en rejält styv sula, som traditionellt påstås "ge stöd" vid tung packning och/eller stenig teräng (jag håller dock inte med om detta!). Men styv sula ökar ju risken för "glapphäl" - den har svårare att följa med foten, när den flexas i steget. Fundera på om du verkligen behöver så hårda skor.

De standardskor jag själv tycker har ett bra hälgrepp även på mina konstiga fötter är Kayland, i mitt fall Vertigo High. Den modellen tillverkas tyvärr inte längre, men går fortfarande att få tag på här och var. Förhoppningsvis har andra Kaylandmodeller liknande läst. Kolla annars efter skor med låg flexpunkt mellan fotdel och skaft, och en utpräglad "midja" mellan vrist och framfot (sett uppifrån).
 
De Meindlkängor jag provat kändes mer än genomsnittligt höga i vristen, så det låter troligt att det är just deras läst som inte passar dig................................................................................................................................................................................................................................................................................................
De standardskor jag själv tycker har ett bra hälgrepp även på mina konstiga fötter är Kayland, i mitt fall Vertigo High. Den modellen tillverkas tyvärr inte längre, men går fortfarande att få tag på här och var. Förhoppningsvis har andra Kaylandmodeller liknande läst. Kolla annars efter skor med låg flexpunkt mellan fotdel och skaft, och en utpräglad "midja" mellan vrist och framfot (sett uppifrån).

Vill gärna instämma betr. Kayland. Har ett par Kayland Contakt, som har något styvare sula än Vertigo High, men bättre hälgrepp har jag aldrig haft på någon känga eller stövel.
Kanske värt för TS att prova.
 
Att man får ont på ovansidan av foten/vristen p.g.a. för hårt tryck känner jag igen, inte skönt alls! Hade detta problem när mina Lundhags scout var nya. Jag löste detta genom att fortfarande snöra hårt men hoppa över en omgång hål (eller hakar i det här fallet) där det tryckte på foten. Kunde sedan genomföra en dryg veckas fjällvandring utan problem. Hade dock inget glapp vid hälen så jag vet inte hur tillämpbart detta råd är för din del.
 
Tack!

Hej!

Kom ju på nu mitt i sommaren att jag inte skrivit och tackat för alla fina svar! Orsaken är att jag ännu inte agerat i frågan. Kommer dock göra så nu till hösten. Blir nog till att köpa ett par nya kängor som känns bra från början nästan.

Tack för alla svaren!
 
Finns där några särskilda märken jag ska hålla utkik efter när jag går och provar? Jag menar om det finns några särskilda märken som lägger mer vikt vid stöd för plattfot och kanske inte så hög vrist?
 
Joanna: noterade absolut ditt tips om Kayland Contact som dessutom någon annan instämde i. Dessa finns dock inte på naturkompaniet där jag har ett presentkort. Hoppades därför på att få andra nämnda märken. Men det blir helt enkelt till att få och prova och ha ditt råd i bakfickan! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
magbe238 Lundhags eller Meindl? Kläder 14
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
ulfgum Meindl-problem? Kläder 14
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32
trummisacke Skotsel av Meindl-kængor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.