Meindl Island Pro

Hej,

Jag har nyligen köpt ett par nya kängor av typen Meindl Island Pro. Min frilufshandlare rekommenderade att använa Nikwax för att undehålla kängorna. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag tycket verkar ge en sämre smörjning än om man använder vanligt läderfett som jag använt på vanliga läder kängor jag haft tidigare. Vanligt fett lär ju förstöra nubuck ytan, men det bryr jag mig inte så mycket om.

mvh,
Mattias
 
nikwax rekommenderas av många handlare och jag har försökt att använda detta. Förstörde nästan ett par Meindl Himalaya innan jag tog mitt förnuft till fånga och gick över till vanligt skofett. Nikwax ger visselligen vatten avstötande impregnering, men det gälper absolut inte mot uttorkning.
 
Varför inte använda Meindls eget "Sportwax"? Det köpte jag på rekommendation och har använt det med gott resultat.
 
Vax

Jag använde fett i början men har nästan helt gått över till Nikwax för något år sedan. Fett går in i lädret och gör det mjukt (på gott och ont) och vaxet lägger sig mera ytligt.

Jag antar att i extrema fall, exempelvis när skon har blivit genomblöt och torkats för varmt, kanske fett passar bättre. Men å andra sidan ska man inte utsätta sina kängor för sånt...

Jag använder för övrigt Nikwax på alla mina läderskor hemma, och har inte upptäckt något negativt.
 
Mendl Island Pro

Jag använder också Meindls eget Sportvax och det är
fungerar bra!
Har även köpt ett par Meindl Air Revolution. Lite hårda för mina halux valgus, men stadiga och håller jämn temperatur både sommar och vinter.
 
nightzero; sa:
Hej,

Jag har nyligen köpt ett par nya kängor av typen Meindl Island Pro. Min frilufshandlare rekommenderade att använa Nikwax för att undehålla kängorna. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag tycket verkar ge en sämre smörjning än om man använder vanligt läderfett som jag använt på vanliga läder kängor jag haft tidigare. Vanligt fett lär ju förstöra nubuck ytan, men det bryr jag mig inte så mycket om.

mvh,
Mattias

Om du vill förstöra egenskaperna hos dina nya kängor så ska du smeta in dom med läderfett och det vore ju synd för då hade du lika gärna kunnat köpa kängor utan membran och sparat en slant. Fett täpper till porerna i lädret och blockerar membranets funktion så därför ska man alltid använda, av gore och tillverkaren, rekommenderade medel för att vårda lädret. Har man en ofodrad, membranlös känga som tex Lundhags, så kan man smeta på vad som helst men då gör man det för att få kängan tät.

Här är en bra tråd som tar upp just detta då och då återkommande ämne.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19615&pagenumber=1

mvh
David
[Ändrat av dave1 2005-04-03 kl 02:04]
 
INTE FETT!

Kängor ska smörjas med vax, inte fett.
Fett är till för att mjuka upp gamla sadlar, kängor från 50-talet som har stått på vinden, farsans gamla porfölj och sånt.

Moderna kängor har så bra läderkvalitet att de inte behöver mjukas upp med fett - de förlorar snarare i stadga (man minns lumparpolarna som använde fett för att få snygg glans, men deras kängor blev som sockiplast). Däremot behöver de få en vattenavvisande yta, vilket de får via vax eller flytande impregnering.

Valet står alltså inte mellan vax och fett utan mellan fast eller flytande impregnering.
 
Re: INTE FETT!

Nordesjö; sa:
(man minns lumparpolarna som använde fett för att få snygg glans, men deras kängor blev som sockiplast). Däremot behöver de få en vattenavvisande yta, vilket de får via vax eller flytande impregnering.

Har för mig att det var en sörja som hette Viking vaxfett man smord kängorna med i lumpen, på namnet låter det som en blandning av fett och vax.
 
Mina Jörnkängor smörjer jag ibland, ganska sällan (kanske bara någon, några gånger om året numera, påverkad av info här från bl.a. Malindo;-)), in med Jörnkängans blandning av fett, tjära, vax just i vårdande syfte för lädret. Någon sladdrighet har inte infunnit sig. Men som standard använder jag bara Nikwax.

Jörnkängan har inget membran, men som påpekats här ska fett helst helt hållas borta fråm membrankängor.

Något jag undviker helt i alla lägen är minkolja. Det gör lädret poröst med tiden.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4
tobjan Tokbilliga Meindl Island Pro idag på addnature Kläder 3
dahoo Meindl Island Pro BILLIGT! Kläder 6
wikbergspojken Island pro lady, Meindl Kläder 1
lami Vård av kängor - Meindl Island Pro Kläder 8
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
klyka Problem med Meindl Island Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.