Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha?

Jag undrar om någon testat skon Colorado GTX från Meindl?
Är de bra, värda att köpa? För/nackdelar? Kan man ha dem på vintern?

Jag har förstått det som att Meindl i stort gör väldigt bra vandringsskor, är det rätt?

Här är en länk till skon: http://www.xxl.se/vildmarksliv/jakt...ado-lady-gtx-kangor-1024388?searchWord=meindl

(Vill inte gärna handla i den butiken, men har inte hittat den skon någon annan stans så får väl bita ihop och göra ett undantag om skon är riktigt bra). ;-)
 
Nu har jag varit och provat, men skon passade tyvärr inte min fot.

Däremot blev jag glatt överraskad av den kunniga personalen bland vandring/vildmarksavdelningen. Jag fick mycket bra hjälp, och har nu sneglat lite på en Haglöfs-känga istället. :) Hittade en billigare på nätet (en hundring billigare) även om den var typ 500 kr billigare på XXL.

Fast det var lite rörigt att hitta i varuhuset tyckte jag, allt var inte helt logiskt sorterat (och jag brukar av princip inte handla i affärer som tillhandahåller vapen eller ammunition), men det uppvägs lite av de billiga priserna.

Får man inget svar i tråden får man svara själv. ;-)
 
jag har kängor från haglöfs, meindl, kayaland samt lundhags. haglöfs kängorna upplever jag som små i storleken och lite stela. dom är ok för stadsbruk och skogspromenader men kanske inte mer än det, åtminstone inte den modell som jag har. meindl kängorna (island pro) är tvärtom, ngt förstora för storleken. och ganska klumpiga. Kayaland zephyr är grymt sköna och ganska lätta. slutligen lundhags syncro mid. dessa har jag precis fått men kan redan nu säga att de känns mycket bekväma, och förhållandevis lätta. jag antar att du är kvinna, kolla då in http://caveoutdoor.nordicshops.com/product.html/lundhags-mira-ws-high?category_id=29
tror det är ett mycket bra köp. jag köpte herr modellen som sagt.
 
Tack för ditt tips och ditt svar! :)

Hur högt skaft behöver man egentligen? Beror det på var man vandrar (vilken terräng)?

Jag spanade lite på dessa, tyckte de var bra på mina fötter den lilla stund jag hade dem i affären. De satt åt bra på hälen (vilket jag förstått är viktigt) och "rullade" bra när jag gick, kändes inte lika "pjäxiga" som Meindl-skon.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSSOLIDLITEQ

Vad jag inte blir klok på är de olika benämningarna på skorna, alltså vad de skall användas till. Typ "lätt till medelsvår terräng" och liknande. Säljaren sade att han tyckte Haglöfsskon var lite "onödig" att ha i stan, utan var bättre ute i skog och mark, men att Haglöfs var lite bredare än Meindel (vilket är bra för mig.) Vad säger du?

Och vad är egentligen den väsentliga skillnaden mellan dam och herrskor?

Och så sade säljaren att man ska ha dubbla sockar i året runt (och det har jag läst här att många har) - men fryser man inte på vintern och svettas på sommaren? Jag är nybörjare på detta område så passar på att fråga proffsen.
 
Själv använder jag ett par Meindl Island Pro, min dotter Haglöfs SolidQ och min hustru Meindl Colorado...så lite av varje och alla är vi nöjda med våra kängor:)
Vad gäller Meindl Colorado så tyckte min hustru när hon provade dam varianten att de var för smala i lästen och klämde på flera ställen. Hon fick då rådet att prova herr modellen av samma känga istället, och dessa satt perfekt. Försäljaren nämnde faktiskt att det var vanligare att kvinnor köper herr modellen pga att de flesta upplever att dessa sitter bättte. Så ett tips, testa herrmodellen;)
 
Tack för tips smux! Jag provade först ett par herr men de var för stora och när jag letade vidare kom försäljaren med damkängorna. ;-)

Vad gillar din dotter Solid Q? Och i vilken terräng brukar ni gå?

Roligt att höra hur andra göra och vad de använder för kängor/skor! :)
 
Tack för ditt tips och ditt svar! :)

Hur högt skaft behöver man egentligen? Beror det på var man vandrar (vilken terräng)?

Jag spanade lite på dessa, tyckte de var bra på mina fötter den lilla stund jag hade dem i affären. De satt åt bra på hälen (vilket jag förstått är viktigt) och "rullade" bra när jag gick, kändes inte lika "pjäxiga" som Meindl-skon.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSSOLIDLITEQ

Vad jag inte blir klok på är de olika benämningarna på skorna, alltså vad de skall användas till. Typ "lätt till medelsvår terräng" och liknande. Säljaren sade att han tyckte Haglöfsskon var lite "onödig" att ha i stan, utan var bättre ute i skog och mark, men att Haglöfs var lite bredare än Meindel (vilket är bra för mig.) Vad säger du?

Och vad är egentligen den väsentliga skillnaden mellan dam och herrskor?

Och så sade säljaren att man ska ha dubbla sockar i året runt (och det har jag läst här att många har) - men fryser man inte på vintern och svettas på sommaren? Jag är nybörjare på detta område så passar på att fråga proffsen.

skaftet är till för att skydda, men det är mer tycke och smak. en nackdel är att kängan blir lite tyngre med högre skaft. Vilken känga man ska använda är mer tycke och smak också. det bästa är att prova och hitta dom man trivs med, kanske inte lyssna alltför mycket vad säljaren säger. den stora skiljelinjen brukar gå mellan skalkängor (främst lundhags) och gore tex kängor. dom förra torkar snabbare men kräver mer omsorg medan dom senare är vattentäta från början men om dom blir våta så tar det väldigt lång tid att få dom torra. dubbla sockor gäller främst lundhags, för andra kan man ha både och, har man bara rätt kombi så funkar det för alla årstider. sulan på lundhags är inte särskilt hal, är en vibram som alla andra har så det är ingen skillnad.
 
Tack för tips smux! Jag provade först ett par herr men de var för stora och när jag letade vidare kom försäljaren med damkängorna. ;-)

Vad gillar din dotter Solid Q? Och i vilken terräng brukar ni gå?

Roligt att höra hur andra göra och vad de använder för kängor/skor! :)

För oss är det mest fjällvandring och toppturer i svenska eller norska fjällen. De Haglöfs Solid Q GTX som min dotter använder köpte vi för ca 5 år sedan, svarta mellanhöga i skinn med Vibram sula. Hon är väldigt förtjust i kängorna, men det är inte samma modell som går att köpa idag.
 
Membramfodrade skor brukar brista i membranet, beroende på hur du går varierar tidpunkten lite, men itu brukar de gå. När membranet brustit har du en läckade sko som andas betydligt sämre än en ofodrad skinnsko.
Fodrade kängor som blivit våta är i praktiken omöjliga att få torra under turen. Skalkängor och skor torkar du enkelt i fält.
Om du istället utgår från hur du skall bruka dina kängor brukar det bli enklare och klarare.
Strumpor och sockor i lager stoppar skon väl, flyttar ut friktionen till mellan sockorna samt torkar snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
JMel Krympande Meindl Kläder 22
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Gregorius Förväntat livslängd på Meindl-kängor Kläder 10
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Henkes Meindl Elbrus Pro Kläder 0
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Jackiie Hur mycket skötsel krävs - t.ex. Lundhags/Meindl? Kläder 8
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
Elvah Meindl Dovre Extreme - behandling mm Kläder 6
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
karlalbertfrej Stegjärn till Meindl Super Perfekt Kläder 0
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
Smogz Lästa ut Meindl Nepal Pro Kläder 0
lidde Spruckna Meindl dovre extrem Kläder 0
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
nyvaken Skovård Meindl Kläder 2
brillone Meindl Jersey Pro Kläder 1
mxsr Meindl Engadin Kläder 2
Kvarnträsk Meindl Taiga - hur ser de ut inuti? Kläder 9
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
perb001 Meindl fel sula?? Kläder 8
Nettchen Meindl kängor Kläder 38
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
Oskar R. Meindl Borneo vs. Haglöfs Forest Kläder 0
Henke_P Behandla Meindl kängor? Kläder 1
dom_runner Meindl Island Pro? Kläder 11
Mathias PHS Skötselråd Meindl Island Profession Kläder 1
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
orren86 Meindl Island Pro och stegjärn? Kläder 1
stinaL Vad tycker ni om meindl island pro Kläder 22
magbe238 Lundhags eller Meindl? Kläder 14
nightzero Meindl Island Pro Kläder 9
hulth Nya kängor! Meindl Glockner? Kläder 5
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
ulfgum Meindl-problem? Kläder 14
Pellepassat Meindl Island Pro eller Air Revolution? Kläder 4
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32
trummisacke Skotsel av Meindl-kængor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.