Medikit.

Det har blivit dags att kompletera min vandringspackning med en medicinlåda. Finns några synpunkter på detta?

I nuläget har jag några artiklar med mig i en påse med småsaker (där ligger även min plastsked, en filmrulleburk med tändstickor, en annan med salt etc). Min lista ser ut så här:

Skavsårsplåster.
Myggmedel.
Plåster modell större.

Skavsårsplåstren och myggmedel går ur listan för det är egentligen förbrukningsmateriel. Vad jag tror mig skulla behöva är

Plåster
Kompresser
Gasbinda
Sårrengöringsmedel.

Vad mer kan behövas? Vi talar om något man inte vill behöva, så det ska vara så litet som möjligt, men ändå tillräckligt när det behövs.
 
bananmannen; sa:
Plåster
Kompresser
Gasbinda
Sårrengöringsmedel.

Byt ut plåster och gasbinda mot snögg spenförband funkar som plåster, förband med mera.. Det e vattentåligt och fastnar inte i såret.. Kanske en tub kortisonsalva om man e känslig mot insektsbett eller så..
 
Beroende på var du vandrar, men en liten pincett för fästingar, om du inte har en pincett i någon multifunktionskniv, kan vara lämplig i vissa områden. Gäller att få bort krypet snabbt så man inte åker på Borrellia. Jäkligt otrevligt. Sedan jag åkte på det för ett antal år sedan har jag alltid pincett med mig. Behövs inte för fjällen, men den väger knappt något så den får jämt ligga kvar i min apotekspåse.
Typ Treo kan också vara bra att ha ett par av.

Raskesven
 
Jag brukar ha Cederroths lilla blodstoppare med mig mot lite större olyckor. Sårtvätt finns behändigt förpackat som tvättservetter.

En sax till att klippa plåster eller andra förband med (inget för UL-entusiasterna).
 
Jag brukar försöka resonera lite utifrån vad som kan hända, och i vilka situationer man vill kunna fortsätta och i vilka man vill avbryta (och alltså bara behöver kunna ta sig till hjälp).

Småsår får man lätt, där har du ju plåstren. Större sår fixar man med det obligatoriska(?) första förbandet.

Stickor och fästingar kräver en pincett (det är visserligen inte livsviktigt att få bort dem, men jag tycker det är VÄLDIGT irriterande att stå där med en sticka man inte får loss på grund av att man saknar pincett).

Insektsbett brukar man få, kortisonsalva kan vara ide. Även om man nu inte får stora bölder av mygg så kanske man råkar ut för nåt större (geting?).

Sjuk kan man bli, nåt febernedsättande och smärtlindrande kan alltså vara praktiskt. Nåt mot magsjuka kan vara ide också, så man klarar att ta sig "ut" om man blir rejält sjuk.

Torr hud spricker lätt, det kan alltså vara trevligt med nån salva man kan smörja in sig med (jag brukar ha en linsburk med salva).

Nål och tråd att sy med har man oftast bland reparationssakerna (nu pratar vi alltså om nödsitation här, om man blir tvungen att kapa av armen eller nåt:).

Sårtvätt... där är tvål nog det mest praktiska, kan användas till det mesta. Får man ett rejält sår som inte funkar att tvätta med tvål så behöver man nog ändå ta sig till läkare.

Vattenreningstabletter hör nästan hemma här också tycker jag.
 
Jag vill gärna ha med ett par engångsförpackningar med koksaltlösning.
Väldigt smidigt för att skölja ur sår, lätt att få en kraftig stråle om man klämmer till ordentligt.
Duger till att skölja skräp ur ögon och kan funka som näsdroppar tillfälligtvis.

I övrigt så tar jag nog oxå med lite av varje för att klara det mesta.
Eftersom jag alltid har minst en hund med så är det smidigt att kunna a grejer som duger till dom oxå,
Där är "Spenförband" oslagbart.
 
...en annan sak som är bra om man är kinkig av sig eller har barn med sig är bedövningssalva, som snabbt bedövar huden om man ska ta ut en sticka eller hullingförsedd krok. Det sägs att en värktablett mosad i ett par droppar vatten också ska fungera, men det har jag inte testat. Vad jag däremot har testat är att dra ut en hullingförsedd krok som lyckats tränga in under nagelbandet utan sådan salva, och det vill jag inte göra igen.

Men nu är jag inne på lite "lyxigare" prylar...
 
Less is more

Skavsårstejp och huvudvärkstabletter tycker jag kan försvara en plats i en dags eller veckopackning.
Har man med barn så är det inte så dumt med bedövningssalva och det kan nog vara bra om man har med sig krokar för fiske också. I övrigt kan man komplettera om man har någon sjukdom t ex astmamedicin eller adrenalin (epipen eller liknande) vid farlig allergi.

Konsten är att minimera inte maximera packningen.

Thure
 
Elastisk linda är alltid bra om man stukar en fot, går även till tryckförband och man kan ha den till mitella eller annat stöd. När jag är ute som första hjälpare är grundutrustningen en trekantsduk, plasthandskar och andningsskydd. På fjället skulle jag nog ta bort de två sista och ta med trekantsduken, går bra med snusnäsduk tex, går till det mesta i skadeväg=)
 
liten förbandskudde

Apoteket säljer en *liten* förbandskudde som innehåller det viktigaste och som är avsedd för vandring, cyckling &c.
Citat från apoteketes sida.
"Den lilla kudden är avsedd för t ex vandring, cykel eller vistelse i lekparken. Produkterna måste tas ut för att man ska få överblick över innehållet. Den lilla kudden innehåller en andningsmask, en Blodstoppare, 10 st Savett Sårtvätt, 15 st Salvemed plåster, samt förbandssax för plåster och bilbälten. "

Efter lite individuell kompletering kan den kanske användas?
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.