Medel mot mygg och knott?

Det stämmer verkligen inte att bara DEET fungerar.
Möjligt att DEET är det enda dom det forskats på men bara för att det inte undersökts vetenskapligt betyder inte att det inte fungerar.

De två myggmedel som använts historiskt och som än idag används av t.ex. samer och många jägare är beckolja och ryssolja.
Beckolja är en form av destillerad tjära som blandas med olja och om man vill vax för en hårdare konsistens. Finns att köka frdigblandad på t.ex. naturkompaniet. Sök efter Vilmas beckolja.
Ryssolja är gjord på tjära ifrån björknäver. Har länge använts och används än idag i Sibirien. Har du sett dokumentären happy people/lyckliga människor så ser du där att de använder det. Jag är osäker på ifall Vilma gör även Ryssolja. Det gåratt framställa själv och är väldigt kul. Youtuba på birch tar eller liknande.


Min egen erfarenhet är att olika myggmedel är olika effektiva på olika sorters myggor.
Du bör därför inte bara ha ett sorts medel med dig.

Jag spenderade 7 av denna sommarens veckor paddlandes uppe i norra Finland. Mygg fanns det gott om och Beck- och Ryssoljan fungerade utmärkt där. Dock bet de inte på bromsinvasionen vi fick sista dagarna.

Men som alla andra påpekat är det bästa mekaniskt skydd. Kläder och myggjacka är en bra kombination. I myggjackan kan du dra in armarna och kåsan så du kan äta inuti den.

Rök är också lika fantastiskt bra som alla säger. Enda gången folk slåss om att få sitta i röken är vid en riktig mygginvasion.
 
Tack för alla tips så här långt!

Jag gillar inte klet och smet, så vid närmare eftertanke får det bli fysiskt skydd i form av kläder och myggspiral.

/Birger
 
Det stämmer verkligen inte att bara DEET fungerar.
Möjligt att DEET är det enda dom det forskats på men bara för att det inte undersökts vetenskapligt betyder inte att det inte fungerar.

Halaj!

Jag vill inte säga emot dig, eftersom jag nu inte har på fötterna för att göra det.
Men jag gjorde en tung googling/läsning av saken när den förra tråden begav sig.
Här kommer iaf en bra, kort länk om saken:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Walborg_Thorsell
Det är mycket möjligt att amerikanska militären inte hade koll på hur samer värjde sig mot mygg, men man kan vara tämligen säker på att Thorsell hade det.
Hade Thorsell tyckt att beckolja är prima grejer hade han säkert kört på det spåret. Nu gjorde han inte det.

//T
 
Jag köpte en thermacell efter att jag fick hammocken invaderad när jag var i Gyllbergen. Vb så sätter jag på den 10 min innan jag ska i/ur. Fungerar perfekt!
 
knott å annat som bits

Hej.
Bäst i test för några år sen var US622. Har inte provat själv men det är ju onödigt att köpa något som är sämre tycker jag.
I normala fall klarar du dig fint så länge du är över trädgränsen. Sätt upp camp på blåsiga platser och det inte är kallt eller väntas storm :).
Annars håller jag med övriga om heltäckande klädsel, vilket är lättare sagt en gjort.
Kom nyss hem från en vecka i Nordnorge där en värmebölja fick knotten att svärma.
Om myggnätet från hatten låg löst mot jackan kröp dom under. Om det var minsta glipa mellan jackan och handsken åt dom upp handlederna. Innan jag satte på gamsjerna kröp dom upp i byxbenet. Hade ett femtiotal bett på benen innan jag upptäckte att dom var därinne.
Jag köpte för några år sen en "mygganorak" i en fiskeaffär. Jag önskar jag haft den med i sommar. Då är i alla fall överkroppen helt skyddad om man råkar ut för en liknande svärmning.
Vill dock tillägga att riken är liten att du råkar ut för nått liknande i augusti.
God tur
 
Jag köpte ett paket US622 myggspiraler i dag. Det får räcka. Om inte får jag som sagt var tälta på kalfjället i en lagom blåsig miljö.

/Birger
 
Halaj!

Jag vill inte säga emot dig, eftersom jag nu inte har på fötterna för att göra det.
Men jag gjorde en tung googling/läsning av saken när den förra tråden begav sig.
Här kommer iaf en bra, kort länk om saken:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Walborg_Thorsell
Det är mycket möjligt att amerikanska militären inte hade koll på hur samer värjde sig mot mygg, men man kan vara tämligen säker på att Thorsell hade det.
Hade Thorsell tyckt att beckolja är prima grejer hade han säkert kört på det spåret. Nu gjorde han inte det.

//T

Hmm enligt den är ju hennes myggmedel mera effektivt än DEET. Det är absolut möjligt att Beckoljan/Ryssoljan inte var tillräckligt effektiv och jag kan tänka mig att DEET och DEMIDEX är mera effektiva (Ju giftigare något är desto effektivare är det normalt sett).
Nu är jag inte så insatt i vad hon forskade efter men det är möjligt att hon försökte ta fram ett gift för att döda myggen, typ besprutning med plan. Det är inte ändamålet med ryss-/beckolja som bara stör myggens lukthår.
 
Halaj!

Jag vill inte säga emot dig, eftersom jag nu inte har på fötterna för att göra det.
Men jag gjorde en tung googling/läsning av saken när den förra tråden begav sig.
Här kommer iaf en bra, kort länk om saken:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Walborg_Thorsell
Det är mycket möjligt att amerikanska militären inte hade koll på hur samer värjde sig mot mygg, men man kan vara tämligen säker på att Thorsell hade det.
Hade Thorsell tyckt att beckolja är prima grejer hade han säkert kört på det spåret. Nu gjorde han inte det.

//T

Ett litet förtydliganden bara. Thorsell var kvinna.
 
Märket "Mygga" roll on stift
Funkar hyfsat. Antagligen giftigt eller nåt men vad gör man inte..

När det verkligen kniper måste man förstås ha nät över huvudet
Långärmat och långbyxor har jag i princip alltid ändå
 
Bumpar denna gamla tråd med lite optimistiska nyheter.
Snart får vi kanske ett nytt, effektivt och för övrigt levande harmlöst skydd, baserat på ett ämne i grapefruktskal.
Jag har tjatat om detta med färger på kläder mm, och nu kan jag göra det med vetenskapligt stöd. :)
Om allt detta och lite till berättas i denna DN-artikel. Möjligen låst, så jag bifogar lite klipp för er som inte är abonnenter.
För lite drygt ett år sedan kom en studie där forskare vid University of Washington i USA och Albert-Ludwigs Universität i Tyskland, kunde visa att myggor framför allt dras till rött. Orange, svart och cyan går också an, samtidigt som de tycks vara ointresserade av grönt, lila, blått och vitt. Ljusa, men dämpade, så kallade pastellfärger, är betydligt bättre än dito mörka och klara.

Att myggor föredrar vissa färger framför andra är inget nytt. Det var anledningen till att USA:s armé för en tid sedan gick från att använda mörkblå uniformsskjortor, till ljusblå, och till att britterna till stor del använde sig av ljusa, khakifärgade, kläder i tropikerna under kolonialtiden.
När myggan väl kommit närmare börjar den även använda sig av lukter. Vår naturliga kroppslukt och hur svettiga vi är har stor betydelse. Men inte bara. Nyligen kom nämligen en studie som visar att myggor också gör skillnad beroende på vilken tvål vi använder. Forskarna själva föreslog en tvål med kokosolja, för alla dem som vill hålla myggen på behörigt avstånd.
– Effekten var dock inte jättestor, säger Marcus Stensmyr, som har läst studien.
Han skulle i stället satsa på en citrusdoftande tvål eller schampo, eftersom limonen – det ämne som ger apelsin, citron och andra citrusfrukter deras karakteristiska doft – är ett välkänt anti-mygg-medel.

– Men det finns ett ännu bättre ämne och det är nootkaton. Det är en cyklisk terpen som finns naturligt i grapefrukt. Det har en mycket distinkt och trevlig doft. Ämnet är helt ofarligt för oss människor, men supereffektivt mot myggor. Man vet inte exakt varför, men det verkar som det påverkar myggans signalsystem så att de får som ett epilepsianfall när det kommer i närheten av det, säger Marcus Stensmyr.
Det ämne som får myggor att gå bananas finns dock inte i grapefruktens saft, utan i skalet, och är svårt att tillverka i större mängder.
– Amerikanska myndigheten CDC har därför gett ett schweiziskt bioteknikföretag i uppdrag att tillverka nootkaton med hjälp av genmodifierade jästceller. Jag vet inte när det kommer ut i handeln, men jag tror det kan bli storsäljare. Det finns ett uppdämt behov av bra myggmedel med helt naturliga kemikalier, säger Marcus Stensmyr.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.