medel mot knott

Nej, det tycker jag inte. Från det att jag var liten parvel har jag brottats med detta problem (allt är värre när man är liten och inte når upp över snåren utan ständigt är i lä). Säkrast är att klä ut dem; heltäckande kläder och mygghatt/nätdok över kepsen, stoppa ned byxorna i sockarna. Mängder med myggspray (typ US622) på kläderna, spec kring ärmmuddar, byxlinningar, krage etc. Problemet med de små j*vlarna är att de kryper in tills det tar stopp, och så biter de. Flera gånger. Hårda att krossa också.

Vad gäller myggmedel mot knott så tycker jag att man får gå upp rejält i styrka. Om det normalt räcker med t ex MyggA när det är halvlite mygg, så får man dra på med de gamla förbjudna medlen för att stävja knotten. Beckolja (Wilmas) är det enda i dagens arsenal jag tycker fungerar någorlunda, men den blir lätt rinnig när man svettas (och gissa om den svider i ögonen!). US622-stift funkar en kort stund (<1 tim) om man sätter det t ex på halsen och kring handlederna.
 
Hej på er!
Har ni provat Nordic Summer? Det är ett tjärluktande, skokrämsliknande medel, de har tydligen blandat bäckolja och djungelolja. Svårt att duscha bort, men samtidigt blir man snyggt brun! :)
Det fungerar hur som helst mycket bra!
 
Nordic Summer känns som sista utvägen när det gäller mygg och knott. Inget man drar på sig frivilligt.

Har nu precis kommit hem från vålådalen. Fick där av lokalbefolkningen tipset om medlet "OFF". Tyckte att det fungerade väldigt bra. Tur i oturen var att jag missade de flesta knotten då dom verkade ha haft ett av de värsta knottåren där på länge.
Eftersom det inte var så mycket knott kvar när jag kom dit så kunde jag ju inte heller utvärdera medlet ordentligt. Men kommer i framtiden alltid ha en flaska "OFF" med mig när jag vet om att jag ska till områden där knott finns (ända tills jag hittat nått bättre medel eller upptäckt att OFF är skit).
 
Mygga

Apoteket rekomenderade Mygga, så jag köpte en. Test i fällt visade att den faktiskt höll knotten borta. Effekten varade i ca 2 timmar, kanske 3. Såvida jag inte hade roligt och inte märkte att tiden gick. Minns iallafall precis när jag fick det första knottbettet efter några timmar. Jaha tänkte jag, nu har effekten gått bort. Men fram till dess var det precis knottfritt.

Kan även passa på att slå ihäl myten om att mygg och andra flygande fän drivs bort av rök. Jag satt och tittade på en knottsvärm som i godan ro flög runt sådär som de gör mitt i röken från lägerelden utan att bry sig det minsta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...