Med skidor från Teusajaurestugorna söderut?

Hej,
Enligt kartsök.se går det vinterled längs med Kungsleden från Kaitumjaurestugorna och söder ut till Teusajaurestugorna. Min fråga gäller hur vida det går vinterled eller är möjligt att åka skidor från Kaitumjaurestugorna till Vakkotavare, eller annan plats längs vägen västerut. Någon som vet eller har egen erfarenhet av att åka skidor denna sträcka, senvinter/vårvinter. Brant, lavinfara etc...
Vänligen/Rickard N..

Hej,
Enligt kartsök.se går det vinterled längs med Kungsleden från Kaitumjaurestugorna och söder ut till Teusajaurestugorna. Min fråga gäller hur vida det går vinterled eller är möjligt att åka skidor från Kaitumjaurestugorna till Vakkotavare, eller annan plats längs vägen västerut. Någon som vet eller har egen erfarenhet av att åka skidor denna sträcka, senvinter/vårvinter. Brant, lavinfara etc...
Vänligen/Rickard N..

Det går bra att åka där. När jag åkte var det markerat med ruskor genom nationalparken, alltså Teusajaure-Vakkotavare.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Åkte där i slutet av april och det var markerat med ruskor. Det var varmt då, så det var blött att åka över Teusajaure och det var rätt snöfattigt på slutet ner mot Vakkotavare. Det är bitvis brant, men lavinfara kan jag inte säga något om.
Det är många som åker skidor den sträckan.

Hej!

"STF i Fjällen"-appen beskriver sträckan mellan Teusajaure och Vakkotavare med följande ord. Sträckan kommer upp under delen om turskidåkning så sträckan ska vara genomförbar. Har själv tänkt att åka den i påsk.

Så här beskrivs sträckan:
"Du startar över sjön och när du når andra sidan är du i Stora Sjöfallets nationalpark. Genom parken saknas kryssmarkering, här leden markerad med björkruskor på fjället och i björkskogen med målade ringar på träd. Etappen har rejäla höjdskillnader, lite backe upp och backe ner. Den inleds med en lång stigning, först i fjällbjörkskog men som sedan fortsätter på kalfjället. ... Etappen slutar brant utför innan du når Vakkotavare fjällstuga. För en ovan skidåkare kan nerfarten vara svår..."

Passar på att själv slänga in en fråga till er som åkt sträckan. Vi planerar att åka från Teusajaure på morgonen för att hinna med bussen från Vakkotavare som går kl 14:50 mot Salto/Kebnats. Hinner man sträckan på cirka 6 timmar (16 km)? Vi tänker oss tidig avfärd (runt 07:00). Eller är sträckan rejält bökig?

Passar på att själv slänga in en fråga till er som åkt sträckan. Vi planerar att åka från Teusajaure på morgonen för att hinna med bussen från Vakkotavare som går kl 14:50 mot Salto/Kebnats. Hinner man sträckan på cirka 6 timmar (16 km)? Vi tänker oss tidig avfärd (runt 07:00). Eller är sträckan rejält bökig?
Svårt att bedömma för en annan, men jag provar ända.
Det tog mig nästan 6 timmar från Vakkotavare till Teusajaure för 6 år sen.
Men:
Jag hade pulka (Langsamt (!) i bakken uppförs från Vakkotavare), det var dåligt väder (Bitvis var nästa björkkvist inte synlig) och jag tror det tar mer tid från Vakkotavare.
Normalt går jag drygt 4 km per timme, ibland mer.

Om vädret inte är för dåligt (det kan tar lite tid att hitta leden på andra sidan Teusajaure) tror jag att man hinnar med bussen, man vet ju att man skall vara där i tid och kanske stannar kortare längs vägen än normalt.

Henning

Jag tycker ni har goda marginaler och även utrymme för en halvtimmes lunchpaus plus en fikastund i Vakko. 3 km per timme är en rimlig bedömning. När ni kommer till den branta nedförsbacken kan det vara bäst att ta av skidorna och gå. Jag tycker även en van skidåkare kan få bekymmer här, i synnerhet med en tung ryggsäck på ryggen.

Fint! Tack för två bra svar.

Det kan så klart hända grejer längs med vägen som gör att det hela skiter sig - men det låter ju inte som någon omöjlighet. Vi tänkte avsluta med en natt i Salto innan vi åker hemåt så i värsta fall får vi stryka den dagen och ta natten i Vakko.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips