Maxpedition Typhoon FS

1. kan säga att dasspapper har räddat mig fler gånger än ficklampa, kniv & telefon;)

2. jag rekommenderar inte nål & tråd om det är tänkt för sår etc. djävligt lätt att sy/ stänga in bakterier i såren med ordentlig inflammation som resultat. bättre att tejpa ihop & låta någon kunnig göra det.. men ni menade kanske vanlig nål & tråd...
1. Jo, det är säkert mycket användbart. Jag brukar köra pappersnäsdukar som i viss mån fyller samma funktion :).

Jo, innan jag glömmer. Gummiband och eltejp har jag vid upprepade tillfällen funnit mycket praktiskt att ha med sig i packningen.

2. Jo, jag tänkte på att sy sår, men också vanlig sömnad, dvs i samband med tyg/kläder.

Du har nog rätt att det snarare stjälper än hjälper att försöka sy i egna sår.

~Paul~
 
jag tänkte nog mest på första hjälpen, men gummisnodd är ingen dum idé.

telefon,kniv,ficklampa mmm, tillhör väl mer bas utrustning? ( jag som spårade ur med "Panik Kit"..)

J.
 
kan säga att dasspapper har räddat mig fler gånger än ficklampa, kniv & telefon;)

micro strips är tunna plåster remsor som är förstärkta, funkar ypperligt till att klämma ihop skär sår innan man kommer till sjukhus om man behöver sys.

Leukosil är vit väv tape som är bra när man behöver tejpa tex, kompress.

bägge finns på apotek.

jag rekommenderar inte nål & tråd om det är tänkt för sår etc. djävligt lätt att sy/ stänga in bakterier i
såren med ordentlig inflammation som resultat. bättre att tejpa ihop & låta någon kunnig göra det.. men ni menade kanske vanlig nål & tråd...

vet en del tyskterrier ägare som syr ihop sina hundar om dem har blivit sargade av tex. grävling & det funkar bra ibland men oftast inte ( jag vet att skin/hud är olika på hundar & människor men..)

J.

Ha ha ja det har nog fn hjälpt mej fler gånger oxå. Utan att gå in på detaljer. Men ibland är det sista jag har trög mage.

Aha då vet jag. Det ska inköpas. Ja det har du rätt i. Jag vart inte sydd en gång för jag kom in försent. Dom kunde inte rengöra ordentligt eller hur det var.

Ha ha ja jag kan tänka mej att tyskterrier ägare får åka å sy en heldel. Hur är det med Hobbe :).

Seved
 
1. Jo, det är säkert mycket användbart. Jag brukar köra pappersnäsdukar som i viss mån fyller samma funktion :).

Jo, innan jag glömmer. Gummiband och eltejp har jag vid upprepade tillfällen funnit mycket praktiskt att ha med sig i packningen.

2. Jo, jag tänkte på att sy sår, men också vanlig sömnad, dvs i samband med tyg/kläder.

Du har nog rätt att det snarare stjälper än hjälper att försöka sy i egna sår.

~Paul~

Japp gummiband o tejp är användbart, även Kondom. Men inte som skydd då utan till vatten. Fast en plunta är inte så dumnt heller.

Seved
 
jag tänkte nog mest på första hjälpen, men gummisnodd är ingen dum idé.

telefon,kniv,ficklampa mmm, tillhör väl mer bas utrustning? ( jag som spårade ur med "Panik Kit"..)

J.
Jo, telefon tillsammans med de andra attiraljerna har jag alltid på mig, även till vardags. Plus många andra ...

~Paul~
 
kondom över pipan är klassiskt... gevärs pipan alltså!

fick plunta i stål efter jakten är obligatoriskt tillsammans med en Montecristo 2a.

Hobbe klättrar på väggarna eftersom jakten slutade så tidigt pga. all snö. vi har mer eller mindre avblåst vak jakten på grisarna också just för att om det blir eftersök så lever hundarna farligt.

Han har klarat sig ifrån skador i år också, bara haft lite närkamp med smågrisar. Det enda gången jag fick åka till vet. var för att ta bort en wobbler som fastnade med två hullingar i under läppen när jag körde apport träning i vattnet med honom i somras...
kunde inte klippa av bägge krokarna själv, först fick han 2 st sprutor men han vägrade somna in, så fort vet kom i närheten så skulle han upp & slåss... så han fick narkos istället.

J.
 
1. kondom över pipan är klassiskt... gevärs pipan alltså!

2. fick plunta i stål efter jakten är obligatoriskt

3. först fick han 2 st sprutor men han vägrade somna in, så fort vet kom i närheten så skulle han upp & slåss... så han fick narkos istället.

J.
1. Jo, i det sammanhanget är det en klassiker.

2. Hm, jag har letat som besatt efter en fin plunta men hittills misslyckats.

3. HAHA, bland det roligaste jag läst. Snacka om att ha humör
Biglaugh.gif


~Paul~
 
kondom över pipan är klassiskt... gevärs pipan alltså!

fick plunta i stål efter jakten är obligatoriskt tillsammans med en Montecristo 2a.

Hobbe klättrar på väggarna eftersom jakten slutade så tidigt pga. all snö. vi har mer eller mindre avblåst vak jakten på grisarna också just för att om det blir eftersök så lever hundarna farligt.

Han har klarat sig ifrån skador i år också, bara haft lite närkamp med smågrisar. Det enda gången jag fick åka till vet. var för att ta bort en wobbler som fastnade med två hullingar i under läppen när jag körde apport träning i vattnet med honom i somras...
kunde inte klippa av bägge krokarna själv, först fick han 2 st sprutor men han vägrade somna in, så fort vet kom i närheten så skulle han upp & slåss... så han fick narkos istället.

J.

Mycket användbart ;)

>Det låter ju bra att han klarat sej. Inget kul med skärsår från grisar.

Jasså :) tittade inte veterinären med rätt stora ögon då.

Ha ha ja har en terrier bestämnt sej för att inte somna, då blir det svärt.

Seved
 
DePaul: Fickplunta i stål köpte jag på Cordon Bleu i Stockholm, märket är zack finns garanterat på nätet.

Ang. hunden så efter att han kom upp ur vattnet & jag såg att förutom måsen i munnen så hängde wobblern i under läppen, när han släppte måsen så gick han omkring som om ingenting hade hänt.. jag kunde klippa av wobblern & ena kroken som satt under läppen ( trekrok). det var på en söndag & han verkade inte bry sig specielt så jag tänkte att jag åker in på måndag morgon. men när han skulle äta så slog ändan på kroken i stål matskålen & han blev tokig när det plingade till varenda gång han skulle ta en tugga...

Vetriniärens kommentar var ungefär: Dem där dumma Tyskarna fattar inte när dem ska lägga av.. så hon bad mig hålla ihop käkarna så att hon kunde binda ihop käkarna innan hon lyfte in honom till op. salen
 

Bilagor

  • piercing...jpg
    piercing...jpg
    27.5 KB · Visningar: 230
DePaul: Fickplunta i stål köpte jag på Cordon Bleu i Stockholm, märket är zack finns garanterat på nätet.

Ang. hunden så efter att han kom upp ur vattnet & jag såg att förutom måsen i munnen så hängde wobblern i under läppen, när han släppte måsen så gick han omkring som om ingenting hade hänt.. jag kunde klippa av wobblern & ena kroken som satt under läppen ( trekrok). det var på en söndag & han verkade inte bry sig specielt så jag tänkte att jag åker in på måndag morgon. men när han skulle äta så slog ändan på kroken i stål matskålen & han blev tokig när det plingade till varenda gång han skulle ta en tugga...

Vetriniärens kommentar var ungefär: Dem där dumma Tyskarna fattar inte när dem ska lägga av.. så hon bad mig hålla ihop käkarna så att hon kunde binda ihop käkarna innan hon lyfte in honom till op. salen

Är det Hobbe det där, han ser jäkligt fin ut.

Hm dumma vet jag inte, men jäkligt envisa :). Ha ha vet inte om det är så många raser som skulle forsätta apporten ändå. O det beror nog inte på dummhet.
Ha ha ja va fn han har ju kroken kvar, det såg jag nu. Han ser ut som att , jaha husse var är nästa mås.

Seved
 
ibland (ofta..) undrar jag om han har någon hjärna.....
Jag har en ordentlig salut kanon ute på landet & på nyårs afton så drog jag av en salut ,det slutar med att han flyger på kanonen & biter i eldrörer..
men å andra sidan så är Tyskar ökända för att få hjärnsläpp lite då & då. men ge sig finns inte varken i hjärnan ( om den finns där inne) eller kroppen. sorry för lite OT..

J.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.