Mattermos

För att slippa ta med extra tallrik på skridskoturerna i vinter är jag ute efter en mattermos med tillräckligt stor öppning för att kunna äta direkt ur den.


Skulle vara gott med ett riktigt mål mat som omväxling till smörgåsar med diverse pålägg.
 

Per

Gäst
Kanske hellre ta med ett kök?

Hej,


Jag tycker att man INTE bör hålla mat varm längre än nödvändigt. Förutom uppebara problem med bakterier som växer till så befrämrar det inte heller smaken. Ett medhaft kök behöver inte väga så mycket (se div inlägg nedan). Har man kök med sig så är det också en utmärkt ursäkt att ta det lugnt ett tag och inte stressa alltför mycket. Se också http://www.utsidan.se/artiklar/juni/kok.htm


Mvh Per
 
mattermos verkar bra !

Hejsan !
Håller med dig !
På skridskoturer så vill man gärna ha nåt varmt och gott när det är kallt (här i Umeå ute på havsisarna är det ofta ruggigt kallt, i december med korta dagar). Jag har sett nån bra mattermos men kan tyvärr inte ge dig info om namnet på den men jag vet att Utebutiken har en sån, de skickar till hela Sverige.
tel 090-120220


Det där med att hålla maten varm länge med än nödvändigt och bakterietillväxt är inget problem tror jag på en dagstur på skridskor.


MVH Mats
 

Per

Gäst
KALL-VARM

Det bör gälla samma regler som julens smörgårdsbord. Kall mat bör hållas KALL (under 4 grader) och varm mat bör hållas VARM (över 70 grader). Är temperaturen däremellan kan man räkna med en bakterie fördubbling på 20-30 min. Sedan beror det bara på hur mycket bakterier man hade från början och hur gottig maten är för dem. Men å andra sidan utgör ju en matförgiftning god träning för måde magmuskulaturen och knipmuskulaturen och utgör samtidigt att av de snabbaste sätten att minska vikten ca 5 kg.


Mvh Per
 
Thermos kanske.....

Jag har en thermos mattermos och den tycker jag funkar bra. Man får dock se till att ha en ganska lång sked så man når ner i botten. Maten brukar kunna bli ganska kompakt i termosen så om man ska blanda tex pasta och sås är det bra att göra det innan men det är väl kanske självklart... Min thermos är i nköpt på utebutiken i Umeå som Mats skrev om. Jag tror dock att denna ganska vanliga variant borde vara lätt att få tag på i hela landet. Har inte blivit matförgiftad än så länge i alla fall.


/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulindh Vad har du i din mattermos? Friluftsmat 25
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
Fjällkjell Lätt mattermos Friluftsmat 31
avslutatmedlemskap160620 Mattermos Friluftsmat 13
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
Franz321 mattermos 3-5 liter Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.