Matterhorn

Hej alla glada!

Det är så att jag har planerat att bestiga Matterhorn denna sommar under juli månaden, men det är min första gånga och aldrig har varit i där. Först vill jag veta om någon är intresserad att försöka nu på sommar och vill gärna antingen följa med och för det andra om någon eller några har lite mera detaljerad tekniska info.

Jag bilr mycket tacksam om jag får svar på min fråga
Mvh
Farzad
 
Det finns bättre alternativ.

Visst. Som nybörjaralpinist så lockar dom kända topparna. Det är dom man först får höra talas om och det är också dom som icke- klättrande kompisar blir imponerade av att höra att man gjort.

Eftersom såväl Matterhorn som Mont Blanc lockar många så är det trångt på normalvägarna och fullt i dom hyttor varifrån man startar. Med andra ord inte särskilt trivsamt och man får vissa tider vara beredd på att köa på en del ställen. Trängseln ökar också olycksrisken i form av stenslag från replag ovanför. Bägge topparna är höga och klättringen lång och tidskrävande med risk för väderomslag.

Det finns trevligare alternativ. I Wallis så finns t.ex. mycket fint att göra från Mischabelhyttan ovanför Saas Fee, t.ex. Nadelhorn. Den är mindre krävande än Matterhorn men skall ändå inte underskattas då den innehåller anmarsch över en sprickfylld glaciär.

Överhuvudtaget så innehåller klätterturer och bestigningar i Wallis mycket glaciärvandringar vilket kräver sin egen säkringsteknik och omdöme. Med rätt kompetens så är det dock ett sanslöst vackert högalpint område som ger sina utövare mycket tillbaka.
 
Hej!
Matterhorn är inte särskilt svårt. Men tillräckligt svårt för att en nybörjaralpinst ska få problem. Det tar lika lång tid att ta sej ner som upp (ofta går det ju snabbare på nervägen men på Matterhorn är klättringen av en typ som gör nervägen långsam och farlig) och man måste vara snabb för att hinna. För ngra år sedan fick man inte ens klättra utan guide, tydl pga att de hade så osannolikt många räddningsinsatser, ffa folk som helt enkelt inte hann ta sej ner innan det blev mörkt, att schweizarna helt enkelt tröttnade). Även om man hyr en bergsguide måste man vara rätt duktig och ffa snabb, och åtminstone när vi var där så ville guiden att vi skulle 'bevisa' vår förmåga på ngn annan topp först. Dessutom ska man vara medveten om att Matterhorn verkligen är mkt 'luftigare' och mer exponerat än tex Mt Blanc, och dessutom i princip hela vägen!
Varför inte bestiga ngn av de andra /mindre kända / topparna först? Både Breithorn, Castor och Pollux och Monte Rosa (i just det området) är också jättefina turer och inte alls så översvämmade av amatöralpinister som vill checka av ett berömt berg på sin lista!
 
Tack

Tackar för dina råd och info. Jag har faktiski planerat att vara där i en vecka och ska i 3-4 dagar ägna mig åt aklimatisering genom att klättra på glaciäer och andra toppar som Rimpfischhorn, montrosa och sen hörnligrat. Jag ska försöka toppen och hoppas att komma upp första dagen annars kan jag stanna en natt antingen på väg upp eller fira ner mig och försöka dagen efter. Jag kanske låter lite oerfaren när det gäller alperna och det är för att jag har inte klättrart ett bra tag. Men jag vet vad jag kan och inte kan, därför försöker jag iallafall även om inte hittar någon medklättrare.
 
Bästa överblocken av Matterhorn

Gillar Matterhorn, det har en magnetisk dragningskraft på mig såsom på mången alpinist!

Boken Matterhorn av Beat H. Perren ger en fantastisk bra översikt över Matterhorns alla fyra ryggar samt nordväggen. ISBN 3-7977-0196-9.

Själv gör jag ett tredje försök på 8 år i sommar på Liongrat. Om det blir en bom igen så flyttar jag över till Zmutt nästa gång... ?

Lycka till och har du planer på att fösöka Liongrat, hör av dig om du vill ha mer info.
 
Tack

Hej Per
Tack för infon, Jag har tänkt på Hörnligrat. Men Zmutt är inte långt bort från Zermatt ca 2km. Jag vet inget om Liongrat men vill gärna veta mer om det. Jag försöker skaffa boken Matterhorn, och samla mer infom om Liongrat med. Tack för all info och din utmärkta klättrar moral.
Mvh Farzad
 
Zmutt ännu svårare

Själv gör jag ett tredje försök på 8 år i sommar på Liongrat. Om det blir en bom igen så flyttar jag över till Zmutt nästa gång... ?

Hoppas du är medveten om att Zmutt är ännu svårare än Liongrat. På Zmutt finns inga fasta rep, svårare klättring och kammen är grymt lång. Just längden är något som får många att ge upp på Matterhorn.

Farzad: Betrakta inte Matterhorn som sportklättring. Att fira ner och försöka dagen efter går liksom inte ihop. Det är över 1500 höjdmetrar vi pratar om.

En vecka är rätt lite tid. Acklimatisering, vila, invänta bra väder tar tid och ja sen bör du ju också värma upp på något annat berg.
 
Zmutt

Ja, du har rätt jag har också samma uppfattning fast jag har inte varit där, men det är längre tur, Jag visste inte om fasta rep, tackar för info:n, det var mycket viktig. Jag vet inte så mycket om Liongrat utan ville gärna veta om det. vad är hötgsta svårighets graden som finns på väg upp. och hur lång är det längsta replängden. Var börjar man och så vidare. Jag blir tacksam om jag får info.
 
bilder lion ridge

Ja, du har rätt jag har också samma uppfattning fast jag har inte varit där, men det är längre tur, Jag visste inte om fasta rep, tackar för info:n, det var mycket viktig. Jag vet inte så mycket om Liongrat utan ville gärna veta om det. vad är hötgsta svårighets graden som finns på väg upp. och hur lång är det längsta replängden. Var börjar man och så vidare. Jag blir tacksam om jag får info.

Lite bilder från Lion ridge förra hösten. Det finns fasta rep på alla "svåra" passager. Vi klättrade inte några replängder, allt löpande och kortrep. Kolla dock dom fasta repen så att dom är okej innan ni använder dom. En guide dog förra sommaren då ett av repen brast.

http://tobiasgranath.com/files.asp?catID=1535

lycka till!
 
Zmutt är så klart jobbigare, men objektivt på sätt och vis säkrare med mindre folk och inga fasta rep/kättingar som kan haverera. Om man har kunskapen, erfarenheten och är tränad, så varför inte Zmutt? Vad tycker viktorjonsson?

Zmutt kändes ännu mera rätt efter den gången jag blev tillrättavisad (lite utskälld) av Ferdinano Rollando, mångårig italiensk UIAGM guide, att välja bort Liongrat och ABSOLUT välja Zmutt då Liongrat är för farlig, för många av hans kollegor har dött där. Nando har själv klättrat Zmutt 10ggr med klienter och tagit Liongrat ner 10ggr och vägrar att röra fasta rep och kättingar som kan haverera närsomhelst av stenslag/blixten. Enligt honom är Zmutt den enda vettiga vägen upp på Matterhorn...

Jag är beredd att hålla med till viss del, men eftersom jag haft otur med väder och oförutsedda händelser på Liongrat 2ggr så vill jag gärna försöka en tredje gång.
 
För den erfarne alpinisten är väl Zmutt att föredra. Inga fasta rep, lite med folk. Problemet med Zmutt att den ligger på nordsidan och därför inte får speciellt mycket sol. Isigt med andra ord. Känner folk som fått vända pga av det. Sen har vi ju längden, 1200 m från Hörnlihyttan eller 1500 m från ja, va nu den hyttan hette.

Klarar du av över 1000 m ihållande alpinklättring på en dag? Och ja, sen ska man ju ner också. Lite folk betyder också att du inte får hjälp av andra att hitta vägen.

Per, vart vände ni på Liongrat, och vad var klockan då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tewertson MATTERHORN Alpin / Bigwall 12
Ghost79 Matterhorn status Alpin / Bigwall 2
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Dillesan Bok om Matterhorn - Liongrat Alpin / Bigwall 2
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
more_anduhen matterhorn 2011 Alpin / Bigwall 8
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
Gab83 Guidebok Matterhorn Alpin / Bigwall 8
Masthuggare Matterhorn på vintern? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Matterhorn på hösten? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Matterhorn Alpin / Bigwall 8
suomi-enkeli Matterhorn solo Alpin / Bigwall 7
YNWA Matterhorn Alpin / Bigwall 2
ww-user Matterhorn route Alpin / Bigwall 6
PeterWelzien Olycka på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
marest Info om Matterhorn Alpin / Bigwall 7
CS Matterhorn i sommar Alpin / Bigwall 4
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
jimisola matterhorn på vintern Alpin / Bigwall 2
OKW Matterhorn! Alpin / Bigwall 13
Laila Ras på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
krille9 Matterhorn Alpin / Bigwall 0
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
Raskolnikov Matterhorn & Mt Blanc Alpin / Bigwall 3
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.