Matterhorn!

Hejsan!

Jag och en kompis har pratat om att försöka oss på Matterhorn i sommar. Är det någon som har erfarenhet av detta? Det var ju ett ras på Hörnlikammen förra sommaren och den stängdes ner, är det någon som har något uppdaterat info på det?

Jag har hört att klättringen mest består av alpin grad II men att det finns partier med grad IV. Dock skall dessa vara försedda med rep och kedjor.

Vad behöver man ha med sig i utrustning? Jag har hört att det skall vara svårsäkrat. Hur är routefindingen?

Efter vad jag har förstått så klättrar man första dagen till Solvayhyttan och går sedan sista biten nästa morgon och går hela vägen ner till Hörnlihyttan under dagen

Alla tips är varmt välkomna!

Kristian
 
Matterhorn

Hej.

Jag har inte varit på Matterhorn, men varit nedanför och på andra toppar i området. Solvayhütte är endast till för nödfall och har bara 4 britsar tror jag, absolut förbjudet att övernatta här, tom vid dåligt väder rekommenderas man att ta sig ända ner. Första dagen upp till Hörnlihütte, övernattning, uppstigning mycket tidigt för att vara nere vid Hörnlih. igen runt middagstid pga. risk för stenslag. Efter raset förra året är berget öppnat igen. Vad jag läst lär det vara svårt att hitta routen, framförallt vid insteget och därefter.
 
OKW; sa:
Jag och en kompis har pratat om att försöka oss på Matterhorn i sommar. Är det någon som har erfarenhet av detta? Det var ju ett ras på Hörnlikammen förra sommaren och den stängdes ner, är det någon som har något uppdaterat info på det?

Jag kollade just upp saken http://www.camp4.com/print.php?newsid=488 det var något helt tillfälligt föranlett av den extremt varma o torra sommaren i Wallis. Såg en bild i julas på Matterhorn österifrån, berget var helt snöfritt. Har åkt skidor mycket i Zermatt o kunde konstatera att vissa glaciärer hade smält mycket, en pist hade försvunnit, eftersom den brukade gå över en bit glaciär som försvann förra sommaren.

Jag har hört att klättringen mest består av alpin grad II men att det finns partier med grad IV. Dock skall dessa vara försedda med rep och kedjor.

Det stämmer. Några kedjor såg vi ej men väl fasta rep, tjocka trossar, och diverse abseilbultar.

Vad behöver man ha med sig i utrustning? Jag har hört att det skall vara svårsäkrat. Hur är routefindingen?

Utrustning: pjäxor, rep, band, karabiner, hjälm (för stenfall), och gärna en broms. Upp till Solvay är det svårt att hitta rätt väg. Det är lätt att göra alla möjliga utflykter som kostar en massa tid utan att man kommer någonstans. Hittar man rätt väg, den som bergförarna går med sina klienter går det snabbt o lätt.

Efter vad jag har förstått så klättrar man första dagen till Solvayhyttan och går sedan sista biten nästa morgon och går hela vägen ner till Hörnlihyttan under dagen

Det är absolut förbjudet att sova i Solvayhyttan för att bestiga Matterhorn från den. Såvitt jag förstår blir man bötfälld om det uppdagas. Solvay är en nödbivak avsedd att rädda liv vid busväder, inte en regelrätt hydda. Det kan tilläggas, att den är distinkt otrevlig, knappt möblerad, och både hyttan och omgivningen stinker av urin, så där är man inte längre än nödvändigt.

Per
[Ändrat av ipg289h 2004-03-14 kl 21:25]
 
Hej igen,

klarar man sig med ett 60m rep eller behöver man dubbelrep?

Är det meningen att man skall ta hela vägen upp och ner på en dag? Jag var i Zermatt i somras och pratade med några danskar som skulle upp, de hade planerat för en natt i Solvay. Det lät på dem som att det var rätt så vanligt (urinen till trots)

Kristian
 
OKW; sa:
klarar man sig med ett 60m rep eller behöver man dubbelrep?

Ja, vi hade 45 m, 9 mm rep. Det är sällan man använder det, främst är det på Mosleyplattorna och uppe vid skuldran, annars har man bara några meter ute. En av de saker som gör Matterhorn så farlig är att ovana klättrare har massvis med rep ute som drar ner en massa sten. En stor del av stenfallet beror på dem.

Är det meningen att man skall ta hela vägen upp och ner på en dag? Jag var i Zermatt i somras och pratade med några danskar som skulle upp, de hade planerat för en natt i Solvay. Det lät på dem som att det var rätt så vanligt (urinen till trots)

Man börjar från Hörnlihytte, och det tar 4-5 t upp och ungefär lika lång tid ner.

På tal om danskar var helikoptern upp där när vi var där p g a några danskar. En dansk hade säkrat sin likaledes danska flickvän på Mosleyplattorna genom att bara hålla repet i händerna med påföljd att de hade blivit illa bränsa.

Per

Kristian [/QUOTE]
 
Hej igen Per,

några fler frågor.

Måste man fira sig ner eller kan man klättra?

Kan man starta i mörkret eller är det för svårt att hitta vägen?

Behöver man ha med sig kilar, friends etc?

Du kanske har rätt, man skall nog inte lita på ett folk som kommer från ett land utan berg. En tripp till Kullaberg ger en ju en viss skepsis mot danskt klätterkunnande.

Kristian
 
OKW; sa:
Måste man fira sig ner eller kan man klättra?
Man kan klättra. Det gjorde vi. Men det finns ett par ställen där det är snabbare o säkrare om man kan abseila, speciellt vid Mosleyplattorna.
Kan man starta i mörkret eller är det för svårt att hitta vägen?
Ja, ju tidigare desto bättre. Första timmen klättrar man i mörker, det är relativt oteknisk klättring. Bitvis är det köbildning. En fin sommardag kan det vara 100 till 200 pers som startar samtidigt med pannlampor. Bästa chansen att hitta rätt är att starta före alla andra o så tassa efter folk som går med förare.
Behöver man ha med sig kilar, friends etc?
Nej, det är inte den typen av klättring. Svårigheten med Matterhorn är dels att hitta eftersom det finns så många irrvägar, dels att hålla ett juste tempo, att inte säkra för mycket (men inte för lite heller naturligtvis); det är ganska luftigt o de som är ovana säkrar varenda meter och kommer ingen vart. Helst ska man bara ha några meter rep ute mellan sig o kunna säkra snabbt på ställen där det finns objektiva risker för att sedan kila på till nästa ställe. Det är egentligen bara vid Mosleyplattorna och en bit ovanför skuldran som är tekniskt: givet att man hittat rätt väg.

Per
 
[/QUOTE]
Nej, det är inte den typen av klättring. Svårigheten med Matterhorn är dels att hitta eftersom det finns så många irrvägar, dels att hålla ett juste tempo, att inte säkra för mycket (men inte för lite heller naturligtvis); det är ganska luftigt o de som är ovana säkrar varenda meter och kommer ingen vart. Helst ska man bara ha några meter rep ute mellan sig o kunna säkra snabbt på ställen där det finns objektiva risker för att sedan kila på till nästa ställe. Det är egentligen bara vid Mosleyplattorna och en bit ovanför skuldran som är tekniskt: givet att man hittat rätt väg.

Per [/QUOTE]

Hej igen Per,

betyder det ovanstående att det finns bultar och pitonger här och där som man kan säkra i och att man kan lämna säkringarna hemma?

Kristian
 
OKW; sa:
betyder det ovanstående att det finns bultar och pitonger här och där som man kan säkra i och att man kan lämna säkringarna hemma?

Ja, Matterhorn är inte tekniskt krävande, tvärtom större delen av leden är lätt, "scrambling" som engelsmännen säger, d v s man använder händerna lite då o då men är sällan säkrad för längre sträckor, utan man rör sig tillsammans, o så är det några bitar där man säkrar varandra, främst vid Mosleyplattorna och ovanför skuldran där det är ett steg och fasta rep, men även på ett och annat ställe i övrigt. Uppskattningsvis säkrade vi varandra kanske 5 procent av leden fr Hörnlihyttan. Snittlutningen på Hörnligrat är 45 grader.

På kritiska ställen finns abseilringar, som berförarna underhåller, o det finns också en hel del pitonger men en del av dem är opålitliga, har lämnats av folk. Det är aldrig fel att ha säkerhetsattiraljer med, någon kil etc, men det är klart meningslöst att släpa på en massa tunga friends etc.

Per
 
ipg289h; sa:
OKW; sa:
betyder det ovanstående att det finns bultar och pitonger här och där som man kan säkra i och att man kan lämna säkringarna hemma?

Ja, Matterhorn är inte tekniskt krävande, tvärtom större delen av leden är lätt, "scrambling" som engelsmännen säger, d v s man använder händerna lite då o då men är sällan säkrad för längre sträckor, utan man rör sig tillsammans, o så är det några bitar där man säkrar varandra, främst vid Mosleyplattorna och ovanför skuldran där det är ett steg och fasta rep, men även på ett och annat ställe i övrigt. Uppskattningsvis säkrade vi varandra kanske 5 procent av leden fr Hörnlihyttan. Snittlutningen på Hörnligrat är 45 grader.

På kritiska ställen finns abseilringar, som berförarna underhåller, o det finns också en hel del pitonger men en del av dem är opålitliga, har lämnats av folk. Det är aldrig fel att ha säkerhetsattiraljer med, någon kil etc, men det är klart meningslöst att släpa på en massa tunga friends etc.

Per

Tackar för infot Per,

vet du om det finns nån bra bok eller liknande med en detaljerad ledbeskrivning så att man har något att gå efter?
 
Vi använde den Britiska "Alpine Club Guide Books: Pennine Alps Central" (Collomb 1975). Den är bra för andra berg o leder men just Hörnligrat gäller det att se var man ska gå o inte följa efter vem som helst som tar sig uppåt. Det gäller att vara tidig o se var förarna går.

Jag förstår Matterhorns attraktion. Det är ett tjusigt o berömt berg: något man gärna vill ha bestigit. Men det också ganska otrevligt. Alpinister på andra berg ser om varandra o hjälper varandra o har trevligt. På Matterhorn, särskilt under högsäsong, är armbågarna framme, på vissa ställen trängs folk, o många är oerfarna o står bara, o en massa rep drar ner sten, o hela tiden surrar helikoptrar runt en.

Vi har haft mycket roligare på andra berg runt Zermatt: t ex Dom (lätt), Rimpfischhorn, Weisshorn (härlig tur), Zinal Rothorn (kul klättring), Dent Blanche (expeditionslik). Monte Rosa, Dufourspitze, Zumsteinspitze, Margaritahytte o ned, en verklig episk tur. Det Finns många fler, som är bra förspel till Matterhorn.

Tältplatsen är trevlig. Mannen i familjen som har den är bergförare o till skillnad från många sådana delar han gärna med sig av sin enorma lokalkännedom.

Per
 
ipg289h; sa:
Vi använde den Britiska "Alpine Club Guide Books: Pennine Alps Central" (Collomb 1975). Den är bra för andra berg o leder men just Hörnligrat gäller det att se var man ska gå o inte följa efter vem som helst som tar sig uppåt. Det gäller att vara tidig o se var förarna går.

Jag förstår Matterhorns attraktion. Det är ett tjusigt o berömt berg: något man gärna vill ha bestigit. Men det också ganska otrevligt. Alpinister på andra berg ser om varandra o hjälper varandra o har trevligt. På Matterhorn, särskilt under högsäsong, är armbågarna framme, på vissa ställen trängs folk, o många är oerfarna o står bara, o en massa rep drar ner sten, o hela tiden surrar helikoptrar runt en.

Vi har haft mycket roligare på andra berg runt Zermatt: t ex Dom (lätt), Rimpfischhorn, Weisshorn (härlig tur), Zinal Rothorn (kul klättring), Dent Blanche (expeditionslik). Monte Rosa, Dufourspitze, Zumsteinspitze, Margaritahytte o ned, en verklig episk tur. Det Finns många fler, som är bra förspel till Matterhorn.

Tältplatsen är trevlig. Mannen i familjen som har den är bergförare o till skillnad från många sådana delar han gärna med sig av sin enorma lokalkännedom.

Per

Det gäller ju såklart att vara försiktig som alltid. Jag antar att Matterhorn är som Mt Blanc, en halvdan tur som kräver en risk som överstiger det man egentligen får ut. Men det spelar ju ingen roll, Mt Blanc är Mt Blanc och Matterhorn är Matterhorn. Det känns som om man måste beta av dem först...

Vi har varit och klättrat i Zermatt förut så vi är inga absoluta gröngölingar. Campingägaren är en rolig typ, som du säger delar han med sig av sina erfarenheter vilket kan vara ovärderligt ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tewertson MATTERHORN Alpin / Bigwall 12
Ghost79 Matterhorn status Alpin / Bigwall 2
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Dillesan Bok om Matterhorn - Liongrat Alpin / Bigwall 2
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
more_anduhen matterhorn 2011 Alpin / Bigwall 8
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
Farzad Matterhorn Alpin / Bigwall 12
Gab83 Guidebok Matterhorn Alpin / Bigwall 8
Masthuggare Matterhorn på vintern? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Matterhorn på hösten? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Matterhorn Alpin / Bigwall 8
suomi-enkeli Matterhorn solo Alpin / Bigwall 7
YNWA Matterhorn Alpin / Bigwall 2
ww-user Matterhorn route Alpin / Bigwall 6
PeterWelzien Olycka på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
hulken Utrustning för Liongrat, Matterhorn Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
marest Info om Matterhorn Alpin / Bigwall 7
CS Matterhorn i sommar Alpin / Bigwall 4
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
jimisola matterhorn på vintern Alpin / Bigwall 2
Laila Ras på Matterhorn Alpin / Bigwall 1
krille9 Matterhorn Alpin / Bigwall 0
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
Raskolnikov Matterhorn & Mt Blanc Alpin / Bigwall 3
clahag Matterhorn video sökes Alpin / Bigwall 1
Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.