matterhorn 2011

halå jag och gubben ( fassan) ska göra ett försök att bestiga matterhorn i sommar via hörnli ruten och undrar om det är nogon som har varet där och kan svara på nogra fråger?

1: svårghets grad ? vet att det är en alpin AD fairly hard som det står i gide boken. men er upfating.
2: hur lång tid tar det? står att dom flesta gör det på en dag men cirka timar.
3:eek:ch om det är något som man ska tängka på på den ruten
4:eek:ch viken tid är det lämpligat / lätast att klätra där?

vi har klätrat vanlig klip klätring i 8 år och ganska erfarna klätrat. har bigwal ett par gånger i nisedal 400 högd meter 4+ 5.
och så har vi klärtat is klätring mest fler repor då mest wi4:eek:r
har även gort ett par försök på mont blanc och har fåt vända en gång för att de var doligt förbereda och två gonger på grund av vädert. fasan klätrade och klarade den ett år. fast vi har klätrat goter 4200 möh och sov där en natt i tält. sen har vi klätrat mont blac du tacul 4248 möh två gånger
och tycker att deta kan vara kull top att för söka ta

tack på för hand alla tips är välkomna.
 
1: svårghets grad ? vet att det är en alpin AD fairly hard som det står i gide boken. men er upfating.
3:eek:ch om det är något som man ska tängka på på den ruten
Var där i somras och vände efter 2-300 hm. Insåg att jag varken hade kondis eller teknik till den. Hade kanske kommit upp, men hade då förmodligen varit så trött att det skulle vara farligt på väg ner. Det är en lång j-a scrambling. Vad som ser ganska lugnt ut på håll är betydligt mäktigare vid insteget. Klippan är mycket porös och sprickig. Speciellt utanför leden. Stenras är vanligt förekommande. Gå tidigt innan stenarna tinat löst. Klättringen sker mest osäkrat och det är luftigt på sina ställen. Annars är det en hel del fasta rep upp igenom. Sen är snö ett återkommande problem. Det kommer ofta i blötsnö som gör stenarna hala. Räkna med att ni får vänta på rätt dag. Sätt av ett par veckor och klättra mindre väderberoende berg under tiden. Sedan gäller det att vara redo när förhållanden är bra. Och då blir det trångt!
Ta med så mycket vatten ni orkar bära upp till Hörnli. All vatten på plats köps dyrt på flaska, eller skall smältas. Det finns plats att tälta bortom hyttan.

4:eek:ch viken tid är det lämpligat / lätast att klätra där?

Slutet av juli o augusti.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
okej tack för tipsen
kan man gemöra klätringen men gotur rut en upp på mont blanc plus ett par svårig hets grade ( den sista biten upp till stugan på goute? )
 
okej tack för tipsen
kan man gemöra klätringen men gotur rut en upp på mont blanc plus ett par svårig hets grade ( den sista biten upp till stugan på goute? )

Vet inte, då jag gjorde Mt Blanc från Aiguille du Midi över Tacul. Men om du jämför hur många som fixar att gå upp till Goutier varje år med hur många som går på Matterhorn så lär det vara ett antal steg svårare. 1200 hm i en lutning av 45 grader i snitt.

Kan du översätta detta till svenska? Jag har ärligt svårt att förstå vad du menar :(

Well, en del har inte fått skriftens gåva, ändock har de tankens gåva. Och det är den som räknas.
 
Hej.

Jag och tjejen klättrade Mt Blanc 2008 via Goutier, Matterhorn 2009 via Hörnli.
Matterhorn är definitivt svårare. Berget är vackert att se på, men inget kul att klättra. Som många sagt så är det löst på många ställen. För oss blev det en extra natt på berget då routefindingen nerför var klurig.

Mitt mest praktiska tips är att ta med ett 60-meters rep för firningar nerför.
Själva hade vi bara ett 30-meters så det blev mycket downclimbing istället.

Jag tycker man med fördel kan klättra i slutet av juni då alperna inte är riktigt lika befolkat som i augusti.

Själv uppskattade jag Eiger (via Mitteleggi) i sommras mycket mer än Matterhorn.

Lycka till.
 
tack för tippsendet har maret mycet till hjälp
ps. ska för söka över säta

(okej tack för tipsen. kan man gemöra klätringen men gotur rut en upp på mont blanc plus ett par svårig hets grade ( den sista biten upp till stugan på goutier? ) = en stuga på vägen upp mont blanc. anars är det lite svårt att översäta franska namn till svenska hahah. ( + svenska var inte mit favorit ämne i skolan )

jo en till fråga tror ni att det går att bivakera en nat vid 4000 möh ( inte i stugan utan med bivack säck ) för att få en kortare top dag eller är det en dum ide?
 
Sista biten upp till Goutier kan man nog likna vid klättringen på Matterhorn. Kom dock ihåg att du ska göra många fler höjdmeter i sådan terräng på Matterhorn.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips