Matterhorn kläder - bra eller dåligt?

Hej!

Skulle vilja veta om någon har erfarenhet av Matterhorn kläder. Funderar speciellt på skaljackan med byxor båda i Finetex. De är relativt billiga direkt från grossist men vet ej något om deras kvalitet osv....

Skulle även vilja höra era erfarenheter av Haglöfs olika skaljackor för damer i gore-tex.

Tack!

Haglöfs Outmark Q Jacket

----------------------------------------------------
Skulle även vilja höra era erfarenheter av Haglöfs olika skaljackor för damer i gore-tex.
----------------------------------------------------
Har ingen erfarenhet av Matterhorn, men däremot köpte jag en Haglöfsjacka av ovanstående modell i höstas. Tycker att den har väldigt bra passform (mycket bättre än min icke tjejanpassade goretex jacka) och att den andas relativt bra (bra med öppningar under armarna).

Det som är dåligt upptäckte jag nu i somras när jag fjällvandrade i hällregn och blåst. Det rinner in vatten från huvan ner i halsen via ansiktet. jag försökte ställa in huvan på flera olika sätt, men det funkade inget vidare ändå. Tröjan blev rejält blöt högst upp. Man dör ju inte, men det är irro! Önskar att det hade funnits en aluminiumtråd i huvan så att den gick att forma bätte (kanske går att fixa själv?). Tror att huvan fungerar bättre på vintern...

Mvh Karin

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Vilken modell ?

Fungerar huvan dåligt ?

Jag har två Haglöfsjackor och är väldigt nöjd med den lite enklare (jfr Klättermusen) stormstrut de har på sina huvor, men har de nu lyckats sabba den designen ? Så jag är nyfiken på vilken jacka du har ?

Niklas

Jag har en Haglöfs Outmark Q Jacket. Ny modell som kom förra året. Huvan ser väldigt bra ut med en liten skärm framtill, men problemet är att det veckar sig på sidorna och det bildas rännilar som rinner ner i ansiktet om det regnar (och blåser) mycket. Som sagt var så försökte jag att ändra på huvan flera ggr, men det rann in ändå. Har du eller någon annan något knep på hur man ställer in den?

Mvh Karin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips