Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tjenare, Carl heter jag och jag hade tänkt ge mig på Matterhorn i sommar och letar nu efter fler som är sugna på detta äventyr nån gång i slutet av juli, så skriv en rad lr två om du också känner suget efter att få stå på Matterhorn topp i sommar
Hej! Var nere där i sommras. Hade då inga planer på bestigning. Besökte dock sista utposten (refugen) innan toppförsöket. Väl där blev man klart imponerad. Den toppen måste jag någongång besöka. Hur mycket tror du att en sådan resa skulle gå på? MVH Johan
om man ska använda sig av bergsguide lr inte, utifrån det jag har läst om bestigningen så borde den gå att genomföra utan guide även om det skall vara lite svårt att finna rätt väg. Men en bergsguide kostar ungefär 2500 om dagen ungefär..
En guide kostar minimum 5000 kr och innan dess kommer han att vilja testa Dig/Er på något annat berg vilket kostar ytterligare några tusen.
Vi är ett gäng som drar ner i slutet av juli. Vi börjar med några toppar i Saas Fee innan vi byter by till Zermatt. Känna allt rätt kommer vi att göra ett försök på Matterhorn om vi känner oss starka.
Det krävs att man är acklimatiserad för att kunna hålla ett bra tempo under 1200 höjdmeter så därför har vi valt att bestiga mindre "stressande toppar" en vecka före.
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar
Få ämnen engagerar oss så starkt som frågan om skönhetens väsen. Vad som är vackert är dock inget objektivt faktum. Den välkända tesen om att ...
5 kommentarer