matförvaring i tält

Hej!

En nybörjar tältare här.
Jag och sambon har köpt tält för att åka ut till campingar och tälta, för att se om campinglivet är något för oss. Jag har en fundering på hur man löser detta med matförvaring? eldriven kylväska? hur funkar det med elsäkerheten? för vill man vara bort mer än någon dag så hjälper ju inte kylklampar.
 
Jag ser inga problem med en förlängningssladd från eventuell stolpe till tältet. Om ni nu hamnar på en plats med el. Kanske bara en kostnadsfråga, men jag vet inte om det finns el på tält-avdelningarna på campingplatserna?
Problemet med eldriven kylväska är att de låter och det är inte så roligt att ligga och lyssna på när man ska sova.
Senast jag var ute på campingsemester så försökte jag köpa mat som inte behövde kylas, men kompletterade utrustningen med kylväska som kan kopplas till 12 och 220V och is i påse på stormarknader.
Hade inte med mig kylklampar då de glömdes hemma.
Höll sig kallt under natten.
 
Det duger alldeles utmärkt med kylväska och två kylklampar. Vi har rest så genom Sverige 150 mil enkel väg, flera gånger. Utan el i förra kylväskan dessutom. På campingarna finns ibland kylskåp och man brukar kunna byta kylklampar gratis eller mot en ringa avgift.
Se till att satsa på konserver och frystorkat så behövs inte så mycket kylförvaring.
Idag är det lag på jordfelsbrytare och låsbara uttag på campingplatser så se till att ha en jordad kabel med kapslingsklass ip44 (om jag minns rätt) så är du safe to go.
 
Är det bil och tält ? Eller cykel ? I båda fallen kan man köpa mat ganska ofta, och man behöver egentligen ingen kylbox, det är mer som lite lyx. Det mesta håller sig någon dag, och över natten, och sen kan man handla mer. Behövs bara om man nödvändigtvis vill ha med några dagar med färsk mat. Om ni skall vara borta från civilization i flera dar i varmt väder (vandring tex) så är det mat med lång hållbarhet som gäller, tex egentorkad mat eller köpta frystorkade portioner.
 
Välj bort kylklmapar och frys vatten i petflaskor. Du får kylklamp och dricksvatten för priset av samma vikt. Du slipper bära vikten av varma kylklampar på vägen hem. Br du på campingplats med gemensamt kök kan du frysa in nytt vatten igen men annars är det bara att panta flaskan.
Som andra sagt: har du inte el eller kyl/frys i gemensamt campingplatskök så ät färsk mat första dagaran ute och med frystorkat eller värmetåligt ju längre in på turen tiden går.

/Patrik
 
Som Tango skriver här ovan, frys vatten, rejält med vatten. Om ni Campar köp kvalitetskylare. Inget el utan typ Claes ohlssons rejäla doningar från Thailand, väger bly men funkar. I åratal har vi använt en kylhink köpt i Sydamerika men från USA. Där har vi en stor typ stor fryst sillburk med vatten i botten och en liten burk i toppen. Inga löjliga små frysklampar som bara funkar till badstranden. Frys ner maten och tina efter behov. Vattnet som tinat dricker ni kallt och gott. Sök ständigt skugga och öppna så lite som möjligt. Dessutom håller den här tekniken långt mycket längre än i tidigare förslag, många dagar.
En bonus är att krossa lite is till groggen eller om så önskas till saften.
Den här finns i mindre storlek,
 
Senast ändrad:
Jag ser inga problem med en förlängningssladd från eventuell stolpe till tältet. Om ni nu hamnar på en plats med el. Kanske bara en kostnadsfråga, men jag vet inte om det finns el på tält-avdelningarna på campingplatserna?
Problemet med eldriven kylväska är att de låter och det är inte så roligt att ligga och lyssna på när man ska sova.
Senast jag var ute på campingsemester så försökte jag köpa mat som inte behövde kylas, men kompletterade utrustningen med kylväska som kan kopplas till 12 och 220V och is i påse på stormarknader.
Hade inte med mig kylklampar då de glömdes hemma.
Höll sig kallt under natten.
Det är vanligt på campingplatser att det finns tältplatser med el till ett litet högre pris. Jag brukar själv välja tältplats med el om jag behöver ladda elektronik.
 
Kylbox och val av mat som klara förvaring i lite högre temp brukar funka bra. Det mest går ju att köpa och äta samma dag om man bor på camping.
Använder ni 12V kylbox med ström från bilbatteri, var lite uppmärksam på hur mycket ström boxen drar om ni står lite längre tid så ni inte dränerar bilbatteriet helt;)
 
Peltierkylboxar är värdelösa så fort man slår av strömmen (då tappar de kylan fortare än en vanlig simpel kylväska). Kompressorboxarna är tyvärr fortfarande rätt dyra om man inte lyckas hitta begagnat. Jag har funderat på om vi ska prova att ta med ismaskinen i sommar (1000 spänn på Julas rea i fjol). Jag provade för några månader sen och konstaterade att den nog klarar att skapa tillräckligt med is för att hålla kylväskan nerkyld, men det blir massor med smältvatten. I USA har de kylväskor för is, som tar tappkran för att tappa ur vattnet.

Vi har campat varenda sommar de senaste 30 åren tror jag, alltid i tält. Sällan elplats.

Mina grundregler är:

1. Lägg enbart ner kalla saker i kylväskan. Kylväskan är för att hålla kylvaror kalla, inte för att kyla ner saker som är eller hunnit bli varma.
2. Jag har en bit bubbelplast som jag lägger ovanpå det som ska vara kallt, ovanpå den kan lägga t.ex. grönsaker som inte mår så bra i jättevärme. Den är så stor att om jag viker den två gånger (4 lager) passar den precis i kylväskan.
3. Öppna inte kylväskan för ofta (planera!)
4. När kylväskan öppnas, ha den öppen så kort tid som möjligt
5. Ställ tillbaka kylvarorna så snabbt som möjligt när man är klar (t.ex. smöret för frukosten åker ner när alla mackor är bredda, innan man börjar äta mackorna)
6. Undvik kylvaror. Köp hellre frysta grejer och använd dem dan efter när de tinat. Vi har nästan bara smör och ost i kylväskan. Mjölk/gräddpulver till teet.

Vi har dessutom en liten mjuk kylväska att bära kylklamparna i när de ska bytas in, så de inte tinar i onödan på väg tillbaka från campingbutiken. Priserna på att byta in kylklampar varierar enormt, från gratis till 10 spänn. Och det kanske är 5% av campingplatserna vi varit på där man inte kunnat byta in kylklampar.

Och ja, vi behöver handla nästan dagligen. Men vi har alltid med oss några grejer som inte är kylvara, så man kan ha som reservmat. Bullens och pulvermos eller makaroner. Torkad tortellini. Gulaschsoppa (98% av alla campingar säljer färskt bröd varje morgon, så bröd till soppan fixar man).

Det största problemet vi upplevt är storleken på förpackningar man köper. Det är jättesvårt att hitta nåt som är lagom mycket för två vuxna och två barn.

Har man tur finns det kylskåp i servicehuset där man kan lägga in grejer, i vissa fall finns det t.o.m. frys så man kan frysa kylklamparna gratis. Vissa gånger har vi mer eller mindre bott i servicehuset (om det är camping med nästan enbart husvagnsplatser är servicehuset ofta rätt öde) och bara sovit i tältet. Med det ska man ju inte räkna med.
 
Tack för alla svar.

Vi har tänkt på att ha elplats på campingen vi kommer att välja. Jag har inte campat på ca 25 år så jag vet inte om det kommer att vara något för mig. Så det blir lite av ett test. Tanken är att sambon o jag dra iväg ett par dagar på semester och ser om det är något för oss. Tanken är att ha lite till frukosten i kylväska som vi kommer att köra på el. Antar att det kan bli Ganska fuktigt i tältet speciellt om natten så undrar hur det är med elen vi skarvsladd om det funkar? tänkte köpa en sådan här Övergångsadapter | 3-fas CEE till schuko | ANSLUT | Jula och sen en kabelvinda in i tältet.. Funkar det även om det är fuktigt?
 
Tack för alla svar.

Vi har tänkt på att ha elplats på campingen vi kommer att välja. Jag har inte campat på ca 25 år så jag vet inte om det kommer att vara något för mig. Så det blir lite av ett test. Tanken är att sambon o jag dra iväg ett par dagar på semester och ser om det är något för oss. Tanken är att ha lite till frukosten i kylväska som vi kommer att köra på el. Antar att det kan bli Ganska fuktigt i tältet speciellt om natten så undrar hur det är med elen vi skarvsladd om det funkar? tänkte köpa en sådan här Övergångsadapter | 3-fas CEE till schuko | ANSLUT | Jula och sen en kabelvinda in i tältet.. Funkar det även om det är fuktigt?
Det är troligtvis inte ett trefasuttag på campingplatsen. Köp en anslutningskontakt för husvagn (blå med 3 pinnar) och anslut kabeln till dom pinnarna på hemmaplan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.