Material val på kajak

Jag tycker det är konstigt att man inte pratar mer om vilket bindemedel som glas-kolfiber lamineras med. Blev lite besviken då jag köpt en tahe kajak med kol/kevlar och så är det laminerat med polyester och inte epoxy. Jag har fått uppfattningen att epoxy är betydligt bättre och att skillnaden mellan kol och glas är mindre än mellan polyester och epoxy.

Jag förstärkte botten med tunt lager glasfiber/epoxy då polyster är så mjukt att jag nötte ner det med neoprenskorna. Sedan jag la på epoxy har det inte skett något slitage.

Jag skulle satsa på glasfiber med epoxy och gärna i sandwich konstruktion. Kol verkar onödigt.
 
Risken för Epoxiallergi (ett livslångt lidande) gör att seriösa tillverkare försöker minimera användandet av epoxi. Moderna polyestrar har utvecklats enormt och egenskaperna är väldigt lika epoxins. Trapper Kanadensare var byggda med polyester

Hans Friedel
 
Instämmer med Hasse.

Och om du är kvar på tråden så är jag lite nyfiken på materialet på dina kajaker.

Pollyt tar ju gärna upp lite väta till skillnad från väl uthärdad epoxi. Törs du verkligen nyttja naturfibrer i hop med pollysester? Riskerar inte fibern att ruttna i laminatet? Jag har sett andra byggen där balsa och trälister varit inbyggda med tveksamt resultat samt påplastad playwood och gamla ekor som fått nytt skinn med lite varierat resultat.

För övrigt var din sida himla snygg och bakgrundsmusiken riktigt mysig.

/Kåre
 
Jag gillar ju inte att vara ordpolis men här skall det vara viseversa.

/K

Du får gärna vara ordpolis, liksom Thure.
Kontrar med att det faktiskt heter vice versa ;)

Det var bara min personliga upplevelse, alls ingen vetenskaplig reflektion. Och den står jag för.
Min kolfiberkajak är betydligt tunnare än ex vkv:s glasfiberkajaker, och om man ex hamnar på en sten så ålar den sig fint över. Den tål lite tryck helt enkelt. Min likaledes högst personliga upplevelse av glasfiber är att du sitter där du sitter (på stenen) och får trixa lite för att komma loss.

Nu låter det som om det enda jag gör är att paddla i grustag, men jag föredrar vatten om någon nu undrade :)
 
Vill slå ett slag för hinkplast.

Jag läste ett enlägg av jazzmatsa för länge sen och där var han mer mångordig om fördelarna med hinkplast. För oss som gärna paddlar långtur blir kajaken ganska tung och man brukar ju inte lasta ur packningen förrän man dragit opp kajaken på land. Så mycket man nu orkar. Även om man lägger paddelflottörblock, flytväst och annat under, så blir det repor ändå. Jag föredrar, som jazzmatsa, att inte behöva bekymra mig så mycket om detta. Hinkplast är robust.

Men det är betydligt svårare att reparera en skada i en plastkajak än en dito glasfiber. Hinkplasten är också känsligare för värme och kan ändra form vid olämplig förvaring.

Annars tycker jag precis som jazzmatsa att det blir en annan användbarhet av kajaken med hinkplast. Man kan paddla genom stenåkrar och veta att den tål det mesta.

thomas
 
Jo jag är nog inte den rätta att kommentera stavningar, men lite kan jag dock om material och otvivelaktigt så är kolfibern stummare än glasfibern, men i detta fall kom ju även vikten på ekipaget att spela en viss roll samt hur ev sten träffar ytan och om det fins en kant i laminatet som den bryter mot tex ett skott. För övrigt är det sällan VKV bygger just helt i kolfiber då materialkostnaden skenar. Vi brukar använda oss av en kombination av glas i ytterskiktet som stuffar mot repor bättre samt ett innerlager av kol. Andra tillverkare brukar nyttja sandwichmaterial av firet(skumplast), vilket ger styva och lätta skrov men känsligare för punktbelastningar och nötning.

Som kuriosa kan jag ju nämna att jag i morse läste ett Amerikanskt doc från deras skolväsende där eleverna beskrivs som råmaterial. Skall vi betrakta kanotisten som råmaterial? ;-)

/K
 
Instämmer med Hasse.

Och om du är kvar på tråden så är jag lite nyfiken på materialet på dina kajaker.

Pollyt tar ju gärna upp lite väta till skillnad från väl uthärdad epoxi. Törs du verkligen nyttja naturfibrer i hop med pollysester? Riskerar inte fibern att ruttna i laminatet? Jag har sett andra byggen där balsa och trälister varit inbyggda med tveksamt resultat samt påplastad playwood och gamla ekor som fått nytt skinn med lite varierat resultat.

För övrigt var din sida himla snygg och bakgrundsmusiken riktigt mysig.

/Kåre

Utvecklingen av de alternativa fibrerna har tagit rejäl fart de senaste åren. Ett problem har som sagt varit att organiska fibrer tagit åt sig fukt. Numera har man löst detta med att impregnera fibrerna.

Hampa och Linnefibrer är vanliga alternativ. Linnefibern är populärast och den som används mest Linne kallas även Flax

http://www.lineo.eu/

Flax används till cykelramar. tennisrack, båtar m.m. Fördelen med Flax är att den är stark och lätt den påminner mycket om kolfiber och används ofta i kombination med kolfiber.

Ecolite laminatet är en kombination av olika fibrer. Laminatet är även vacuminjecerat. Polyestern sugs alltså genom väven.

Hans Friedel
 
Du får gärna vara ordpolis, liksom Thure.
Kontrar med att det faktiskt heter vice versa ;)

Det var bara min personliga upplevelse, alls ingen vetenskaplig reflektion. Och den står jag för.
Min kolfiberkajak är betydligt tunnare än ex vkv:s glasfiberkajaker, och om man ex hamnar på en sten så ålar den sig fint över. Den tål lite tryck helt enkelt. Min likaledes högst personliga upplevelse av glasfiber är att du sitter där du sitter (på stenen) och får trixa lite för att komma loss.

Nu låter det som om det enda jag gör är att paddla i grustag, men jag föredrar vatten om någon nu undrade :)

Din upplevelse är helt korrekt då just Kolfiberlaminat oftast är olika uppbyggd än Glasfiberlaminat.
Beroende på antal använda fibrer (tjocklek), vävriktningarna, distansmaterial eller ej osv uppför sig Laminatet olika. Glasfiberlaminat behöver för det mesta vara lite tjockare samt att en del företag sparar in pengar genom att använda huggna mattor istället för vävnad där man kan styra egenskaparna mkt bättre med.
På så bli Glasfiberlaminatet väldigt stum.
Vill man då bygga en sak som ska har fjädrande egenskaper är egentligen Glasfiber det bättre än Kolfiber om man jämför materiallien på exakt samma sätt/uppbyggnad.


Tanken med polyester och allergi mot epoxi är ju ganska fint men för mig personligen är det precis tvärtom.
För det ena hatar jag polyester lukten. Min förra kajak som var gjord med polyester slutade aldrig att lukta och det tar bort den sköna naturupplevelse när det lukta chemilabb.
Det andra är att polyester slits ned lite hela tiden och när man tar på ytorna är det inte sällan man få den där "dammiga" känslan...en känsla som inte heller är skön.
Personligen vill jag bara har med laminat med epoxi att göra - både i kajaken och annat.


Ang den egentliga frågan här i tråden skulle jag säger att det beror på var jag paddlar/när jag paddlar och hur jag paddlar.

- med en plastkajak är det väldigt mkt enklare att paddlar när det är is/mkt sten/ofta grund/nära klippor för att leka osv... då man inte behöver vara lika rädd för kajaken.
- med en plastkajak kan man leka mkt mera - tänker på en bekant som invigde sin nya north shore med att glida från en 1,5hög stenbrygga - rolligare premier kan man knappt har
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=352544334822537&set=t.100002009210462&type=3&theater
- de flesta plastkajker är långsamma

- Kompositkajaker är för det mesta lättare (vikt spelar roll både vid hantering av kajaken men även i vattnet!)
- Kompostikajaker är oftast snabbare (lite beroende på kajak i vilka hastigheter man vill/de ska framföras om det spelar roll)
- Kompositkajaker är oftast snyggare
- Kompositkajaker är lättare att laga/bygga om/snygga till
- Kompositkajaker är styvare i förhållande till vikten
- Kompositkajaker är lättare att få/hålla täta

Alla dess faktorer beror ju såklart även på kajakmodell...

Personligen väljer jag en Glasfiberkajak då jag just vill har styvhet+bra vikt (ca 18kg) + den snyggare utsendet.
Men jag har lagt märke till att jag väljer att paddlar lite längre ifrån strandkanten sen jag sålde min sista plastkajak, när jag inte vill stirra efter stenar hela tiden, jag tänker två gånger vilken väg jag ska tar när det som nu är mkt is, att gå iland gör jag nu lite mera försiktig.
Däremot när jag väl är i ur kajaken är det mkt lättare att lyfta upp den och bära iland, även med packning (kör mkt lättpackning) så kan jag bära kajaken själv utan ngr problem. Att lasta på biltaket är också väldigt mkt skönare.

Sedan kan man inte heller alltid bestämmer materialet man vill har för just den kajaktypen man är ute efter. Tex finns det inga riktig slimmade grönlandskajaker i plast tyvärr. En sån hade jag gärna köpt för vinterpaddlingen för att spara på min relativt dyra glasfiberkajak.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Erik Barkefors Vilket material i kanoten? Paddling allmänt 50
Staffan_TeamToyota Material i snabbare havskajak Paddling allmänt 20
jonasflood Vilket material? Paddling allmänt 1
samick Kanadensarval, vilket material Paddling allmänt 6
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.