Material i snabbare havskajak

Nej, jag förstår väl det men jag ville bara komma med lite empiriskt skit. Dessa kajaker har ändå mer gemensamt än en Nelo mosqito och en badanka.

/Stefan
 
Re: Härligt!

Staffan_TeamTengai; sa:
Känns som att kanske det är en aning överdrivet att sattsa ett antal tusen på bättre material i en kajak som ska endast användas till turer och träning.
Så tack ska ni ha för bra inlägg!

Staffan har inte det en betydelse om du vet vem du skall träna med...
Fast det är klart det kanske är roligt att titta på min ryggtavla?
 
Formler

Fibbe; sa:
Nej, jag förstår väl det men jag ville bara komma med lite empiriskt skit. Dessa kajaker har ändå mer gemensamt än en Nelo mosqito och en badanka.

/Stefan

Nja kanske inte det men håll med om att det skulle bli en kul tävling.

Vad jag förstås vänder mig emot är alla typer av förenklingar. En kajak består av en massa kompromisser och antaganden basserade på tidigare konstruktioner.

Vad som är bra med "fart" formeln är att den visar att en viktökning alltid ger en fartminskning. Men formeln har man mest nytta av när man packar sin egen kajak eller vid julbordet. Den duger inte till att jämföra olika kajak typer

Hans Friedel
 
Formeln i sig, är inte den en approximation också, dvs empiriskt framtagen och inte fundamental?

I så fall kanske den varierar lite mellan olika kajaktyper? (obs min hypotes, jag är inte farkosttekniker!)

/Stefan
 
escape; sa:
Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt
Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur. Jeg padlet et par dager tidligere min faste treningsrunde og endte på 61 min 15 sek som gir 10,5 km/h i snittfart. 5 % høyere fart skulle gi 11 km/h. Slik gikk det ikke. Under relativt like strøm og vindforhold endte jeg på eksakt samme tid. Det kan være andre faktorer som har spilt inn, men jeg tror nok jeg ville merket om jeg hadde hatt 11 kontra 10,5 km/h - jeg betviler derfor den betydningen en slik vektreduksjon får for farten. Kunne være interessant å høre om andre kunne gjøre tilsvarende forsøk med kajakkskrog som er like men med forskjellig vekt.

Bård
 
Bård; sa:
Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur.

Borde man inte räkna in sin egen vikt, dvs använda ekipagets totalvikt och räkna utifrån detta? I så fall blir ju bara viktminskningen 5-6% om du väger 70 kg. En fartökning på max 1,5 % alltså.

/Stefan
 
Borde man inte räkna in sin egen vikt, dvs använda ekipagets totalvikt och räkna utifrån detta? I så fall blir ju bara viktminskningen 5-6% om du väger 70 kg. En fartökning på max 1,5 % alltså.

/Stefan [/QUOTE]

Jajamensan detta kallas deplacement alltså ekipagets totalvikt. När man prata om vikt i design samanhang menar man oftas deplacementet om inte något annat nämns.

Jag har ingen som helst aning om vad man grunnar formeln på men oftast när det gäller sånna här procentsatser så är dom baserade på tanktester. Man har lagt ett skrov i en släpränna och lagt i olika vikter och sett vilka resultat man fått. Sedan har man gjort en matematisk formel av resultatet.

Att det är svårt att paddla fortare än 6knop (11km) är inte så konstigt. Fart/motstånd är relativt likformigt upp till 4 knop sedan ökar motståndet väldeliga.

http://www.friedeldesign.se/stripp/stabfa1.gif

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
Erik Barkefors Vilket material i kanoten? Paddling allmänt 50
jonasflood Vilket material? Paddling allmänt 1
samick Kanadensarval, vilket material Paddling allmänt 6
i4lean Söker mönster och material till paddelhandskar Paddling allmänt 0
Drakryggen Finns det någon snabbare havskajak Paddling allmänt 19
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 11
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Vaxholmarn Havskajak vs. Surfski Paddling allmänt 60
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.