Material i snabbare havskajak
- Trådstartare Staffan_TeamToyota
- Start datum
Staffan_TeamTengai; sa:Känns som att kanske det är en aning överdrivet att sattsa ett antal tusen på bättre material i en kajak som ska endast användas till turer och träning.
Så tack ska ni ha för bra inlägg!
Fibbe; sa:Nej, jag förstår väl det men jag ville bara komma med lite empiriskt skit. Dessa kajaker har ändå mer gemensamt än en Nelo mosqito och en badanka.
/Stefan
Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur. Jeg padlet et par dager tidligere min faste treningsrunde og endte på 61 min 15 sek som gir 10,5 km/h i snittfart. 5 % høyere fart skulle gi 11 km/h. Slik gikk det ikke. Under relativt like strøm og vindforhold endte jeg på eksakt samme tid. Det kan være andre faktorer som har spilt inn, men jeg tror nok jeg ville merket om jeg hadde hatt 11 kontra 10,5 km/h - jeg betviler derfor den betydningen en slik vektreduksjon får for farten. Kunne være interessant å høre om andre kunne gjøre tilsvarende forsøk med kajakkskrog som er like men med forskjellig vekt.escape; sa:Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt
Bård; sa:Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur.