Material i snabbare havskajak

Nej, jag förstår väl det men jag ville bara komma med lite empiriskt skit. Dessa kajaker har ändå mer gemensamt än en Nelo mosqito och en badanka.

/Stefan

Re: Härligt!

Staffan_TeamTengai; sa:
Känns som att kanske det är en aning överdrivet att sattsa ett antal tusen på bättre material i en kajak som ska endast användas till turer och träning.
Så tack ska ni ha för bra inlägg!

Staffan har inte det en betydelse om du vet vem du skall träna med...
Fast det är klart det kanske är roligt att titta på min ryggtavla?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Formler

Fibbe; sa:
Nej, jag förstår väl det men jag ville bara komma med lite empiriskt skit. Dessa kajaker har ändå mer gemensamt än en Nelo mosqito och en badanka.

/Stefan

Nja kanske inte det men håll med om att det skulle bli en kul tävling.

Vad jag förstås vänder mig emot är alla typer av förenklingar. En kajak består av en massa kompromisser och antaganden basserade på tidigare konstruktioner.

Vad som är bra med "fart" formeln är att den visar att en viktökning alltid ger en fartminskning. Men formeln har man mest nytta av när man packar sin egen kajak eller vid julbordet. Den duger inte till att jämföra olika kajak typer

Hans Friedel

Formeln i sig, är inte den en approximation också, dvs empiriskt framtagen och inte fundamental?

I så fall kanske den varierar lite mellan olika kajaktyper? (obs min hypotes, jag är inte farkosttekniker!)

/Stefan

escape; sa:
Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt
Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur. Jeg padlet et par dager tidligere min faste treningsrunde og endte på 61 min 15 sek som gir 10,5 km/h i snittfart. 5 % høyere fart skulle gi 11 km/h. Slik gikk det ikke. Under relativt like strøm og vindforhold endte jeg på eksakt samme tid. Det kan være andre faktorer som har spilt inn, men jeg tror nok jeg ville merket om jeg hadde hatt 11 kontra 10,5 km/h - jeg betviler derfor den betydningen en slik vektreduksjon får for farten. Kunne være interessant å høre om andre kunne gjøre tilsvarende forsøk med kajakkskrog som er like men med forskjellig vekt.

Bård

Bård; sa:
Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur.

Borde man inte räkna in sin egen vikt, dvs använda ekipagets totalvikt och räkna utifrån detta? I så fall blir ju bara viktminskningen 5-6% om du väger 70 kg. En fartökning på max 1,5 % alltså.

/Stefan

Borde man inte räkna in sin egen vikt, dvs använda ekipagets totalvikt och räkna utifrån detta? I så fall blir ju bara viktminskningen 5-6% om du väger 70 kg. En fartökning på max 1,5 % alltså.

/Stefan [/QUOTE]

Jajamensan detta kallas deplacement alltså ekipagets totalvikt. När man prata om vikt i design samanhang menar man oftas deplacementet om inte något annat nämns.

Jag har ingen som helst aning om vad man grunnar formeln på men oftast när det gäller sånna här procentsatser så är dom baserade på tanktester. Man har lagt ett skrov i en släpränna och lagt i olika vikter och sett vilka resultat man fått. Sedan har man gjort en matematisk formel av resultatet.

Att det är svårt att paddla fortare än 6knop (11km) är inte så konstigt. Fart/motstånd är relativt likformigt upp till 4 knop sedan ökar motståndet väldeliga.

http://www.friedeldesign.se/stripp/stabfa1.gif

Hans Friedel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips