Material i snabbare havskajak

Nej, jag förstår väl det men jag ville bara komma med lite empiriskt skit. Dessa kajaker har ändå mer gemensamt än en Nelo mosqito och en badanka.

/Stefan
 
Re: Härligt!

Staffan_TeamTengai; sa:
Känns som att kanske det är en aning överdrivet att sattsa ett antal tusen på bättre material i en kajak som ska endast användas till turer och träning.
Så tack ska ni ha för bra inlägg!

Staffan har inte det en betydelse om du vet vem du skall träna med...
Fast det är klart det kanske är roligt att titta på min ryggtavla?
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Formler

Fibbe; sa:
Nej, jag förstår väl det men jag ville bara komma med lite empiriskt skit. Dessa kajaker har ändå mer gemensamt än en Nelo mosqito och en badanka.

/Stefan

Nja kanske inte det men håll med om att det skulle bli en kul tävling.

Vad jag förstås vänder mig emot är alla typer av förenklingar. En kajak består av en massa kompromisser och antaganden basserade på tidigare konstruktioner.

Vad som är bra med "fart" formeln är att den visar att en viktökning alltid ger en fartminskning. Men formeln har man mest nytta av när man packar sin egen kajak eller vid julbordet. Den duger inte till att jämföra olika kajak typer

Hans Friedel
 
Formeln i sig, är inte den en approximation också, dvs empiriskt framtagen och inte fundamental?

I så fall kanske den varierar lite mellan olika kajaktyper? (obs min hypotes, jag är inte farkosttekniker!)

/Stefan
 
escape; sa:
Du kan regne med ca 0.25 % vinst in fart for 1 % mindskning in vægt
Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur. Jeg padlet et par dager tidligere min faste treningsrunde og endte på 61 min 15 sek som gir 10,5 km/h i snittfart. 5 % høyere fart skulle gi 11 km/h. Slik gikk det ikke. Under relativt like strøm og vindforhold endte jeg på eksakt samme tid. Det kan være andre faktorer som har spilt inn, men jeg tror nok jeg ville merket om jeg hadde hatt 11 kontra 10,5 km/h - jeg betviler derfor den betydningen en slik vektreduksjon får for farten. Kunne være interessant å høre om andre kunne gjøre tilsvarende forsøk med kajakkskrog som er like men med forskjellig vekt.

Bård
 
Bård; sa:
Jeg padler til vanlig en Seda Glider i glassfiber med en vekt på 25 kg og fattet interesse for denne vekt/fart regelen. Jeg lånte meg derfor en Seda Glider i kevlar som skal veie 20,5 kg (har ikke kontrollveid) og basert på 20% lavere vekt forventet jeg og få ca 5 % høyere hastighet i snitt på en times tur.

Borde man inte räkna in sin egen vikt, dvs använda ekipagets totalvikt och räkna utifrån detta? I så fall blir ju bara viktminskningen 5-6% om du väger 70 kg. En fartökning på max 1,5 % alltså.

/Stefan
 
Borde man inte räkna in sin egen vikt, dvs använda ekipagets totalvikt och räkna utifrån detta? I så fall blir ju bara viktminskningen 5-6% om du väger 70 kg. En fartökning på max 1,5 % alltså.

/Stefan [/QUOTE]

Jajamensan detta kallas deplacement alltså ekipagets totalvikt. När man prata om vikt i design samanhang menar man oftas deplacementet om inte något annat nämns.

Jag har ingen som helst aning om vad man grunnar formeln på men oftast när det gäller sånna här procentsatser så är dom baserade på tanktester. Man har lagt ett skrov i en släpränna och lagt i olika vikter och sett vilka resultat man fått. Sedan har man gjort en matematisk formel av resultatet.

Att det är svårt att paddla fortare än 6knop (11km) är inte så konstigt. Fart/motstånd är relativt likformigt upp till 4 knop sedan ökar motståndet väldeliga.

http://www.friedeldesign.se/stripp/stabfa1.gif

Hans Friedel
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips