Mat vid stugvandring i Padjelanta?

Hej,

Jag/vi ska stugvandra Padjelantaleden från Kvikkjokk till Ritsem i augusti. Jag har gjort en förteckning över var det finns "butiker", både i STF:s och BLT:s stugor, och jag har läst att det ibland går att köpa glödkakor och fisk/renkött längs vägen. Jag har läst här på forumet och googlat.
Jag har ändå svårt att skapa mig en bild av hur mycket jag bör ta med och hur mycket jag kan köpa längs vägen. Kan tänka mig att det är en svår fråga att svara på för man vet aldrig hur många som vandrar, vad de köper, och det beror säkert också på när man vandrar.

Om någon har stugvandrat Padjelantaleden och har tips, kommentarer, synpunkter på det här med mat så tar jag tacksamt emot. Vad saknade ni under er vandring? Vad hade ni kunnat lämna hemma? Annat att tänka på?

Tack på förhand!
Ryggsäcken
 
Alla BLT-stugor utom en hade minst glödkakor och fisk tidigare i somras. I den som inte hade var stugvärden ute på renmärkning och inte hemma.

I Staloloukta finns en kiosk som säljer det mesta man behöver och de flesta STF-stugorna har också det,
 
Vi kom hem i går från padjelantaleden. Jag skulle nog säga att man inte ska lita på att stugorna har ett fullt sortiment, utan se det mer som ett kompliment tex köpte jag den sista Bullens pilsnerkorv i en av stugorna. Dom flesta icke STF stugorna erbjöd tex nyrökt röding från ca 120kr st eller renkorv.
Det var också ont om nötter utom i Parfas koisk i Staloloukta.
26b345b6aab090b3296740d9f2625af5.jpg


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 
Här kan du se vad som i teorin finns att köpa vid BLT-stugorna som drivs av samerna: http://padjelanta.com/stugor/
Klicka på varje stuga så ser du sortiment.

MEN: i praktiken kan det vara så att mycket är slut, eller i alla fall vissa saker. Särskilt om det är i slutet av en stugvärdsperiod.

Säkraste är nog Parfas kiosk, tittade in där ca 2/8 2017 och tyckte den var välfylld

Det är bara Såmmarlappa och Tarrekaise av STFs stugor som har butik, i dessa fall sortiment ”Small”, se denna sidan: https://www.svenskaturistforeningen.se/guider-tips/utbud-fjallstugornas-butiker/

Jag hade haft med mig minst två måltider per dag, frukost plus en till.

Önskar en fin tur på en vacker led!
 
Proviantering Padjelanta

Jag hade utgått från Kvikkjokk med proviant för minst 3 dagar, och räknat med att handla i Såmmarlappa och Staloluokta. De är båda relativt välförsedda fjällbutiker (Såmmarlappa har STFs mediumsortiment). Försöker man klara sig enbart på vad som finns i butikerna blir maten lätt något torftig (typ pasta+tomatsås+salt), bra att ha någonting med sig hemifrån för att sätta piff på sina måltider (smör, ett äpple, en bit parmesan eller nötter etc.), det behöver inte väga så mycket. Rökt fisk och bröd hade jag inte räknat med, men sett som en bonus om det skulle dyka upp.
 
Tack alla för svaren, det hjälper oss en bit på vägen. Just nu har vi något slag av frukost för alla dagar, middag för sex dagar och lunch för nästan lika många dagar.
Tack Kulantimba för kommentaren om att det var ont om nötter. Det ska vi tänka på att ta med.
Vi hoppas åtminstone någon gång kunna köpa fisk/renkött och glödkakor längs vägen, dels för att det skulle vara gott, dels för att stödja lokalt.
 
Även här blir det Padjelanta de veckorna, och går från Kvikkjokk till Ritsem. Tält, och lite utanför leden. Tar med mig all mat jag behöver, men ska försöka köpa lite bonusmat längs vägen.
 
Och hur gick det med maten och stugvandringen längs Padjelantaleden

Tänkte säga några ord om hur det gick med matplaneringen på vår stugvandring. Kan kanske hjälpa någon i framtiden.

Vi hade med oss all frukostmat, all lunchmat (mat som kunde ätas utan kök) och kvällsmat för sex dagar. När vi var framme i Ritsem var nästan all mat slut.

Om jag fick planera allt på nytt skulle jag ta med mindre pasta, potatismos o.d., choklad och knäckebröd och i stället köpa längs vägen. Jag skulle kanske också banta ner kvällsmaten till fyra-fem portioner.

Vad jag absolut skulle släpa med mig igen: osaltade nötter

Under vandringen funderade jag på om jag hade kunnat låta bli att ta med mat överhuvudtaget och köpa allt längs vägen. I teorin (och i praktiken) hade det varit möjligt, men på vissa platser hade det inte varit så roligt.

De flesta "butiker" var öppna 8-10 på morgonen och typ 16 eller 18 till 20 på kvällen. Upplevde att det var enkelt för oss stugvandrare att hinna köpa vad vi ville, men kan tänka mig att det kan vara svårt för dem som kommer förbi att tajma rätt. Ibland stängde stugvärden tidigare.

Matsituationen såg ut så här när vi vandrade (veckorna 33 och 34):

Kvikkjokk (mat i restaurang, bra utbud i butiken)
Njunjes (vet ej)
Tarrekaise (litet men vettigt utbud för frukost/lunch/middag)
Såmmarlappa (bra utbud för frukost/lunch/middag)
Tarreluoppal (konstig butik med typ en påse, en burk av varje, inklusive julskum och påskgodis :); kändes som en krimskramaffär men det fanns något till kvällsmat samt glödkakor)
Duottor (vet ej); vi köpte glödkakor
Staloluokta glödkakor och rökt röding till försäljning. Parfas kiosk med bra och vettigt utbud för alla måltider och mellanmål. Köpte ägg (!).
Arasluokta: Fiskaren var ute på vift så ingen rökt röding när vi var där, men de hade olika slag av djupfryst renkött så fråga efter det. Visst kostade det, men oj så gott! Också butik med litet smått och gott.
Låddejåhkå: Vandringens tråkigaste utbud. Allt var slut. Kvar fanns typ potatismos och havregryn.
Gisuris (vet ej): köpte glödkakor.
Ritsem: hade inte läst ordentligt. Trodde att vi kunde avsluta vandringen med renstek och rödvin i restaurangen men de hade ingen restaurang eller något café överhuvudtaget. Men en bra butik med mat till både frukost och middag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.