mat utan kök

Ska iväg på cykeltur 1-2veckor i svea rike.. kommer ej ha med mig kök. Undrar vad som kan vara bra att ha med sig och som håller i värmen/vätan. Mest intresserad av frukost och mellan/kvälls-mål då jag förmodlingen kommer äta på serveringar när jag passerar städer.
Hittills på min digra lista har jag skrivit upp bröd samt marmelad som ska hålla sig i väskan ok. Ravioli på burk kan man ju äta kall. Sen tar fantasin slut :)

Det finns en hel uppsjö av mat som man blandar i påsen. Real har frukostar som funkar kalla, middagarna är jag lite skeptisk till i kall skick. Kolla runt i forumen, det finns väldigt mycket info här... Vill du ha tips så maila mig, har en del jag brukar göra.

Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Problemet är ju att den mat du föreslår blir betydligt tyngre just för att den skall kunna ätas som den är. Så om det är av vikskäl som du avstår kök så vinner du inget på att avstå ett kök.

Det finns mcyket nötter, rostade sojabönor och frön och liknande som är näringsrikt och nyttigt (mycket men nyttigt fett, men jag är fortfarande lite skeptisk)..

Sånt som håller värmen?
Ta allt i en jättestor thermos och hoppas..

Edit: Sen om det inte strider mot dina övertygelser så kan du säkert få tag på kokande vatten för thermosbruk på dom ställen du äter. Då tillkommer många alternativ, både turbogröt där du (jag) blandar fiberhavregryn och basmüsli med hackad mandel och hasselnötter och nyponsoppapulver.. Funkar bra att äta som den är utan nånting till..

Det är frukosten för vår tur, och jag åker på 10 min! Woho!
[Ändrat av lleberg 2007-07-09 kl 06:52]

Det är klart att du kan leva på kall mat och en och annan grillkyckling, spareribs från grillen, men varm dryck och varm frukost är en bra start på dagen.
Ett lätt gasskök som MSR PR och en lätt kastrull med en långskaftad sked och ett lock av aluminium gör mycket stor skillnad, tro mig!
Men visst för den renlärige går det att köpa torkad frukt och nötter samt dricka mackvatten till. Den som gärna syndar som undertecknad köper givetvis makrill på burk, rågbröd, ost, skinka och potatissallad samt inte minst kycklig och revben, färdiglagade. Gräddglass i paket är inte heller dumt emellanåt! Enliters påssoppor inte att förakta. Te och kaffe givetvis. Glöm inte en förgyllande kaka ibland. Frukt och grönsaker som äts direkt.

Lycka till
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips