Mat på tur med hund

Jag skall ut med hunden för första gången på en 4:a dagars tur. Undrar nu vad man skall ta med för mat. Torr foder visst men hunden behöver mer och det skall inte vara för tungt för mig att bära. Vad brukar ni ha med er? Torkat kött mm

Jag har aldrig med annat än torrfoder och vatten, och sâ belöningsgodis ifall vi fâr för oss att träna lite.
Jag brukar ta med ca 50% mer än normal förbrukning och sâ anpassar jag lite efetr hur hârt hunden har slitit under dagarna. Sen beror det ju pâ hur hunden är i hullet, den min hund är som husse, lite rund, och därför mâr den bra av lite mindre energiintag i förhâllande till förbrukningen.

Vi ska ta med oss en labrador upp till fjällen på en 6 dagars-vandring och den får allt bära sin egen mat. 50 % mer som Gunner sa är vad vi räknat med också, dvs runt 500 gram/dag, dvs 3 kg. Det bär den i sin egen ryggväska :) 1350 kr på Naturkompaniet.

// Jocke

Normal ranson

Min hund får samma giva torrfoder på tur som hemma. Har hunden ett aktivt liv hemma och går på bra foder så innebär inte en så kort tur någon större belastning på hunden. Den kräver förstås mer om den används till drag, jakt etc.

Jag klövjar inte min hund. Bla för att jag hellre springer med hunden än att lasta ner den tungt när den ska fystränas. Jag tar omaket att bära på maten. Det är mer ett volyms- än ett viktproblem.

/Tommy

avslutad210712

Gäst
Jag kör med samma torrfoder som hemma för att slippa riskera att han får problem med magen vilket han har rätt lätt för att få. På påskturen brukar jag komplettera med blodpudding eftersom det inte är några problem med temperaturen och sen verkar han gilla det mer än torrfodret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips