Mat i mattermos

Lite nyfiken på vad ni har i era mattermosar.
Jag vill ha något som är enkelt att fixa så en vanlig rätt för mig är lunchkorv i skivor
Bulgur
Ned i termosen
Kokar tomatkross som jag häller över och rör om innan locket

Behöver också tips!
Just skaffat mattermosar i olika storlek. Behöver variation från den annars mer eller mindre obligatoriska grillade korven.
Soppor och tex kokt varmkorv har ju funkat i vanlig termos. I mattermosen har jag hittills bara kört pastaskruvar med köttfärssås mest för att jag hade rester hemma. Var orolig att pastan skulle bli totalt överkokt gegga men funkade bättre än förväntat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Varför skulle det bara funka med korv? Gör en gryta med kött, potatis och vad annat man vill ha i. Enda som krävs är ju att det inte är för stora bitar.

Det är ju därför att man oftast gör gryta på långkokskött. Men man kan ju göra det på mörare kött också.

Men spelar det nån roll om det tar en stund förresten? Är ju bara att frysa i lagoma portioner så går det ju jättefort sen när du ska använda det.

Gulasch och Chile con Carne är lättlagat hemma, frys in portions förpackningar och fyll på matthermosen med via micron.
Jag brukar tillverka på basen 1 kg kött och då blir det stora grytor.

go tur

Lång koktid löser man med tryckkokare =)

Länge sen jag använde mattermos, men ser finns ju mycket som passar i en sån.

Finns ju trevliga mos-rätter som både är snabblagade och värmande i fält.
Lapskojs, mos med korvbitar, rotmos med fläsklägg, mos med lök och knaperstekta bacontärningar, o.s.v. Nummer två kräver ju inte så mycket tillagning.

Matigare soppor blir ju också bra.
Pastaförtärkt tomatsoppa, ärtsoppa, m.m. Det mesta finns ju i burk eller på påse.

Lite nyfiken på vad ni har i era mattermosar.
Jag vill ha något som är enkelt att fixa så en vanlig rätt för mig är lunchkorv i skivor
Bulgur
Ned i termosen
Kokar tomatkross som jag häller över och rör om innan locket
Grytor av alla de slag.

Brukar göra en med kokoksmjölk, ingefära, bladspenat, vitlök, red curry pasta, sambal olek, fisksås, morot och kyckling/grytbitar. Lite thai/indian-style. Gott med lite spicy när man är ute.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips