Massor av förslag behövs! 19 olika rätter

Ska paddla Sverige runt nu i sommar och behöver förslag till drygt 19 olika rätter om det finns? :)

Så släng in era allra roligaste och godaste rätter! Ska vara torkat eller iaf platssnålt, då vi inte ska handla alls på vägen och har lite ont om plats som ni säkert vet :(

Vatten kommer bunkras på vägen, så vattentillgång är inget problem.

Ska tillagas på stormkök, lunch tillagas samtidigt som frukost för att bunkras i lunchtermos för att spara tid.

Men alla ideér tips mm är välkomna! Lite mer avancerade saker kan saneras bort tyvärr, då tid är något vi inte har ;) Men säg max 30 min eller så?

// Jocke
 
cajun

Mexikansk kryddblandning eller cajunkrydda är helt suverän att fixa till smaken med! Speciellt risrätter blir bra.
Koka ris, blanda i kryddig korv modell ölkorv (de behöver inte förvaras kallt),torkade tomater, champinjoner (går att dela och torka i ugn), lök, gärna paprika. Ös på med mexikansk kryddblandning och häll i ett par matskedar vatten. koka upp igen. Svamp och tomat sväller i termosen under dagen! mums! Knorr har en bra krydda på burk.

Ha så kul! /kimman
 
Flygande jakob

Här kommer mera!

En färdig påse med frystorkad kyckling-curry blir mycket roligare med jordnötter och banan i. Jag har testat att stoppa i vanliga bananchips vilket blev lite funky, men lite färsk frukt kan ju kanske få plats de första dagarna? En stark röd curry fixar till den ganska bleka originalsmaken.

lycka till!
 
frukost/dessert

Alla vet vi att tristessen drabbar oss efter ett par tunga dagar med gröt, frystorkat och duggregn. Lyxa då till det med jordgubbar! Japp, det finns numera torkade jordgubbar.

Exotic snacks (det vanligaste "natur"godismärket som säljer yoghurtdoppade och torkade frukter i de flesta mataffärer) har det i sitt sortiment, och de är kanon!

Bara att blanda i frukostgröten medan den kokar så är sylten fixad!

Har man tid att pyssla lite kan risgrynsgröt kokas med hjälp av mjölkpulver. blanda lite kanel och vaniljsocker på hemmaplan och rör i mot slutet, samt nämnda jordgubbar. Risifrutti!
 
torka själv..

om du har lite tid, så tycker jag att du skall viga några kvällar åt att torka lite mat. Vad som blivit en riktig favorit, för mig och min pojkvän när vi är i fjällen, är den egenhändigt torkade potatisen som kan tillagas ihop med torkad köttfärs, en påse ostsås och rikligt med kryddor. Att torka mat själv har varit uppe här på forumet förut, så du kan söka på gamla trådar. /Liselott
 
Instämmer med L-L. Egentorkat så blir det god och riktig mat.

Torkad köttfärs, linser/svartögebönor, hackad vitlök och hackad chilifrukt (färsk, håller länge) rörs ned med vatten i Knorrs blandning "Mexicana" eller "Chili con carne". Värm på, låt dra ett tag. Låt sedan småputtra tills det börjar bli klart, ös i lite snabbmakaroner sista minuterna. Gott och värmande. Antitips: klia dig ej i ögon, öron eller på andra känsliga ställen efter att ha hackat chilifrukten.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Egentorkat såklart

Slår ett slag för egentorkat av flera anledningar. Först och främst vet alla att jag är en snål jäkel så det blir billigare. Sen är jag en jäkla bra kock hemmavid (skryt skryt skryt) så varför inte äta lika gott på fjällen. Sist men inte minst är det rätt skoj att torka maten även om det medför lite extra (kärt) besvär. Visserligen brukar jag ha med mig några påsar köpt mat som jag använder när jag har bråttom eller är lat men smakmässigt är de inte i närheten av egenlagad mat. På vårvinterturen brukar jag ha med mig lite bacon, korv och annat som jag äter från under de första dagarna. Inga problem med förvaringen då.
 
Fler kryddor

Persilado,alltså inte persiljade som säljs i fina affären,utan den som säljs på ÖB.Toppen att fixa till vilken maträtt som helst,ger en fin örtsmak.
Instämmer med de ovan om att lägga tid till att torka hemma.


peter
 
Stuvningar och grytor

Lite finare skurna än normalt går utmärkt att torka och piggar upp på kvällarna. Curry och ingerfära sätter fart på livsandarna.
Efterrätter som torkad glass och sockerkaka kan få vilken tripp som helst att bli godare.
Läs själva i kokböckerna, latmaskar.

Go tur
 
Torka själv.

Thai kycklinggryta:
Räkna 1 stor eller 2 små kycklingfilé per person. Stek kycklingfilén i ugnen i 175 grader, skär sedan i tunna skivor (3-5mm) och torka. Torka även röd paprika och lök, räkna ungefär en halv av varje till 2 pers. Blanda även i några limeblad för smakens skull, finns att köpa färdigtorkade.
Tillagning:
Blötlägg i 2-4 timmar kyckling, lök, paprika och limeblad. Koka upp tillsammans med en tärning kycklingbuljong och kokosmjölkpulver motsvarande ½ burk, smaksätt med röd curry (1-2 tsk) och eventuellt vitpeppar. Servera nudlar till (eller ris).
Jag köpte mitt kokosmjölkpulver i en thaibutik, men jag såg att det fanns på OBS.


Om ingen annan redan rekommenderat så:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151839199&s=1

/Ulf
 
Joakim Ambrosson; sa:
.... då tid är något vi inte har ;) Men säg max 30 min eller så?

// Jocke

En stilla undran smyger sig på...om ni inte har tid, tror du då att ni ens hinner att njuta av er färd när ni redan nu har den inställningen? Även den mest avancerade maten på fjällen tar mig oftast mindre tid än en halvtimme...och en ordentlig paus till lunchen är aldrig fel när man efteråt orkar så mycket mera...


Ett tips då: förbered matlagningen genom att laga till rätterna några gånger i fält, då går det fortare. Lägg alla maträtter i "rätt" ordning i var sin (numrerad) påse med alla ingredienser som inte är "allmänna", som salt, vissa kryddor mm. Oftast är det letandet som tar tid, inte lagandet ;-)

Sen vet jag inte om man kan spänna bågen så högt att på nära tre veckor inte behöver äta en rätt mer än en gång...det är enklare att göra en veckomatsedel som man kör tre gånger och varierar lite emd olika kryddor kanske...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.