Marmot Never Winter sovsäck?

Någon som har erfarenhet av denna sovsäck? Gör den lägre dunkvaliteten att den blir mycket bulkig? Är ytan på något sätt behandlad för att tåla lite fukt bättre... vi använder ett Six Moon Design Lunar Duo enkelvävstält. Hur pass bra stämmer temp-angivelserna?

Senast ändrad:
Jag har använt min Neverwinter några säsonger nu, både på sommaren och på skidturer i april och har haft ner emot 5 minusgrader inne i tältet och inte frusit mer än en gång (och då hade jag alldeles för dåligt med isolation underifrån). Sover vintertid i underställ och det som jag saknat mest om man jämför med mer "vintriga" säckar är en isolerande krage i huvuddelen.

Vad gäller packvolymen så kan jag få ner den i påse som då går att komprimera ner till en cylinder på lite mer än 20 * 10 cm, men då är den hårt packad.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag läser på Adnature om den lite bättre säcken Marmot Arroyo, som kanske mer liknar vårt ursprungliga val. Så här står det:

"Genomsydda dunkanaler håller nere vikten."

Det måste väl ändå vara jag som missförstår.... nog måste det väl vara en fackkonstruktion på en säck för 2500 kr????

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips