Mårma-passet ensamvandring, vilken väg?

Hej!

Har länge sneglat på Mårma och nu sitter jag med kartan framför mig och försöker se hur jag ska gå för att ta mig över passet. Jag ska vandra själv (inte första gången) och jag är tämligen van vandrare, men är bäst i bra väder och där det finns någorlunda stig. Vill alltså inte irrandes ta mig igenom manshöga videbuskage utan stigar med hjälp av kompass, eller vada några besvärliga jokkar.

Så till knäckfrågorna:
- vilken väg är lämpligast att ta till Mårma? Jag har tänkt börja gå från järnvägen (abisko, kaisepakte?) och sen ner mot Vistas.
I vintras gjorde jag en tur genom Lapporten och in i Bessivagge, men tyckte videsnår och björkskog var jobbiga och svåra att navigera i. den vägen verkar helt enkelt inte rolig att gå själv. kan kungsleden via kieron vara lättvandrad?

- hur är nedstigningen från Mårma? jag har gått jojo-leden, ifall det är något som går att jämföra med det.

Hälsningar
Linda

Jag har gått genom Ballinvaggi och Siellavaggi. Det var fint och lättgånget. Nedgången till stigen längs Alesätno var lite knöligare än jag trott (brant), och stigen längs Alesätno var inte rolig tyckte jag, som vid det laget var rätt trött i benen. Den var stenig och krokig och lerig. Men det var en fin väg till Mårma, kan rekommenderas! Kungsleden och upp via Kieron kan nog också vara fint.
(Jag gick också ensam)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Va roligt med svar!!

Ok Emmmma, verkar ju inte va så dåligt ändå att gå den vägen. Men var började du? Kaisepakte tågstation eller? Och jag som har hört en del om all vide och sly som man får fäkta sig fram genom, men du menar att det inte var nån större svårighet alltså. Förändrar ju saken :) då kanske jag ska knalla upp den vägen ändå.

Nästa fråga då Felix :) hur ser det ut från Vistasvagge och in i Unna Räita? Jag ska möta upp en kompis som kommer från Nikka och då tänkte jag ta med henne in i Unna Räita. Men jag vill gärna veta svårighetsgrad och hur det ser ut med vad och hur svåra vad det är.

//Linda

avslutad210712

Gäst
Har gått Ballinvagge-Siellavagge och då börjar man i Abisko. Här finns en del foton från just den biten fram till Alesätno.

http://album.baskeri.net/Vandring/20040804/default.htm

Och här finns lite bilder från Alesätno upp till Mårmapasset och ner till Vistas. Första bilderna visar nergången från Siellavagge vilken troligen är den jobbigaste delen på den vandringen. Sen skall man ner mot Alesätno och där gäller det att hålla sig till "stigen" för det är snårigt och blött.

http://album.baskeri.net/Vandring/20050712/slides/A2001952.htm

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips