Mårma-passet ensamvandring, vilken väg?

Hej!

Har länge sneglat på Mårma och nu sitter jag med kartan framför mig och försöker se hur jag ska gå för att ta mig över passet. Jag ska vandra själv (inte första gången) och jag är tämligen van vandrare, men är bäst i bra väder och där det finns någorlunda stig. Vill alltså inte irrandes ta mig igenom manshöga videbuskage utan stigar med hjälp av kompass, eller vada några besvärliga jokkar.

Så till knäckfrågorna:
- vilken väg är lämpligast att ta till Mårma? Jag har tänkt börja gå från järnvägen (abisko, kaisepakte?) och sen ner mot Vistas.
I vintras gjorde jag en tur genom Lapporten och in i Bessivagge, men tyckte videsnår och björkskog var jobbiga och svåra att navigera i. den vägen verkar helt enkelt inte rolig att gå själv. kan kungsleden via kieron vara lättvandrad?

- hur är nedstigningen från Mårma? jag har gått jojo-leden, ifall det är något som går att jämföra med det.

Hälsningar
Linda
 
Jag har gått genom Ballinvaggi och Siellavaggi. Det var fint och lättgånget. Nedgången till stigen längs Alesätno var lite knöligare än jag trott (brant), och stigen längs Alesätno var inte rolig tyckte jag, som vid det laget var rätt trött i benen. Den var stenig och krokig och lerig. Men det var en fin väg till Mårma, kan rekommenderas! Kungsleden och upp via Kieron kan nog också vara fint.
(Jag gick också ensam)
 
Va roligt med svar!!

Ok Emmmma, verkar ju inte va så dåligt ändå att gå den vägen. Men var började du? Kaisepakte tågstation eller? Och jag som har hört en del om all vide och sly som man får fäkta sig fram genom, men du menar att det inte var nån större svårighet alltså. Förändrar ju saken :) då kanske jag ska knalla upp den vägen ändå.

Nästa fråga då Felix :) hur ser det ut från Vistasvagge och in i Unna Räita? Jag ska möta upp en kompis som kommer från Nikka och då tänkte jag ta med henne in i Unna Räita. Men jag vill gärna veta svårighetsgrad och hur det ser ut med vad och hur svåra vad det är.

//Linda
 

avslutad210712

Gäst
Har gått Ballinvagge-Siellavagge och då börjar man i Abisko. Här finns en del foton från just den biten fram till Alesätno.

http://album.baskeri.net/Vandring/20040804/default.htm

Och här finns lite bilder från Alesätno upp till Mårmapasset och ner till Vistas. Första bilderna visar nergången från Siellavagge vilken troligen är den jobbigaste delen på den vandringen. Sen skall man ner mot Alesätno och där gäller det att hålla sig till "stigen" för det är snårigt och blött.

http://album.baskeri.net/Vandring/20050712/slides/A2001952.htm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
m_stromqvist Passet mellan knivkammen och pyramiden Fjällvandring 1
petep Passet Tarfalavagge-Kuopervagge Fjällvandring 4
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...