Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma

Är det någon som har tips om den bästa vägen från Mårma till Vistas via antingen Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma? Har sett ett par trådar med lite olika erfarenheter.Är tex vägen över toppen 1938 att rekommendera?
 
Ja den bästa vägen är ju den vägen man efteråt kan konstatera att den var bra. I förväg vet man inget faktiskt.

Ska du välja, så tror jag nog att du ska gå över Måskomårmaravinen och inte gå över Mårmatjatjatjåkka vilket innebär att du måste gå över den där glaciären. Den är farlig med jökelsläppan som är stor numera.
Går du själv, så är det vilket än du gör en väldigt jobbig grej att ta sig upp på höjderna där och det med tung packning.
Det alternativet över Måskomårmaravinen innebär att du går upp ungefär på klassiska ‘Mårmapasset’ och sedan fortsätter uppåt på Vassatjåkka och trixar dig uppåt och nedåt.
Båda dom här ravinerna framställs som lätta. Ingen är det. Få personer går här dessutom. När du kommit ner en bit i båda alternativen finns helt makalösa tältplatser med utsikt över Vistas och fjällen mittemot.
 

Bilagor

  • Mårmatjåkk2.jpg
    Mårmatjåkk2.jpg
    50.6 KB · Visningar: 930
Det finns de som är bättre än mig på samiska, men betyder inte måskåtj (mosskku) nåt i stil med "återvändsgränd", medan cahca betyder nåt i stil med "lämplig passage"?
Om namnen dessutom stämmer med verkligheten har jag inte kontrollerat, men det verkar ju logisk isf...
 
Tack för alla svar.


Ja den bästa vägen är ju den vägen man efteråt kan konstatera att den var bra. I förväg vet man inget faktiskt.

Ska du välja, så tror jag nog att du ska gå över Måskomårmaravinen och inte gå över Mårmatjatjatjåkka vilket innebär att du måste gå över den där glaciären. Den är farlig med jökelsläppan som är stor numera.
Går du själv, så är det vilket än du gör en väldigt jobbig grej att ta sig upp på höjderna där och det med tung packning.
Det alternativet över Måskomårmaravinen innebär att du går upp ungefär på klassiska ‘Mårmapasset’ och sedan fortsätter uppåt på Vassatjåkka och trixar dig uppåt och nedåt.
Båda dom här ravinerna framställs som lätta. Ingen är det. Få personer går här dessutom. När du kommit ner en bit i båda alternativen finns helt makalösa tältplatser med utsikt över Vistas och fjällen mittemot.

Kommer du ihåg något om ditt 'trixande' efter 1938? Gick du över 1885 toppen och sedan ned i Måskomårma, vilket ser minst brant ut enl. kartan, eller direkt ned från 1938?

Tjusig bild och fin tältplats!



Jeg har logget turen over Mårma, se plot fra Google-earth her i denne tråd:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50345

Husk at holde op over toppen for at undgår blockmarken!

Vi gik let ned.

God tur,

Bra tips om vi inte tar Måskomårmaravinen. Har gått den rakare och stenigare vägen tidigare ett par gånger så finns det en bättre så är den välkommen!

Sticker ikväll så jag återkommer om val.
 
Det finns de som är bättre än mig på samiska, men betyder inte måskåtj (mosskku) nåt i stil med "återvändsgränd", medan cahca betyder nåt i stil med "lämplig passage"?
Om namnen dessutom stämmer med verkligheten har jag inte kontrollerat, men det verkar ju logisk isf...

Nästan. :)

Ordet ifråga stavas moski på nordsamiska och måsske på lulesamiska (diminutiv moskkáš resp. måskásj). Čahca kan enklast översättas "fjällpass" eller "vattendelare". Moskku, som är skrivet på kartan, är genitiv av mosku som betyder "nattdimma", vilket alltså inte har något med terrängformer att göra. Notera dock förekomsten av moskkus (måskos) som beroende på sammanhang kan betyda antingen "sluten", "mulen", "mörk", "kvalmig" eller liknande, så det råder möjligtvis lite tolkningsförvirring här.

Jag kan väl säga som så att namnet är under viss utredning... ;)
 
Aha, tack för klargörandet. Då kan man kanske ta vilken som av dessa två passager. In i dimman kan man ju gå ;o)
 
Tältet på bilden är ett utländskt tält. Det var ett ‘Phoenix Phreeranger’ Det var inköpt 1986. Alltså på den tiden fanns inga sådana här lätta ensamställt inte i gamla ‘Svedala’ i alla fall. Det vägde bara 1,2 kg och hade en interiör med sitthöjd på 120 cm. Alltså ,avsevärd högre i ‘valvet’ än vad Hilleberg lyckats med i sina Aktotält.
Man kan säga att amerikanska Phoenix grundlade dessa spolformade enmanstält som senare Helsport, Hilleberg och andra fabrikanter tog upp. Tältet görs ej mer.
(Tältet blåste sönder 2006 vid Niaks fot av sådan där katabatisk vind i Sarek. Då gav det upp sin långa tjänst).

Så till Mårma då.

Jo såhär se mina markerade leder på bifogad karta här.
Vitsen med att gå den röda stigen är att du gör en knyck, gå inte ner ifrån toppen(1938 fd. Mårmatjåkka) direkt ned mot passet. Det är för brant och det finns en massa röriga stenar. Gå i stället en loop mot väster, för att sedan gå norr igen och sedan gör du om samma knyck.
Jag gick aldrig ner i själva passet och sedan upp på Mårmapakte (toppen 1888) Det var jag för trött för. Jag passerade liksom på utsidan och då gick jag ner ifrån 1938, samma väg, typ..
Det här är bara kul i strålande sol.
Det är relativt platt uppe på den där Vassatjåkkaryggen, ungefär samma typ av sten som på Mårmapasset.

Gällande den andra leden då.. (grön) Den innehar ett svårt vad en bit ner i dalen. En stor glaciär den södra ifrån Kåtoktjåkka smälter av där, och den jokken är väldigt strid och sprutande och har de senaste åren skrurit sig djup ner i sluttningen. Vattnet har en otäck svart färg och är mycket egendomlig. Du måste klättra upp 20 meter och ner tjugo meter i helt löst grus.och det med tungan rätt i mun utan att drutta i jokkens virvlar.
Jökelsläppan på Mårmaglaciären är svår att bedöma år ifrån år. Eftersom glaciären smälter i rasande fart är nog springan större nu, än vad den var för två år sedan. Jag klättrade på svaberget. upp 20 meter Men det är inget råd för klätterovana.
Jag avråder ifrån den varianten och att gå Mårmatjatjaravinen.

Öh? Jag trodde Mårma betydde ‘Buller’?? sånt där ‘ljud-buller’ som någon hör när vinden ska komma?
 

Bilagor

  • mårmakarta (2).jpg
    mårmakarta (2).jpg
    106.9 KB · Visningar: 1,252
Tack igen för alla goda råd, speciellt Anders fina vägbeskrivning. Får hoppas på fint väder så den går att testa!

Åker om två timmar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
C Sanglert Tips Abisko - Alesjaure - Riksgränsen Fjällvandring 10
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
gowalkabout Tältpllats innan Alesjaure Fjällvandring 2
keffoso Katterjåkk-Alesjaure? Fjällvandring 0
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
bfia73 Alesjaure-Mårmastugan Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.