Markunderlag när man tarpar

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för alla inputs! Jag måste känna lite på de olika alternativen. Jag tror att ett tältgolv eller tyvek är vägen jag kommer gå. Tältgolv om jag kan acceptera vikten! Polycryo tror jag blir för skört över tid för mitt användningsområde även om vikten lockar!

Ett ark evazote på 1x2 meter från extremtextil.de har fått göra tjänst som underlag dels för tunna tältgolv i fjällen och lagts direkt på marken när jag tarpar. Vi är oftast två på tur, men det funkar bra även när man är själv. Det väger mellan fyra och femhundra gram, så det är ju inte lätt, men det fyller ju fler funktioner än att bara skydda från kvistar och fukt. Dessutom är det lite friktion i det, så man ligger stilla även om det lutar en aning. Det känns som en bra kombo med ett lätt uppblåsbart liggunderlag, man kan ju sitta på det när man rastar också. Men man kan nog inte räkna det som ultralätt direkt.

Polycryo är intressant. Men hur är hållbarheten? Det är rätt risig terräng med pinnar och grejjer som sticker upp om vart annat. Klarar Polycryo det tur efter tur?

Jag har använt polycryo sista två åren under min MLD tarp. Det brukar hålla ungefär 30 nätter och kan fixas med lite silvertejp under tur om så behövs. Det blir fort skrynkligt och kan inte vikas så litet som det kom, men annars kan jag inte klaga på något förutom priset. Jag tycker det är mycket mycket överlägset byggplast.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips