Markera rutt på blankis

Om man skulle vilja markera en skridskorutt på blankis, hur gör man lämpligen då? Tänker mig att man markerar en väg på morgonen som någon annan kan följa samma dag.
Sprayfärg är för dyrt och troligen olämpligt miljömässigt.
Små flaggor eller andra markörer är för jobbiga att sätta upp och måste tas bort.
Linjemålningsmaskin (typ som man har för fotboll)? Vad brukar man måla med? Kanske går det att måla med kalk (lämpligt för sura sjöar)?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
GPS-färdspår

Enklast är förmodligen att ladda ned ett färdspår från en hemsida till sin dator och sedan till GPSen. Man låter därefter GPSen navigera längs färdspåret och GPSen ger då besked om kurs och avstånd till punkterna utmed färdspåret. Man behöver bara en enkel GPS (dvs utan kartor) för att navigera men den måste kunna kommunicera med datorn.

Det borde gå att rita en rutt på fri hand också men det har jag ingen erfarenhet av.

Lite OT:
Rutter som följer vägar kan man skapa i PC eller lite mer avancerade GPSer med kartor.

Om du i stället vill markera på isen så kanske pikhål eller pimpelhål med vassstrån nedstuckna är realistiskt och tillräckligt miljövänligt?

Thure
 
De flesta GPSer kan väl lagra vägen man färdats?
I så fall är det väl bara att ta med den när man rekar.
Alternativt markera Waypoints manuellt vartefter man åker, som man sedan använder till rutten....
 
Jonas P; sa:
De flesta GPSer kan väl lagra vägen man färdats?
I så fall är det väl bara att ta med den när man rekar.
Alternativt markera Waypoints manuellt vartefter man åker, som man sedan använder till rutten....

Jo det allra enklaste som passar alla GPSer är att definiera ett antal waypoints som man antingen manuellt för in i GPSen eller laddar ned. Men du kanske vill att banan skall följas hela tiden?

Thure
 
Färgade isbitar?

Kan man månne frysa in färgade isbitar i lämplig (liten) storlek och ha i en påse? Man släpper sedan ut dessa tämligen flitigt och markerar på det sättet rutten. Fördelen är att detta kan göras i farten, kan kanske kompletteras med vassbitar ed vid knepigare passager.

Överslag: Isbitarna är på 1 cm3, en påse på ett kilo rymmer då cirka 1100 st. Skall man markera en sträcka på 10 mil blir det 100000/1100=90 meter mellan markeringarna. Man bör nog ha fler isbitar alternativt inte åka så långt.

Ang GPS så blir det sannolikt svårt att överföra infon från en GPS till en annan samma dag, det behövs datoruppkoppling för båda i skarven mellan åkturerna. Men för turer med en natt emellan går det väl bra (fast isen kanske ändrat sig?)
 
Beror väll lite på syftet med markeringen.

Borra hål med batteridriven borrmaskin + stor träborr och sedan sätta björkruskor i hålen är ett beprövat sätt att tydligt markera isvägar i skärgården.

Handlar det bara om enstaka åkare som man känner väl kan ju ristning av tecken med skridsko i isen vara ett enkelt sätt att markera färden.

Men att tänka på är ju att skridskoåkning går fort, så är markeringarna på något vis säkerhetskritiska måste de vara synliga i åkfart och beständiga.

Attberopå målningsmaskin, blåbärssoppa används ofta att "måla" linjer med på mindre skidtävlingar. Kan kanske vara något för is med?
[Ändrat av skrinnare 2005-08-24 kl 18:23]
 
Re: Intressant

kr-val; sa:
öringen; sa:
Intressant. Jag är inte så hemma på GPS:er. Finns det alltså en möjlighet att ladda in en rutt i en GPS och sedan få bra information om hur man ligger till i förhållande till den?

Hej Krister,

Det går att skapa ett färdspår manuellt på sin dator direkt i kartbilden och sen föra över detta spår till GPS:en Sen går det att följa spåret direkt på GPS:ens display, svänger du ut från spåret 20-30 meter blir du varse detta direkt i displayen på GPS:en Det kräver förstås att du har tillräckligt hög upplösning inställt i GPS:ens "kartsida" för att se små avvikelser.

Att markera direkt på isen är nog inte så lätt, måste nog vara neonfärgade markeringar för att man inte skall tappa riktning till nästa punkt.

Bertil S
 
små vimplar

Kanske blompinnar med små snitslar av (nedbrytbart) papper i tydlig färg? Vid tunn is kan man sätta dem i pikhål och i tjockare is kanske man behöver borra sig ner. Går säkert bra med en gammal "borrsväng".
Avståndet mellan snitslarna kan variera beroende på trixighet och geografi.

En finess med kan vara att utnyttja snitslar med olika färg. Allmän färdväg kanske visas med gula snitslar medan ett par röda snitslar kanske kan betyda "passera ej denna linje" (t.ex vid tunnare is) medan två gröna betyder "passera mellan dessa" (t.ex. vid råkpassage).

Om man inte vill att snitslarna ska bli kvar i naturen uppmanar man sista grupp att ta med sig dem tillbaka.

/Peter
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips