Manuell eller "automatisk" BC-bindning

Om man ska välja manuell eller automatisk BC-bindning har diskuterats här tidigare. I helgen fick jag en ny erfarenhet som kanske kan hjälp andra i valet. Jag gick igenom isen, överis i strandkanten, med skejtskidor, kontrollremmar på stavarna och med hunden i sele framför. Det var inte mer än lårdjupt men jag kan lova att det är rätt mycket mer komplicerat att trassla sig ur stavar och skidor samt att hålla koll på hunden i lina, utan att få ner honom i plurret också, jämfört med att ta sig upp från ett skridskoplurr. Hade jag haft automatiska bindningar på mina skejtskidor och det varit djupare så hade det varit betydligt obehagligare. Det är inte lätt att ta av sig skidorna utan mothåll i en vak med automatbindningar. Välj därför helst en manuell bindning som du kan öppna med händerna om du åker utanför preparerade spår.

God tur

Tommy
 
!!

Hu och Hå. Skönt att det gick bra!
Ännu ett argument för manuell binding. Jag har ännu inte hört ett bra argument för automatisk BC (och SNS) binding. Jag tycker till och med att automatiska bindningarna är svårare att ta på sig!

Hörde en annan lite udda plurrningshistoria i mellandagarna. En skridskoåkare i Mora som gick ned sig på grunt vatten och fastnade i dybotten!!! Utan hjälp från sina åkkamrater hade han inte tagit sig upp!
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
När jag var liten och man hade kabelbindning så fick man alltid lära sig att ta lös kabeln om man skulle färdas någonstans där man misstänkte att isen skulle kunna vara dålig.

När jag tittar på mina nyinköpta manuella BC-bindningar har tanken slagit mig mer än en gång att hur i fasiken får man lös en sån om man går ner sig men tydligen går det.
 
Rottefellas manuella BC-bindning fryser fast hela tiden. Mycket irriterande. Har ej hört det om den automatiska. Om du riskerar att gå igenom isen är det kanske bäst att lossa bindningen helt å bara staka stående på skidorna. Fortfarande skidföre i Oslo.
 
Tur att det gick bra.

nils73; sa:
Rottefellas manuella BC-bindning fryser fast hela tiden. Mycket irriterande.

Har haft min Rotefella BC-manuell i 2 år och dom har aldrig frusit fast. har åkt i alla fören från -20 - +5 grader. testa å spreja dom med låssprej eller likande om det är i "gångjärnen" det fryser. kan ju funka.
 
Rotefellas manuella bindningar funkar ingen bra. Fryser fast och gar sönder. Jag och min kompis använde de, och 3 av fyra bindningar gick sönder efter 500 km.
Rotefella själv säger att automatiska funkar bättre.

Men Salomons automatiska bindningar är väldigt daliga. Alltid du behöver ta av skidor behöver du en kopp varm te:) Manuella funkar mycke bättre.

Hälsningar
Rain
 
Salomon BC och SNS

Automatiska SNS är besvärliga för barn att hantera SNS manuella är mycket bättre på barnskidor har vi noterat i familjen.

Salomons BC automatbinding kan man fixa genom att ladda med fett eller vaselin under bindningen så att det inte kommer in vatten i låskolven har jag hört från flera bekanta.

Manuella BC kan också frysa men brukar lossna när man sparkar till den och det gäller också SNS.

Om man har flythjälp när man plurrar med skidor brukar det gå att lirka upp bindningarna utan att doppa huvudet.

Bindningen är i varje fall inte fryst när den legat en stund under vattnet.

Skall man ha rimlig säkerhet när man åker skidor på is så får man agera på samma sätt som när man åker skridskor. Dvs kolla bärighet med ispik, ha sällskap och flythjälp, räddningslina och isdubbar. ALternativet är att åka där isarna kontrolleras som t ex utmed vissa vinterleder.

Att bara använda trugförsedda stavar för bärighetskontroll kan var otillräckligt på snötäckta och mjuka isar. Man når inte ned för att kontrollera om isen längst ned är bärig.
Överhuvudtaget är det alltid svårare att bedöma bärigheten på snötäckta än snöfria isar.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips