Manuell eller "automatisk" BC-bindning

Om man ska välja manuell eller automatisk BC-bindning har diskuterats här tidigare. I helgen fick jag en ny erfarenhet som kanske kan hjälp andra i valet. Jag gick igenom isen, överis i strandkanten, med skejtskidor, kontrollremmar på stavarna och med hunden i sele framför. Det var inte mer än lårdjupt men jag kan lova att det är rätt mycket mer komplicerat att trassla sig ur stavar och skidor samt att hålla koll på hunden i lina, utan att få ner honom i plurret också, jämfört med att ta sig upp från ett skridskoplurr. Hade jag haft automatiska bindningar på mina skejtskidor och det varit djupare så hade det varit betydligt obehagligare. Det är inte lätt att ta av sig skidorna utan mothåll i en vak med automatbindningar. Välj därför helst en manuell bindning som du kan öppna med händerna om du åker utanför preparerade spår.

God tur

Tommy
 
!!

Hu och Hå. Skönt att det gick bra!
Ännu ett argument för manuell binding. Jag har ännu inte hört ett bra argument för automatisk BC (och SNS) binding. Jag tycker till och med att automatiska bindningarna är svårare att ta på sig!

Hörde en annan lite udda plurrningshistoria i mellandagarna. En skridskoåkare i Mora som gick ned sig på grunt vatten och fastnade i dybotten!!! Utan hjälp från sina åkkamrater hade han inte tagit sig upp!
 

avslutad210712

Gäst
När jag var liten och man hade kabelbindning så fick man alltid lära sig att ta lös kabeln om man skulle färdas någonstans där man misstänkte att isen skulle kunna vara dålig.

När jag tittar på mina nyinköpta manuella BC-bindningar har tanken slagit mig mer än en gång att hur i fasiken får man lös en sån om man går ner sig men tydligen går det.
 
Rottefellas manuella BC-bindning fryser fast hela tiden. Mycket irriterande. Har ej hört det om den automatiska. Om du riskerar att gå igenom isen är det kanske bäst att lossa bindningen helt å bara staka stående på skidorna. Fortfarande skidföre i Oslo.
 
Tur att det gick bra.

nils73; sa:
Rottefellas manuella BC-bindning fryser fast hela tiden. Mycket irriterande.

Har haft min Rotefella BC-manuell i 2 år och dom har aldrig frusit fast. har åkt i alla fören från -20 - +5 grader. testa å spreja dom med låssprej eller likande om det är i "gångjärnen" det fryser. kan ju funka.
 
Rotefellas manuella bindningar funkar ingen bra. Fryser fast och gar sönder. Jag och min kompis använde de, och 3 av fyra bindningar gick sönder efter 500 km.
Rotefella själv säger att automatiska funkar bättre.

Men Salomons automatiska bindningar är väldigt daliga. Alltid du behöver ta av skidor behöver du en kopp varm te:) Manuella funkar mycke bättre.

Hälsningar
Rain
 
Salomon BC och SNS

Automatiska SNS är besvärliga för barn att hantera SNS manuella är mycket bättre på barnskidor har vi noterat i familjen.

Salomons BC automatbinding kan man fixa genom att ladda med fett eller vaselin under bindningen så att det inte kommer in vatten i låskolven har jag hört från flera bekanta.

Manuella BC kan också frysa men brukar lossna när man sparkar till den och det gäller också SNS.

Om man har flythjälp när man plurrar med skidor brukar det gå att lirka upp bindningarna utan att doppa huvudet.

Bindningen är i varje fall inte fryst när den legat en stund under vattnet.

Skall man ha rimlig säkerhet när man åker skidor på is så får man agera på samma sätt som när man åker skridskor. Dvs kolla bärighet med ispik, ha sällskap och flythjälp, räddningslina och isdubbar. ALternativet är att åka där isarna kontrolleras som t ex utmed vissa vinterleder.

Att bara använda trugförsedda stavar för bärighetskontroll kan var otillräckligt på snötäckta och mjuka isar. Man når inte ned för att kontrollera om isen längst ned är bärig.
Överhuvudtaget är det alltid svårare att bedöma bärigheten på snötäckta än snöfria isar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Byta bindning voile -> BC manuell Turskidåkning 4
Hejnrik Laga Rottefella BC Manuell Turskidåkning 3
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
Spinspider Turskida: vallat eller vallningsfritt? Turskidåkning 28
CL Rottefella Chili/Riva - bra eller dåliga? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
Razzle-Dazzle Köpa eller hyra skidor eller avvakta? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.