Man spar ju lika många kronor som gram!

Voj, voj!
Vad många har snöat in sig på "kvalitet". För mig är det endast några få saker som kan vara värt att köpa i "hög kvalitet".
Mycket går att pruta ner både viktmässigt och "kvalitetsmässigt", för det går göra fynd även bland enklare produkter. Och det är inget som säger att hög kvalitet absolut alltid är bäst! (Oftast men inte alltid).
Jag tycker att det mest handlar om att välja rätt sak för rätt tillfälle (annars blir det bara en "onöda").

Dessutom, vad är det för fel i att försöka att bära så lätt packning som möjligt?!
 
Jo,men oftast (tidigare,det har blivit bättre) när nån frågar om ett tält kommer råden om olika "tarpar" och kängor reduceras till gymnastikskor.

Jag vet inte vilket forum du läser på, på Utsidan så är det av hävd så att när nån frågar efter tält så är det bara ett visst märke som börjar på H som nämns. De enda ställen på Utsidan där tarpar brukar rekommenderas är Lättpackning och möjligen Överlevnad.
 
När är låg kvalitet bättre än hög kvalitet menar du?

Personligen tycker jag att "tillräcklig kvalitet" är ett användbart begrepp. Sedan är naturligtvis inte det heller o-subjektivt. Att försöka bedöma om prylen har tillräcklig kvalitet för det jag tänker använda den till. Ofta har enkla och billiga prylar tillräcklig kvalitet för både en och två och tio vandringar. Eller för att göra slagord av det hela: Det räcker för mig om ryggsäcken håller tio år, den behöver inte hålla 20 år.

Jörgen
 
Och det är inget som säger att hög kvalitet absolut alltid är bäst!
Jag tycker att det mest handlar om att välja rätt sak för rätt tillfälle (annars blir det bara en "onöda").

Att uppfylla köparens förväntningar om "rätt sak för rätt tillfälle" är ju precis vad hög kvalitet innebär. :)
Så med olika förväntningar bedömmer vi kvalitet olika. Ofta är de just det såna här diskussioner handlar om. Det finns heller inte rätt eller fel, men jag fortsätter alltså att hävda att hög kvalitet för väldigt många vandrare kan uppnås med hjälp av lättare utrustning.
Andra uppnår kvalitet med tyngre utrustning. Eller så har man vissa lätta saker för att kunna ha andra tunga saker, eftersom det ger kvalitet för vissa.
 
Ej för vinterffriluftsliv

Det skulle vara intressant att se en liknande sammantställning för folk som även är ute på vintern. Vad kostar det att köpa ett lätt tält som kan användas på sommaren, och ett ordentligt som kan användas på vintern? Lägg till en ordentlig jacka och ....
Jag har en jacka och ett tält som jag använder vid vandring, paddling och skidåkning. För tältet blir det 6000 kronor. Vintertält + Sommartält > Vintertält. Prisjämförelsen kan säkert vara bra för de som inte är ute på vintern.
Kan i övrigt hålla med andra som skrivit tidigare om att det är subjektiv jämförelse. Det går att hitta billigare tung utrustning och dyrare lätt utrustning.
 
Under mina år har jag hitintills stött på en som skaffat lätt utrustning från början och avsåg nyttja den de tre vänligare säsonerna, dessutom bodde han där klimatet är mildare..... Alla övriga som jag stött på har skaffat en lättare utrustning senare, d v s till dubbel eller ersättningskostnad. Att detta skulle bli billigare tror jag inte alls på. Addition är en enkel räkneform. Härvid tycker jag att "profeterna" har brustit i hemläxan.
Men att lättare packning gör att även vi med årsringar kan fortsätta ute håller ego för troligare.
Min 50 öring.
//J
 
Även tung utrustning måste förr eller senare bytas ut. Och det är oftast då man gör vinsten, om man istället för ny tung utrustning köper en ny lätt utrustning.

Väldigt många börjar också med enklare grejer som de så småningom vill byta ut för att få bättre.
 
Även tung utrustning måste förr eller senare bytas ut. Och det är oftast då man gör vinsten, om man istället för ny tung utrustning köper en ny lätt utrustning.

Väldigt många börjar också med enklare grejer som de så småningom vill byta ut för att få bättre.

Jag har haft tält och multibrännare i åtta år och använt det flitigt (bland annat tre månader i sträck en vinter). Jag har inte slitit ut något av dem. Det borde ta åtta år till innan jag ska köpa nytt. Med sådant man vilket fall som helst måste köpa nytt efter några få år är jag enig i det du säger.
Jag är ändå inte enig i det han som startade tråden skriver om att lätt är det samma som billigt. Det är inga problem att välja ut andra produkter och komma fram till motsatsen.
 
Jag har haft tält och multibrännare i åtta år och använt det flitigt (bland annat tre månader i sträck en vinter).

8 år är väl inget? Jag menar, mina ungar började frilufsa med mig när de var 6, så det är väl inget konstigt om det byter ut en del grejer till lättare när de är 16-20 år?

Men det är klart, börjar man inte ägna sig åt friluftsliv förrän vid pensionen så är det kanske en annan femma.

Själv hade jag ju varit scout i närmare 30 år när jag upptäckte det här med lättpackning.
 
Det är inga problem att välja ut andra produkter och komma fram till motsatsen.

Varsågod.
Eller Hic Rhodus, hic salta! som den gamla greken Aesop skulle ha sagt om han pratade latin. ;)

Men om du inte håller med mig får du såklart inte heller hålla med mig om följande: I mitt urval är det mest "märkesgrejer". Om man gick mot billigare grejer skulle det kanske jämna ut sig eftersom utbudet av lättviktsgrejer är mindre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.