Malmö - Kristianstad på 24 timmar

Jag funderar på att ta tåget till Malmö en helg innan jul, kliva av på centralen och knata hem igen.
En liten rygga, pannlampa, lite bars och annat.
Tänkte gå några timmar och sedan ta en paus.. gå en stund.. paus. osv

Är det någon som skulle vara sugen att hänga med? Jag har inte gått så frekvent på länge men känner mig taggad!
Återkommer med lite datum imorgon...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hur många km får du det till? Bilvägen är ca 10 mil! Det blir till att hålla ett bra tempo och du ska nog ha lite mil i benen innan du drar igång. Det gör ont att gå så långt.

Kollat lite på google map o promenad/cykelsträcka ska inte bli mycket längre än100 km enligt dom.
Gå är inga problem.. det har jag både erfarenhet och träning till även om det inte har blivit mycket under sista månaden. Pannlampa o reflex e självklart och ja det blir mycket mörkervandring såhär års. Ingen sugen än alltså ;)

Det där är ju helt görbart med en liten minirygga, bättre och gå 10 timmar,4 timmars vila/sömn och sedan 10 timmar gång igen.

Kör med liten minirygga,sovsäck av 1kg variant,tarp/pressening,energybars och ett lättkök o kaffe.
Ta hellre en kvarting sprit och fördela ut det 100% jämnt under turen, alkohol har en sövande verkan när halterna sjunker.

100km kräver lite förberedelser annars är det stor risk att fötter, leder tar för mycket stryk. Bara på grund av underlag och antalet repetioner. Men ogörbart är det inte.
go tur

Har man bara fysiken och skorna är väl ingågna med bra innersulor så är ömma trampdynor det enda man får.

Man kör ju bara en liten 30L säck för det nödvändigaste så vikten på något kilo märks inte

Jag skulle säga att man får mer än ömma trampdynor efter att ha malt 10 mil på 24h men det är klart är man i bra form så funkar det. Min egen erfarenhet av lite kortare rundor är att långsam löpning ibland ger skön avlastning.

"Jag har inte gått så frekvent på länge"-kommentaren gjorde mig lite orolig!

Jag har själv varit inne på en 10-milare men är inte sugen nu, har inte härdat mig själv tillräckligt. Jag skulle också välja en trevligare runda om jag skulle gjort det.

Möjligtvis kan man kanske få lite träningsvärk i underbensmuskler och så men inget mera.
Gå helt utan packning 10 mil (bara man kan stanna och äta lite) är nog inte nått problem alls för en motiverad individ med hyfsad kondition.

Tänk på hur många unga på landet som gått hem med 2 promille ute på landet - dom har ju ibland gått tre mil på en natt och fixat det.

Att med hyfsat proffsiga grejer,god kondition och motivation köra det nykter ser inte jag det som nått problem alls.

Lättlastad kan man röra sig tillräckligt fort för att hinna få lite sömn också - kanske uppåt 4 timmar.

Möjligtvis kan man kanske få lite träningsvärk i underbensmuskler och så men inget mera.
Gå helt utan packning 10 mil (bara man kan stanna och äta lite) är nog inte nått problem alls för en motiverad individ med hyfsad kondition.

Tänk på hur många unga på landet som gått hem med 2 promille ute på landet - dom har ju ibland gått tre mil på en natt och fixat det.

Att med hyfsat proffsiga grejer,god kondition och motivation köra det nykter ser inte jag det som nått problem alls.

Lättlastad kan man röra sig tillräckligt fort för att hinna få lite sömn också - kanske uppåt 4 timmar.

För min del är inte konditionen problemet, jag får löparknä och andra överansträngningsskador. Kanske börjar bli gammal :) Efter 5 mil första dagen så var kroppen inte så glad när andra dagens 3 mil skulle klaras av men därmed absolut inte sagt att bättre tränade individer klarar det galant. Rapportera gärna om hur det gick!

Nu är jag 39 och fixar sådant...haha men jag får visa leg på bolaget också...och brudarna som limmar på går i grundskolan men det har nog inte med det och göra.

Jag har inte märkt av en nedgång från 18 till nästan 40 i konditionhänseende och jag
har inga idrottsskador då jag inte joggade och hade mottot "Motorcyklar luktar bensin och idrott svett"

Gå 5 mil tung, alltså över 16kg sliter ju helt annorlunda och dagen efter 3 mil är en tyngre prestation än att ta sig 10 mil med vatten,energybars och så och i nära noll last.
Iaf det är nog lite likvärdigt beroende på person

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips