Måla eller lasera grönlandspaddel

Hej
Är det någon som har erfarenhet av att måla eller lasera paddlar? Kan man lasera en paddel om man vill ha den oljad, eller förutsätter det att man lackar/ förnissar den för att den inte ska släppa färgen?
Thomasson föreslår trätjära- hur pass täckande blir den? Någon som har erfarenhet av helt täckande färg- polyurethanfärg tex?
 
Orginalen var insmorda i fett och hur det luktar när det blir plusgrader kan du väl föreställa dig.
Boning med trätjära av årorna gjorde fiskargubbarna när jag var barn. Det luktar gott både när det görs och när det blir varmt ute igen.
Linolja med terpentin och sen oljefärg är traditionellt och rejält, båtfernissa likaså. Målarfärg känns fel i egos värld, kanske inte i din. YMMV
 
En av de stora poängerna med grönlandspaddel är ju att de är så okänsliga så de kan användas att bära av med, som uppdragningsskydd för kajaken på steniga stränder osv. Blir de tuffsiga i ändarna är det bara att snygga till med kniven eller ett sandpapper. Det förutsätter förståss att de är behandlade med olja, tjära eller liknande så att det är lika enkelt att bättra på ytbehandlingen.

Vill du ha en annan färg så går det bra att pigmentera linoljan. Pigment brukar finnas i färgaffärer med lite konstnärsinriktning.

Hård färg som PU-färg od tror jag inte alls på. Förmodligen kommer du snart att få små sprickor i färgen där vatten kommerin, men fukt inte har lika lätt att komma ut varefter paddeln snart kommer bli dålig. Jag har provat PU klarlack på ett kajakroder av trä och fått denna effekt. Inte alls nöjd. Nästa roder plastade jag istället. Det höll däremot bra.
 
sprickor

Om man har lack - färg är det väl lätt hänt att det blir sprickor som vatten tränger in i

t min roddbåt var det lackade åror, när de blev slitna slipade jag ner dom och lackade om dom men det var ingen bra strategi, snart var det sprickor igen och man såg att träet sög vatten.

nu kör jag med linolja, bara slipa lite lätt innan nästa lager linolja

paddel - åror är ju inte direkt förbrukningsvara men brukningsvara som skall brukas inte förevisas

mina åror är säkert 25 år nu, 25 år med halva året ute i båten utan skydd - kanske inte de vackraste men fungerar utmärkt
jonas
 
Kinesisk träolja är riktigt skönt att hålla i, har aldrig varit i närheten av skavsår. Jag tror inte på heltäckande färg.

Du kanske kan pigmentera träoljan.
 
Har en variant på den där.

*1 del tjära
*1 del "50% linolja och 50% terpentin"
*En skvätt t-röd så att det blandar sig. Spriten dunstar bort efter applicering (eller innan om man är långsam =))

Har en älmsta aluminiumbåt med sittofter och relingar i lärk som jag kör denna blandning på. Går att sitta i den efter en vecka utan kladd, om det är någorlunda torrt ute naturligtvis =)
 
Hård färg som PU-färg od tror jag inte alls på. Förmodligen kommer du snart att få små sprickor i färgen där vatten kommerin, men fukt inte har lika lätt att komma ut varefter paddeln snart kommer bli dålig. Jag har provat PU klarlack på ett kajakroder av trä och fått denna effekt. Inte alls nöjd. Nästa roder plastade jag istället. Det höll däremot bra.

Hej på er. Jag har både paddlat obehandlat, oljat och målat och tänkte ge min syn på detta. Problemet som uppstått för dig Skrinnare med ditt roder hade kanske kunnat undvikas genom att behandla rodret bättre innan lacken drogs på. I träbåtar som målas är trät först mättat på olja. Jag har en stormpaddel som jag målat med samma färg som min SOF. Den är är fin och funkar, men lacken gör den något halare att hålla i än en obehandlad sticka. Den färgen jag använt spricker inte då den är elastisk (coelan) en slags syntetisk båtfernissa som jag blandat pigment i, det gör att den funkar bra även på duk...

Min vanliga GP paddlade jag flera år helt obehandlad, vid ett tillfälle då jag slipat lite på den drog jag i rå linolja och terpentin. Den mest påtagliga skillnaden är utseendet, efter ett tag känns inte någon olja på ytan och nu, efter ytterligare några år, ser den obehandlad ut. Trät klarar sig bra då den har gott om tid att torka hemma.

Mitt råd, gör inte för mycket jobb, trä är skönt att hålla i även utan olja och lack. Men att olja in en paddel är inget jobb, snarare ett nöje... Tänk på att lack kan bli lite glatt, och då blir man mindre glad.

/Niklas
 
Jag tackar för alla goda råd! Det blir nog tjära eller möjligen roslagsmahogny, pigment i linoljan verkar också vara värt att pröva. Linoljan är ju gulaktig i sig, någon som har erfarenhet av pigmentnyans som blir bra?
 
Jag tackar för alla goda råd! Det blir nog tjära eller möjligen roslagsmahogny, pigment i linoljan verkar också vara värt att pröva. Linoljan är ju gulaktig i sig, någon som har erfarenhet av pigmentnyans som blir bra?

Kör roslagsmahogny, då får du en fin nötbrun nyans. Annars är väl kanske oxidsvart/oxidrött lämpliga torrpigment.
 
Det som penetrerar bäst är rå, kallpressad linolja.
Om du vill kan du stryka på den varm (70-100 grader, eller tvåan på en 6-stegs spisplatta), då är den aningen tunnare att stryka, tränger in lika bra som rå linolja, men torkar sedan som kokt linolja.
Låt gärna ändarna stå i olja och suga in, när träet är mättat torkas överskottet av med trasa (om eldas upp eller dränks i vatten för att inte riskera självantändning).
Om du lämnar en ordentligt våt yta att torka, kan det både ta lång tid och bli ett skinn på som du inte vill ha.
 
Det som penetrerar bäst är rå, kallpressad linolja.
Om du vill kan du stryka på den varm (70-100 grader, eller tvåan på en 6-stegs spisplatta), då är den aningen tunnare att stryka, tränger in lika bra som rå linolja, men torkar sedan som kokt linolja.
Låt gärna ändarna stå i olja och suga in, när träet är mättat torkas överskottet av med trasa (om eldas upp eller dränks i vatten för att inte riskera självantändning).
Om du lämnar en ordentligt våt yta att torka, kan det både ta lång tid och bli ett skinn på som du inte vill ha.

Sen är frågan om man vill ha ett varaktigt(are) skydd. En pigmenterad behandling skyddar mer än enbart olja. Linolja ihop med balsamterpentin ger en reaktion - terpenerna "förhartsas" inne i virket.


...nu är det dock en paddel, men ändå :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.