Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark

Så det räcker alltså INTE att bara veta magnetiska missvisningen (som man tex kan hitta på Sveriges Geologiska Undersöknings hemsida) vilken motsvarar m i Norrkurvas bild ovan dvs skillnaden mellan geografiska norr och magnetiska norr, utan man måste även ta hänsyn till c i bilden ovan, vilken kan ha antingen ett negativt eller positivt värde beroende på var man är i Sverige och sedan räkna ut vinkeln mellan kartnorr och magetiska norr enligt formeln given i bilden längst ner r=k + m - c, innan du använder denna siffra som graderna du behöver kompensera för på din kompass......Himla krångligt!

I USA anges bara vinkeln mellan kartnorr och magnetiska norr på kartan, vilket gör att du behöver inte räkna något, utan har det rätta gradtalet direkt...
Har jag förstått rätt?!
 
Jag tycker att man kan bortse från c = meridiankonvergensen. De topografiska kartorna i Sverige har både Sweref-rutorna och nordlinjerna till geografiska nordpolen påtryckta. c är dessutom litet i sammanhanget.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag passade på att fota kartan BD1 Treriksröset-Rostojavri när jag hade chansen. Där ser figuren ut så här. Felritad m-båge minsann :confused:. Värdet på c är inte litet och missvisningen är större än på bladet Z5.
bd1.jpg
 
Kolla om din jacka har magnetiska knappar. Gick helt vilse en gång pga detta.
För länge sen i Pansartrupperna hoppade spelande Bataljoncheften av med Kpist och Pistol på sig och 10 m utanför PBVn bestämde han körriktningen med syftkompass för förbandet. Det blev helt fel! Vi kom fram till skyltarna för fältslutet och de som skulle försvara sig fick gå till lunch utan leksakskrig.
 
Tack norrakurva!
Så om jag förstått det hela rätt borde bilden som du tagit sett ut så här i stället:

IMG_3481 2.jpg

och om vi sedan räknar på bilden ovan får vi att enligt formeln
r = k + m - c
att riktningen in kartan (r), den vi tar ut med vår kompass i kartan, skall omvandlas till den kompasskurs vi skall hålla (k) enligt:
r = k + 8 grader - (+5,3 grader) dvs r = k + 2,7 grader
alltså skall vi på kompassen slutligen kompensera för en total missvisning på 2,7 grader.

Har jag förstått det rätt?!
 
varför tycker då så Thure?

Helt enkelt eftersom jag vet att jag kan använda och alltid använder meridianerna och inte rutmönstret när jag tar ut kompasskursen från en topografisk karta. Dessutom så ser man hur stor vinkeln är mellan dessa när man tittar på kartan.

Men jag håller med om att c är påtagligt stort om man kommer långt från lantmäteriets rutnäts mittlinje i Sverige.

Thure
 
Om vi ändå skall peta i detaljerna i passning av kartan så kan det förekomma mycket större större fel pga lokala variationer i berggrunden. Det mest absurda upplevde jag i under en oreonteringstävling i Norberg, när kompassnålen mer eller mindre pekade mot solen insåg jag att kompassen gör störst nytta i byxfickan så länge som jag sprang ovanpå gruvorna.
Knappar på jackan, mobilen i fickan, klockan på armen och en massa annat kan störa kompassen signifikant mera än den magnetiska felvisningen på kartan.
 
Tack norrakurva!
Så om jag förstått det hela rätt borde bilden som du tagit sett ut så här i stället:
Ja
och om vi sedan räknar på bilden ovan får vi att enligt formeln
r = k + m - c
att riktningen in kartan (r), den vi tar ut med vår kompass i kartan, skall omvandlas till den kompasskurs vi skall hålla (k) enligt:
r = k + 8 grader - (+5,3 grader) dvs r = k + 2,7 grader
alltså skall vi på kompassen slutligen kompensera för en total missvisning på 2,7 grader.

Har jag förstått det rätt?!
Nästan. Jag tycker det hade varit tydligare om Lantmäteriet kallat r för Rättvisande kurs och k för Magnetisk kurs https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompass#Missvisning . Och thureb har förstås rätt om meridianerna.
 
Senast ändrad:
Ännu en gång, tack!
Så om jag skulle kunna, iallfall för min del, kunna avrunda denna tråd med 4 exempel så hoppas jag att någon i denna tråd orkar ge en sista feedback.....
EX1 NORSK KARTA

2.jpg


1.jpg


Här är beräkningen av missvisningen enkel då den redan står, så det enda man behöver göra att ta hänsyn till året, vilket då blir låt oss säga år 2017 skulle missvisningen som man skall kompensera kompassen med 0 degrees, 40 minutes EAST

EX2 BD6 ABISKO
3.jpg


4.jpg


Här får vi att den missvisning vi skall kompensera för på kompassen är
Kompassens missvisning (m) - Meridiankonvergensen (c) = 5 - ungefär 2 = 3 ostlig
så 3 grader ostlig skall kompenseras för på kompassen.

EX3 SAREK
5.jpg

6.jpg


Här får vi att

Kompassens missvisning (m) - meridiankonvergensen (c) = 7 (mitt emellan 8 och 9) - 2.5 (mitt emellan 2 och 3) = 4.5 grader ostlig, så på kompassen skall vi kompensera för 4.5 grader ostlig

EX4 MALMÖ
7.jpg

8.jpg


Här blir det, då meridiankonvergensen har ett negativt värde att vi får
Kompassens missvisning (m) + meridiankonvergensen (c) = 3.5 (vi tar inte hänsyn till vilket år här) + 1.5 (väljer ett mittvärde på kartan) = 5 grader oslig
så det vi kompensera för på kompassen är i slutändan 5 grader ostliig

Skulle ni hålla med om ovan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turep Missvisning och meridiankonvergens Navigering 6
Stromgren Missvisning av höjd? Navigering 12
pertan Praktisk väska för GPS Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.