Magellan GPS Companion

Funderar på att köpa Magellan GPS Companion Palm V/Vx.
Har någon här testat den och kan ge info?
Skulle vara intressant att veta hur den funkar i stadsmiljö.
Hittar den gator m.m?

Fundera hur du skall använda den!

Hej Thomas-fundera hur du vill använda ditt system-innan du bestämmer Dig är ett bra råd!
Palmen och även andra PDAs är inte vattentäta!Däremot är moderna handhållna GPS det. Opraktiskt om man åker bil då det är svårt att kombinera bra antennläge i framrutan och att kunna läsa skärmen-eller i båten om det är dåligt väder-gpsen kan alltid vara ute.
Men skall du använda systemet på stadsvandringar utan regn är det helt oK.
Jag valde den billigaste Garmin etrex och kablage till palmen och äe mycket nöjd.
Tycker inte att kartmaterialet som GPSfabrikanterna tillhandahåller är så värst bra-
Kartmaterial är lätt att göra själv om man inte är främmande för lite bildhantering-
Kostar man på sig Fugawi kartprogram blir det väldigt lätt-läs mer på min navsite http://hem.passagen.se/bigben39/ eller hör av Dig per e-mail.

/Bengt

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jovisst!

Hej Thomas!

Jag får väl trots Bigbens ihärdiga tjat om motsatsen hävda GPS Companions förträfflighet. Jag har haft den i c:a 2 månader och den funkar alldeles utmärkt i bil, båt, till fots och i luften (fönsterplats...). Med följer ett par hyfsade kartmjukvaror, bl a Route Europe, som är en utmärkt vägkarta/ruttprogram över Europa. Sverigedelen är tillräcklig bra för att hitta även riktiga hålor!

Vädertåligheten, som sagt. Jag har sytt ett fint(?) vattentätt fodral som funkar fint att bära apparaten i bältet även i blött väder. För riktigt blött väder skulle man nog kunna tänka sig en mer avancerad variant med genomskinlig front.

GPS Companion går c:a 8 timmar på 2 st Ni-MH uppladdningsbara AAA. Noggrannheten är väl standard för en 12 kanalers handhållen, helt OK för normala behov (inklusive stadsorientering). Coolfaktorn är dessutom hög.

Det finns (vilket Bigben förvisso är expert på) en mängd bra mjukvaror för Palm + GPS, bl a för användning av egna sjökort/kartor. Alla jag provat har varit kompatibla med GPS Companions NMEA-gränssnitt.

Om du tänkt köpa, rekommenderas GPSWarehouse (gpsw.co.uk)

hej och hå

B.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips