Jovisst!
Hej Thomas!
Jag får väl trots Bigbens ihärdiga tjat om motsatsen hävda GPS Companions förträfflighet. Jag har haft den i c:a 2 månader och den funkar alldeles utmärkt i bil, båt, till fots och i luften (fönsterplats...). Med följer ett par hyfsade kartmjukvaror, bl a Route Europe, som är en utmärkt vägkarta/ruttprogram över Europa. Sverigedelen är tillräcklig bra för att hitta även riktiga hålor!
Vädertåligheten, som sagt. Jag har sytt ett fint(?) vattentätt fodral som funkar fint att bära apparaten i bältet även i blött väder. För riktigt blött väder skulle man nog kunna tänka sig en mer avancerad variant med genomskinlig front.
GPS Companion går c:a 8 timmar på 2 st Ni-MH uppladdningsbara AAA. Noggrannheten är väl standard för en 12 kanalers handhållen, helt OK för normala behov (inklusive stadsorientering). Coolfaktorn är dessutom hög.
Det finns (vilket Bigben förvisso är expert på) en mängd bra mjukvaror för Palm + GPS, bl a för användning av egna sjökort/kartor. Alla jag provat har varit kompatibla med GPS Companions NMEA-gränssnitt.
Om du tänkt köpa, rekommenderas GPSWarehouse (gpsw.co.uk)
hej och hå
B.