M90 vinter känga

Underleverantören av sulor missade ett stort parti och eftersom skon är vulkad på sulan var det mycket obra.
Det finns flera skäl att byta till andra kängor än M90, passform t ex, vikt är en annan faktor. Både Jörn och Lundhags kan man få skräddarsydda, det kan inte redan tillverkade M90 skryta med.
go tur
 
Underleverantören av sulor missade ett stort parti och eftersom skon är vulkad på sulan var det mycket obra.
Det finns flera skäl att byta till andra kängor än M90, passform t ex, vikt är en annan faktor. Både Jörn och Lundhags kan man få skräddarsydda, det kan inte redan tillverkade M90 skryta med.
go tur

Absolute, men dessa har funkat för mig i 20 år, visst finns det bättre, det är som billar... 27- till sommar värme har funkat för mig. Civilt har har fått ett par Lundhags, inte samma goa passform, fick ta en storlek större då satt dom som en smäck. M/90 har jag ings dåliga erfarenheter från, i så fall hade jag klagat! Gillar att dom är mjuka speciellt i vristen, gillar inte skrisko/ pjäksor stel helt, men smaken är som baken delad! Precid som allt annan friluftutrustning förutom saker dom kostar 3000 - finns ingen övre gränns är så saliga att betala

Mvh troswe (efter 3 glad vin ;) )
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Gillar också M90

Har använt både stövlar, sommar- och vinterkängan en hel del och är nöjd. Med iläggsula förbättras konforten rejält.

Gällande M90 vinter och kronbindningar är det jag i huvudsak använder på vinterturer och jag tycker det fungerar väldigt bra. Kängan har rymt i tådelen så att jag kan röra på tårna och hålla värmen fast det är kallt.
 
Tycker också det är mycket gnäll på kronans skodon. Det är ingen arbetskänga, det finns det med inom försvaret. Det är vinterkängor respektive marschkängor. Lästen är framtagen för att passa så många som möjligt. Jag använde dem med glädje och jag var i ett stridande förband med mycket marsch till fots. Det var inte så många som gnällde över kängorna och inte var det så värst många par som fallerade heller. Mest gnälldes det att vi behövde gå så himla mycket...

Visst, det finns bättre vandringskängor, men som alltid får man vad man betalar för, det är en enkel läderkänga (skalkänga om man ska använda lundhags termonologi). Värst tung är den inte heller.

Visst,, en del förband har bytt upp sig, men från de jag känner som gjorde lümpfen på ett av det förbanden så var det ett jäkla gnäll på meindlkängorna också (svettiga, gick sönder, membran som läckte eller blev täta). Summan av gnället kanske är konstant?
 
M90 :eek:)

Gör inte som jag och köp ett par M90 på "Surplus".
Jag gjorde det och fick tag i ett par som sprack upp i hälen runtom!

Gummit var helt slut och söndertorkat! Bara att slänga!
Detta till trots så kan jag bara säga att de var för djä..ligt sköna på foten!
Så det sved lite att lägga dem på tippen.
Men nu laddar jag om! Jag har siktat in mig på Jörnkängan!
Kommer att införskaffas framöver, var så säker!

Ha det gött!

// Egizzz :eek:)
 
Det är alltid någon som måste betala för att det skrotades dåligt när man upptäckte sulfjaskot, senaste gallringen eldades upp som avtalat. FM var motoriserad före M90s införande, gro är missledd av mindre vetande. Trevligt när någon är nöjd.
M90 beställdes som en arbetssko. Vi som gick hade andra doningar på fötterna.
90Stövlarna är riktigt bra.
go tur
 
Ibland ÄR det mycket gnäll på FMs grejer, cellgummipjucken fick ju många öknamn bla. skavsårspjäxor men det bottnade bara i folk som inte hade vett att smörja upp dom ordentligt och gå in dom samt ha dubbla lager strumpor eller strumpa och raggsocka när dom skulle gå eller skida långt. Jag har själv ett par såna och använder dom frekvent och har aldrig fått skavsår av dom eller nåt annat lyte.
 
Det är mycket gnäll på M90 kängorna och tyvärr är det ofta befogat =) Om man har tur med passformen och starka fötter så kan man säker trivas i M90 om man inte bär för tungt och inte går för långt. Får man tag på dem billigt så varför inte...

Problemet som jag ser det förutom att många får skavsår av dem är att sulan är alldeles för mjuk. Prova att flexa en känga så böjer den sig mitt under foten vilket inte är så kul när man går långt med mycket packning. T.ex. Lundhags Scout har en mycket styvare sula. Sen går en hel del av kängorna sönder också vilket inte är så kul.

Gjorde lumpen på K4 och gissar att det var ungefär en av tjugo som var nöjda med 90 kängorna. Mot slutet av värnplikten hade en stor del av plutonen fått byta till Meindel. Vinter Jörn var det dock ingen som klagade på!
 
Och när det går sönder för att skumgummit mellan sulan och under foten mals till pulver som rinner bort som sand så går det fort - från 'fabriksnya' till en status där inte ens gatuuteliggare skulle ta emot skona med sula som helt håller på att lossna och slänger omkring är ungefär två timmar vandring i kraftigt kuperad terräng och man känner sig väldigt billig när man i princip står på innersulorna i skogen med gummisulorna hängande som öronlappar bakom skorna och kanske har flera km svår terräng att vandra innan motoriserad transport till förrådet för byte...

Jag har provat,


I och för sig löstes transportproblemet ganska elegant den gången då jag beordrades av blågul som såg belägenheten och svårt att lösa på plats, att bli svårt skadad och spela den rollen för akut bårtransport till fältsjukhus och sjukvårdgruppen fick lösa transportproblemet till mer civiliserade områden och efter sjukvårdsövningsmomentet lösa skoproblemet, dock kostade det här en halv dag innan man var tillbaka till sin ordinarie tjänst igen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips