M/90-Byxa, förbättringar?

Sitter och sprättar ett par gamla M/90 byxor och ska göra mönster och efter det nya byxor i annat material. De tyger som jag kikat på är: Ripstop Supplex, QuickDry och G1000. G1000 är jämförbart med originalets tyg. Jag planerar att använda tunnare tyg på ett par, samt banta bort dubbelt tyg på knän och skippa reflexfästet. Funderar på att använda nätfoder i bälgarna i benslutet, samt behålla cordura-förstärkningarna.
I övrigt är jag mycket nöjd med M/90-byxorna, enda felet är väl camofärgen. (Ständiga frågor om vilket förband jag tillhör eller om jag är med i hemvärnet).

En liten tanke är att få till ett mönster som man sedan kunde dela med sig till andra gör-det-självare.

Så frågan är: vad kan förbättras på byxorna?
Fler fickor? Var?
Kardborre istället för knappar i benslut?
Andra typer av blixtlås?
Materialval?
Kom gärna med förslag på förbättringar, om det finns några.

(...och ja, jag vet vad upphovsrätt är, och ja, jag vet att det går att köpa byxor i affären)
 
Tanke !

Hej !
Min erfarenhet av kardborre i bensluten är från Sjöstrids byxan är att den blir snabbt sliten och börja lossna titt som tätt.
Du har ju inte möjlighten att gå till förrrådet och byta.
Så mitt förslag är i stället att du kör med raka benslut (ev med snörning om du känner för det) och ersätter förstärkningaran och åt snörningaran med ett par damasker istället.

Gällande fickor så var det en sak som var väldigt bra på sjöstridsbyxorna (förutom att de var fodrade) att i den nyare varianten att i benfickan där du skulle ha 1:a förbandet var det insytt en uppdelning som den låg i. Perfekt så man slapp rota rundor. På de äldre var det en separat ficak nedanför sidofickan avsedd för förbandet. Bra lösningar båda två och mycket användbara till annat när man inte är i uniform.
Lycka till och lägg gärna upp mönstret sedan och berätta hur det går/gick !
J
 
BEnslut

Kolla in lösningen på ett par klättermusen byxor, med en liten hake, jag tycker det är perfekt att slippa damasker på somarfjället om man har tillräckligt bra byxor.

På min har jag standardmodellen med tryckknapp och de har hållt 10 år och är kalasbra. Man bör förstärka benslutet för det nöts ordentligt.

Små avdelningar i fickorna är kalasbra, typ penna, kompass, 1:a hjälpen.

Sedan en liten D-ring innanför öppningen i fickan är oxå ett måste, fäst alla saker som bara inte får försvinna.

Jag utrustar viktiga saker med snöre och en liten karbin, så kan man fästa dem snabbt i byxan.

Jag sydde mina M90 kopior från M90 utvecklingsmodellen, den som fanns i GTX med bakficka osv. Gjorde även ett par salopettes i andningsväv.
 
köpa?

Jag undrar om det går att köpa M/90 utan den tråkiga camofärgen? Eller liknande byxor som m/90?
Jag använder Fjällrävens Grönland men saknar en hel del funktioner som finns i m/59 och m/90.
 
- Om man är sorten som alltid måste ha kniv med sig i naturen kan man se till att den går att fästa på byxorna utan att den krockar med eventuellt avbärarbälte: sy ett knivfäste vid benfickan. Det gäller för övrigt alla lättare prylar man vill ha i bältet.

- Om man kommer att röra på sig mycket kan man förbättra ventilationen genom att göra "fickpåsarna" (finns säkert nåt fint namn på dem) av nättyg. Då är det bara att öppna fickorna när man vill ha full ventilation. Nackdelen är att mam får sämre skydd mot skitiga/blöta/småkorniga saker i fickorna, men man kan ju fodra en av fickorna med vanligt tyg.

Det är kanske särskilt bra för framfickorna som man ju ändå inte förvarar saker i.

- Dragkdedjan i benet är väl av ganska kraftig typ? Borde kunna ersättas av modern inverterad ("vattensäker") variant.

- Själv tycker jag att benslutet med sin inbyggda damask är en av de egenskaper som gör M 90 så bra. Så den skulle jag behålla. Och som sagt: kardborre är inget bra alternativ.

PS. Någon "upphovsrätt" - jag antar att du menar mönsterskydd - behöver du inte bekymra dig över så länge du inte börjar sälja brallor. Och inte ens då behöver du vara särskilt orolig; Haglöfs sålde på 90-talet ett par byxor som var i det närmaste identiska med 90-brallan.
[Ändrat av Nordesjo 2004-02-16 kl 11:03]
 
Damasker

Orsaken till att jag är för damsaker är att jag vill kunna använda min friluftsbrallor åretrunt och bästa lösningen på detta är enligt mig damsker.

Som exempel när det är varmt så kavlar jag upp brallorna en bit och lufftar därmed skönt benen, är det kallt så är det nedkavlade brallor och damsker som gäller.

Fick ideen av en Dansk när jag gick Nijmegen 2000 och han svasade omkring med uppkavlade byxben medans jag led i M/90 byxorna vars lufftnings möjligheter är något begränsade....

Där av förslår jag lösningen med damsaker !
Go tur !
Jonathan
 
Re: Damasker

Jonathan; sa:
Fick ideen av en Dansk när jag gick Nijmegen 2000 och han svasade omkring med uppkavlade byxben medans jag led i M/90 byxorna vars lufftnings möjligheter är något begränsade....

Du har helt rätt ur ett sommarperspektiv!
Jag har själv jobbat i 90-brallor i 35-gradig värme medan danskarna fjantade runt med uppvikta ben. Men bästa lösningen var norrmännen med sina ljusa bomullsuniformer och mockakängor...

Att jag gillar inbyggda damasker är för att jag använder den typen av brallor när jag verkligen behöver skyddet - till exempel i blöt vegetation eller på vintern. På sommaren och när terrängen inte är påträngande kör jag med tunnare kombibrallor så att jag kan strunta helt i benen.

Kanske kan man göra en flexibel lösning med BÅDE inbyggda damasker och luftningsmöjligheter? Om man struntar i själva "bälgen" i benet så att dragkedjan öppnar ända in?
 
Bra initiativ! Skulle också vilja ha en "M90"-bralla, i nåt bra mtrl, med lite konstruktiva förbättringar här o där. Inte någon renodlad sommarbyxa, för där finns det bra alternativ, utan en mer allround, 3-4 säsongsbyxa. Krokarna, eller knäppspännena på de nyaste är bra, de måste vara kvar. Bakficka kan va ett önskemål.

/K
 
Jag har ett par Norröna militärbyxor och de är just det, en smartare m/90-byxa. Samma typ av damask som m/90 men dragkedjan går hela vägen upp till knät och inget tyg på insidan, jättebra ventilation. Dessutom ventilationsdragkedjor uppe på låren. Bak är de något mer uppdragna och hängslen är standardmonterade. Benfickorna har lock så att de är sköljsäkra.
 
Utmärkt !

Låter som en mycket bra idee !
En byxa i samma utformning som m90 men med bakficka,
sidofickor med fack, hakfliken (fästa i kängorna) och flyttbar eller ingen bälg i benen.

Sidofickorna med bälg i sida o front o kanske nät på insidan så att man kan ventilera genom fickorna också. Samt fickan går upp så man viker den när man stänger den och inte blixtlås utan knapp eller blixtlås.

Men vi kankse går lite över styr, glöm inte huvudregeln, KISS ( Keep It Simpel Stupid) desto mer finesser desto mer som kan gå sönder. Men å andra sidan går man på den tanken så lär det bli kilt framöver....

Skall nog själv börja sprätta själv...
Någon som har tankar om förbättring av 90 jackan nu när vi ändå är inne på m90 systemet.

Jonathan
 
Försvaret ligger nog steget före då de redan har en ny uniform. De nya uniformen ska vara nästintill idenstisk som Taiga Forest. Det är även Taiga som tillverkar den.
Titta på den och se de nya lösningar som har prövats fram =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Hur laga reva i GTX Paclite-byxa Gör det själv 7
schweingaard M90-byxa Mönster? Gör det själv 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.