M/90-Byxa, förbättringar?

Är det verkligen någon som tycker M90-brallorna är lätta och bekväma och använder dem förutom alla militärromantiker som springer runt i buskarna? Jag bytte ut mina så fort jag insåg att det fanns en uppsjö med bättre alternativ på marknaden och saknar dem inte det minsta.

Köp byxor från exempelvis www.engelsson.se istället så får du bättre byxor för ett lägre pris.
 
Cremytos;406751 Köp byxor från exempelvis [url sa:
www.engelsson.se[/url] istället så får du bättre byxor för ett lägre pris.

Tack för det tipset !
Jag har tittat lite snabbt och hittat ett och annat som faller mig på läppen. De har ju brallor som är direkt snorbilliga. Är det, priset till trots, hyggliga grejor tror du ?
 
Jag mer eller mindre bor i deras modell Hakkas nuförtiden och min far kör med en något dyrare modell som jag inte hittar på deras hemsida just nu. De roterar en hel del modeller allt eftersom de får långt i lagret tror jag då de även säljer i butik.

Hakkas är "blank" i materialet vilket gör att de låter lite mer men fördelen som jag ser det är större rivmotstånd mot kvistar och det fastnar mindre smuts. Min far har en modell som är mjukare och suveränt bekväma men som inte riktigt lika mycket gillar att krypa runt i skogen.

Kört cirka 14 fältdagar med mina och minst det femdubbla på vanlig fritid med cykling och promenader. Även tvättat dem ett dussin gånger och hittils inget att klaga på.

Just nu får du Hakkas för 135 kronor + 43 kronor i frakt på deras hemsida, så för den summan tycker jag du kan testa själv och se hur de känns :) Jag är 72/167 och C48 passar över förväntan på mig. Vilket får mig att dra slutsatsen att deras modeller är något korta för jag brukar alltid få sy upp mina byxor men det behövdes inte denna gången vilket var en positiv överraskning.
 
Är det fler som har erfarenheter av Engelssons? Det är ju lätt att bli misstänksam mot priserna. Skalbyxor för 285 spänn. Är de bra är det ju helt suveränt. Nån som provat?
 
Priserna var så tilltalande att jag inte kunde hålla mig. Jag beställde ett par Hakkas och ett par Kalix. Om de där Hakkasbrallorna är blott hälften så bra som "Cremytos" säger så kommer jag nog att gräma mig lite över att jag inte köpte fler.
Jag återkommer med lite egna synpunkter om "10-12 arbersdagar".
 
Idag kom paketet till utlämningsstället, men jag är bortrest hela veckan (arghhh). Jag hämtar grejjorna på fredag eftermiddag och hoppas kunna ge någon liten synpunkt till helgen.
 
Då Kalix-byxorna nu var rabatterade till 300 spänn och jag behövde något att variera mina Hakkas med så beställde jag ett par innan recensionen fällt sitt omdöme. Sist jag beställde från Engelsson gick det toksnabbt så hoppas att kunna testa dem i dåligt väder inom kort. Tog även med ett par vildmarksockar för att se hur de reagerar efter ett par mils hård belastning. Återkommer med feedback.
 
Sådärja, nu har jag äntligen hämtat paketet från Engelsons. Jag har inte varit ute och rullat mig i snön än och slitstyrkan vet jag såklart inte ett smack om. Jag har iallafall hunnit prova och krumbulta mig lite i brallorna samt dra och slita lite i sömmar och fickor. Både Kalix och Hakkas ger ett hyggligt kvalitetsintryck. Hakkasbrallan som ser grön ut på websidan är i själva verket gråbeige. Passformen (på min kropp) är helt okej sålänge jag inte gör några vidlyftiga gymnastiska övningar, då tar tyget emot över knän och arsle. 135 bagis för de brallorna är hursomhelst ett kap.
Kalixbyxorna är mycket säckigare och ger god komfort även om man vill krumbulta sig. Spännena i bensluten är rätt primitiva och får de sista centimetrarna av byxbenen att stå ut som en liten volang där fodret tittar ut, det verkar vara lite sisådär om man ska trampa runt bland blöta och lort. Huruvida de är vattentäta vet jag inte föränn imorgon, då ska jag ut och klafsa lite. De där brallorna kostade som tidigare nämts trehundra bagis och det är ju faktiskt riktigt billigt.
 
Hakkasbrallan som ser grön ut på websidan är i själva verket gråbeige.

Humm, mina är mörkgröna som sådan där klassisk fiskeklädselgrönt. Men de har säkert fått in ett avvikande parti.

Jag är faktiskt så övertygad om slitagestyrkan i Engelssons produkter så har jag på prov också beställt med ett par ljusbeiga mer civila byxor
image.php
Jag tränar rätt mycket och har kraftiga benmuskler som tenderar att förstöra mina jeans genom friktion alldeles för snabbt. Hoppas dessa skall överleva lite längre.
 
(sorry för bumpen)

Nu har jag provat Kalix- och Hakkasbyxan under lite olika förhållanden.

Hakkasbrallornas tyg verkar vara hyggligt slitstarkt, sömmarna är däremot lite sisådär och har på mina byxor gått upp på utsatta ställen. Framfickorna är sydda med en konstig vinkel som gör att vad man än har i fickorna ovillkorligen ramlar ut om man sätter sig ner.

Kalixbyxan är skön och behaglig att bära, troligen tack vare dess säckighet. De verkar också stå emot blöta hyggligt. Men - Tyget är väldigt ömtåligt ! Efter bara några timmars användande i skapligt lättforcerad skog hade jag flera "repor" i tyget trots att jag inte ens märkt att jag kommit åt något hårt eller vasst. De bulkiga plastspännena i bensluten gör det hopplöst obekvämt att ha dessa brallor under exempelvis ett par vadarbyxor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Hur laga reva i GTX Paclite-byxa Gör det själv 7
schweingaard M90-byxa Mönster? Gör det själv 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.