Lundhags V8

Jag har numera en V8

Jag köpte mig en Lundhags V8 förra våren.

Innan hade jag en Berghaus med deras fasta Cyclops bärsystem som ju har ansetts vara superbt enligt tester. Den gamla engelsktillverkade Berghausen hade en mycket bra kvalite.
Jag har också haft Haglöfs Alaska o Skarja, Fjällräven Gyro, Bach mm innan vi förlorar oss i historiens dimmor

V8 är rent bärmässigt i mitt tycke vida överlägsen Berghaussäcken. Den avlastar mycket bra vilket också testaren i 'Utemagasinet' ansåg. (Det var en V12 vill jag minnas men det är samma bärsystem).

Vidare kan locket tas av. Det har jag utnyttjat vid toppbestigning för att få en dagturssäck. Blir det regn är det ändå inget problem då det i botten på säcken finns ett regnskydd. Bara att trä över om ovädret kommer.

Säcken rymmer mycket mer än vad som står. Jag har haft andra säckar i samma uppgivna storlek och de har rymt mindre. Lundhagslitern verkar vara generösare och större än det vanliga 'måttsystemet'.
Bakfickan är det ända jag har varit lite skeptisk till då jag trodde den skulle 'försvaga' säcken. Numera använder jag den till mina Tevasandeler vilka ryms utmärkt där.

Säcken är dessutom prisvärd. Jag tvivlar på att Lundhags skulle riskera sitt goda namn och rykte genom att medvetet chansa på en ryggsäck av sämre kvalite. Efter ett år är det naturligtvis svårt att uttala sig om total livslängd. Den är hursomhelst prisvärd och jag tvivlar på att en dubbelt så dyr säck skulle hålla dubbelt så länge osv.

Mvh Björn

[Ändrat av Karhu 2002-05-25 kl 07:53]
 
Jag har oxå en V8

Köpte min lite i panik förra sommaren strax innan avfärd till fjällen. Jag hade all packning utspridd på golvet hemma i vardagsrummet när blixtlåset pajar på min gamla skräpsäck som jag tänkt ta för en vända till...

Alltså blev V8:an en välkommen frälsare. Bra på alla sätt. Nu har jag aldrig packat fullt i den än så länge men den sitter ju bra som fan (fick hjälp av proffs i butiken att ställa in bärsystemet för min rygg).

Visst kan man ta av topplocket men den lilla biten duger inte som dagtursäck tycker jag. Jag uppskattar flaskhållaren och kamerafickan (för kompaktkamera) som sitter på var sin sida av säcken så ett man når dem utan att ta sig säcken. Regnskyddet är tillräckligt stort även om du har lite utrustning fastspännd på utsidan.

Priset var dyrare än billig men billigare än dyr, en viktig faktor för mig iallafall.
 
Förtydligar dagsturssäcken

Jag såg av nästa svar att jag måste förtydliga mig. Det är själva säcken och inte "topplocket" som jag åsyftar när jag "pratar" dagturssäck. Man får då en relativt stor dagturssäck. Det går att dra åt och komprimera så att inget ramlar ur. (Det finns även sidofickor givetvis).
Blir det regn kommer ändå inget ner i säcken eftersom det finns ett "stationärt" regnskydd i botten. Bara att vika ut.

Lycka till

Mvh Björn
 
Rekommenderas!

Jag kan varmt rekommendera Lundhags V8! Den sitter mycket bra på ryggen med ett mjukt och stabilt bärsystem. Avbärarbältet är mycket bra. Det som drar ner betyget något är ett litet snölås och ett litet lock. Sidofickorna är lagom stora och ett plus för drickabältet som är bra. Frontfickan var perfekt för regnstället, men jag använde dock aldrig ingången till säcken denna vägen. Skyddsnätet mellan huvudsäcken och frontfickan lämnade för liten öppning för att jag skulle krångla ut något där. Ska man kanske skära bort denna mellanvägg!?

Martin
 
Jag har problem med V8an och V12

Jag har rak rygg, inte så mycket till svank, därför känns det som en tortyr kammare att ha på sig Lundhags säcken, eftersom dess svank grej som gör så det blir luftigare, sågar sig in i mig.
Men måste hålla med om att den avlastar bra, och dess höftbälte var smart, och enkelt att spänna.
 
Re: Jag har problem med V8an och V12

Scout^; sa:
Jag har rak rygg, inte så mycket till svank, därför känns det som en tortyr kammare att ha på sig Lundhags säcken

Vilket bara visar att man skall prova ordentligt innan köp.

Jag, som tydligen inte har extremt rak rygg, tycker det sitter jätebra. Jag har dock någon enstaka gånbg burit min mors Haglöfs 6000Q (kvinnomodellen ni vet). Där kan man snacka om tortyr, för oss män.
 
Re: Re: Jag har problem med V8an och V12

chralm; sa:
Scout^; sa:
Jag har rak rygg, inte så mycket till svank, därför känns det som en tortyr kammare att ha på sig Lundhags säcken

Vilket bara visar att man skall prova ordentligt innan köp.

Jag, som tydligen inte har extremt rak rygg, tycker det sitter jätebra. Jag har dock någon enstaka gånbg burit min mors Haglöfs 6000Q (kvinnomodellen ni vet). Där kan man snacka om tortyr, för oss män.


Hehe, det var därför jag inte köpte den =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Hur står sig Lundhags Saruk Expedition 110+10 L mot konkurrenterna? Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Lappen69 Lundhags Jamten 75 Transportera 6
Farbrorvattenmelon Lundhags Gneik - topplocket? Transportera 0
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
Valpish Lundhags V12 90L Transportera 1
volodymyrp Lundhags V8 vs V8 spirit vs V12 as a first backpack Transportera 3
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11
chala Ryggsäck Lundhags V8 Spirit 60 Transportera 2
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Mr. O Lundhags ARX Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
Oskar R. Lundhags Omnis 20 Transportera 0
rungo Lundhags v8 90 liter Transportera 5
cederquist Lundhags V8 90 Transportera 3
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
jens_ Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60 Transportera 9
mipert Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) Transportera 21
aemolin Lundhags Troja 80 Transportera 11
kakapo Lundhags Next? Transportera 2
Stalefish Lundhags Kampai??? Transportera 11
andeb Erfarenheter av Lundhags Troja Transportera 2
avslut1008 Lundhags V8 dam Transportera 0
elgfrode Lundhags Outback 55? Transportera 0
smilla Lundhags Spirit 50 el 60 liter ? Transportera 4
vonlarsson Haglöfs vs Lundhags... Transportera 10
Martin Fjäderlätt Nya Lundhags Motion en seger för Vulcanisterna! Transportera 2
Johan es Lundhags V8 Spirit >50 L? Transportera 1
bergholm Lundhags T25 Endurance Transportera 1
Goffe Lundhags Military Transportera 0
Dahlin Kvalitetsproblem på Lundhags? Transportera 8
da_flower Diskussion angående Lundhags Motion serie Transportera 7
Beleg Lundhags V12 Transportera 10
Ehlana Lundhags nya Transportera 20
sdlfrst Victor eller Lundhags V12 Transportera 3
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
mandrake Lundhags V12 - testad? Transportera 1
cjonsson Lundhags? Transportera 6
mattes Lundhags? Transportera 10
lundhags ryggsäckar? Transportera 1
drullputtee Lundhags ryggsäckars vara eller inte vara Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.