Lundhags T-Erminator

Såg en lite mörk bild på dessa i Naturkompaniets färska katalog.

Skall gå att justera bindingen i förhållande till skenan åt olika håll så det verkar lite intressant.

Men de finns inte på Lundhags hemsida. Vore intressant med lite mer uppgifter och gärna erfarenheter. Liten bild finns på Naturkompaniets webplats. http://www.naturkompaniet.se/

Där finns också texten:
"Produktbeskrivning:
T-Erminator är byggd på en helt ny vridstyv T-spårsprofil som möjliggör justering av bindning och balanspunkten i alla riktningar. Levereras med X-Adventure Access bindning. De flesta profilbindningar passar.

Längder: 44, 50, 55 cm
Art.nr: 11640"

Bindningen X-Adventure Access är det en BC-variant?

Hälsningar Thure

Ser ut som en variant på freeheel skridskon den av glasfiber.

Terminator_400x400.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
De skall tydligen ha den praktiska funktionen att man kan sätta ihop dem vid transport:

"Nya skötebarnet heter T-Terminator och dyker upp på sporthyllorna nästa säsong. Bland annat har de nya skridskorna en skåra som gör det lätt att sätta ihop dem till ett par när de inte används. De kommer också att finnas i nya häftiga färger och beläggningar."

thureb; sa:
Bindningen X-Adventure Access är det en BC-variant?
Bindningarna som från början hette något i stil med "BC-automatic" har de senaste säsongerna kallats "X-Adventure Access".

Vad jag vet använder alla Salomon-bindningar samma monteringshål, de lägger bara till någon extra skruv för att kompensera modellspecifika krav. Dessutom är det dyrt för alla parter att sälja/lagra olika modeller, så jag skulle bli förvånad om man inte kan montera andra Salmon-bindningar på de nya skridskorna.

Automatbindningar har problem

Vi har ju tidigare diskuterat frysningar i automatbindningar här på forumet.

Det finns två skäl att undvika automatbindingar dels att de kan gå upp i vrakis eller vak dels att de fryser.

Så jag förstår inte att Lundhags levererar skridskorna med automatbindning.

Thure

Re: Automatbindningar har problem

thureb; sa:
Vi har ju tidigare diskuterat frysningar i automatbindningar här på forumet.

Det finns två skäl att undvika automatbindingar dels att de kan gå upp i vrakis eller vak dels att de fryser.

Så jag förstår inte att Lundhags levererar skridskorna med automatbindning.

Thure

Lundhags kanske inte hänger på utsidan.se?

Igår kväll låg Lundhags vinterkatalog i hallen när jag kom hem.

"T-Erminator 11640

Längder 44 CM, 50 CM, 55 CM
Bindning DE FLESTA PROFILBINDNINGAR

T-Erminator är byggd på en helt ny vridstyv T-spårsprofil som möjliggör justering av balanspunkten i alla riktningar. (Bindning medföljer ej.)"

De finns på sidan 44 i deras PDF-katalog på nätet (23Mb http://www.lundhags.se/delat/lundhags_winter0506_sv.pdf ) men jag har inte kunnat hitta någon mer info.

Är det någon som har sett mer info? Någon som har någon åsikt om hur de förhåller sig till Skyllermarks Blå?

Tillägg: På bilden i Lundhags katalog ser de inte ut som på bilden på Naturkompaniets web-plats. Uppslipningen är mer traditionell och de ser ut att vara tillverkade i aluminium.

Kanske en konkurrent till de blåe.

Lundhags har haft en trekantig aluprofil som testkörts under några år och jag har en kamrat som är mycket nöjd med vridstyvheten hos den skridskon som han upplever som ett stort plus.

Jag är lite tveksam till om ökad vridstyvhet i skridskon har så stor betydelse då ofta skosulan har dålig vridstyvhet och bindingen kan också stå för dålig vridstyvhet hos hela paketet fot strumpor sko och skosnörning bindning skridsko.

Men jag har inte testat denna trekantiga profil själv.

Skall bli intressant att titta på skridskorna live och förhoppningsvis kunna testköra. Jag är skeptisk mot kolfiberprofiler på långfärdsskridskor pga tidigare rapporterade haverier och tror att den här skridskon kan bli ett intressant alternativ framöver.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips