Lundhags Ranger Mid

Funderar på att köpa ett par Lundhags Ranger Mid. Har aldrig vandrat förut men ska gå en tur i sommar, den vanliga mellan Abisko och Nikkaluokta. Någon som använt Ranger Mid och kan säga lite hur de är?

Jag är jättenöjd med mina Syncro Mid. Jag har dem ofta och året runt men efter tredje året med lite för kallt om tårna så blir det vinterkängor också. Köp skulle jag säga. Jag kör med damasker om det är plurrningsrisk, har trampat ner till knäna utan att bli blöt om fötterna på det viset. Höga kängor känns som att det bara blir skogen med, de här är mer allround och används på all normal fritid där lågskor inte räcker.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag kör också Ranger High, dom är sköna men tänk på att använda dubbla par strumpor.

Jag har ett par Ranger Mid, haft dom i 4 år nu, skulle inte göra mig av med dom för allt i världen.

Jag använder dom i princip året om, bortsett från de kallaste vinterdagarna. Med rätt vård så är det en otroligt bra sko, men som sagt tidigare, använd dubbla strumpor.

Tack för alla fina svar! Köpte till slut Professional Mid eftersom jag insåg att jag behövde normal läst. Ranger Mid var lite breda för mina fötter.

blöt!

Min erfarenhet av lundhags är att cellgummit andas extremt dåligt. Alltså, man blir blöt innifrån även om man inte blir det utifrån. Detta leder även till att det tar lång tid för dem att torka, så om man är ute länge...... Sköna i övrigt...

Gummi andas ju inte alls men jag blir inte blöt om det inte kommer utifrån och in i skon, via nedersta delen av plösen som jag fått erfara men jag smörjer mer nu. Jag tycker heller inte att de kan bli särskilt blöta pga att de ju är skalkängor. Det är ju som finessen att med torra strumpor och eventuellt sulor så har man en nästan torr känga även om man plurrat. En fodrad känga blir ju helt hopplös. Tung och full av vatten och torkar aldrig i fält.

Min erfarenhet av lundhags är att cellgummit andas extremt dåligt. Alltså, man blir blöt innifrån även om man inte blir det utifrån. Detta leder även till att det tar lång tid för dem att torka, så om man är ute länge...... Sköna i övrigt...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips