Lundhags Professional / Meindl Preformance

Foder ej alltid detsamma som varm!

Även om kängor med Gore-Tex membran ofta kallas "fodrade kángor" i den svenska debatten, bör man vara medveten om att vanliga GTX-kängor inte har nâgot termo-isolerande foder. Fodret bestâr av ett membran samt ett antal laminerade tekniska material som har till uppgift att dels skydda membranet (som ju är det som gör kängan vattentät), dels absorbera svetten fràn strumpan/torka snabbt, och dels att vara nötbeständigt. Dock kan man knappast pàstâ att detta foder värmer. Detta fâr istállet strumpan göra, dvs man bör anvánda sig av strumpor som värmer.

andra sidan finns det speciella Gore-Tex-foder med olika funktionella material. Ett av dessa ár Gore-Tex Duratherm, som förutom ovan egenskaper även har termoisoleande egenskaper.

Av enbart isolerande foder-material som anvánds idag i kängbranchen kan námnas Thinsulate och Primaloft, samt naturligtvis vanlig "bonn-filt".

OBS: med sàpass intensivt anvándande som det blir i exempelvis det militära, är det ocksà viktigt att innerfodret i kángan, är mycket nötbeständigt.

Om en kánga är varm eller sval beror även pà yttermaterialet: ju mer och ju tjockare láder, desto mer isolerande, och ju mer textil, alternativt tunnare, splittat láder, desto svalare.

Det är som vanligt svârt hitta en kánga som passar till allt och alla. Det viktigaste av allt är att den är bekväm för dig, samt att den är välgjord och hàllbar.
[Ändrat av Malindo 2004-11-17 kl 14:33]

Senaste laget?

Jag tror att det är i senaste laget att jobba in ett par Lundhags, åtminstone om jag ser till mina erfarenheter. Även om jag själv är förtjust i Lundhags, så vill jag avråda.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Senaste laget?

lowe; sa:
Jag tror att det är i senaste laget att jobba in ett par Lundhags, åtminstone om jag ser till mina erfarenheter. Även om jag själv är förtjust i Lundhags, så vill jag avråda.

Vi har ju på oss våra kängor nästan alla vakna timmar på dygnet, och nu fram till jul blir det inga tyngre strapatser så det bör nog gå.

Det blev ett par Lundhags Professional, dom kändes mer rätt i vårt nordiska land. Tack för att ni tog er tid med era tips!

/Bergström

Re: Leukoplast!

Tips på hur du får dina kängor att bli vän med dina fötter (från http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19099 med några tillägg):
Så har har jag gjort när jag gått in ridstövlar, jodpuhrs, lundhagskängor och turpjäxor med tunnt foder:
1 Köp en sko som sitter bra, du kan inte kompensera en dålig läst med denna metod.
2 Tejpa fötterna och ta fram de sockar som du tänkt ha (i mitt fall ullfrotte + ev. yllesocka).
3 Fyll skon med ljummet vatten och häll ur med en gång.
4 Gå en promenad, ta med reservskor ifall du inte står ut (har bara hänt för ridstövlar). Jag går inte tills de är torra utan 2-5 km första gångerna.
5 Låt skon torka i (svalt) rum, läder får inte torkas för varmt. Stoppa i tidningspapper i skon för att snabba på torkningen.
6 Fetta in noga, på ofodrat tar jag både in- och utsidan. Massera in fettet i lädret.
7 Goto 2, men med en strumpa som du inte är så rädd om (om du fettat in insidan).

Lycka till!
/Stina

Re: Re: Leukoplast!

Har även en light-version som jag använt till Meindlkängor, vanliga skor helt i läder och sidenskor:
1 Köp en sko som sitter bra, du kan inte kompensera en dålig läst med denna metod.
2 Tejpa fötterna och ta fram de sockar/strumpor du ska använd i skon.
3 Blöt strumpan i ljummet vatten och krama ur halvslarvigt.
4 Gå omkring inne eller en promenad ute beroende på sko.
5 Låt skon torka i (svalt) rum, läder får inte torkas för varmt. Stoppa i tidningspapper/hushållspapper i skon för att snabba på torkningen. Tänk på trycksvärta färgar av sig.
6 Om läder: massera ev. in lite fett i lädret.
7 Goto 2, men med en strumpa som du inte är så rädd om (om du fettat in insidan).

/Stina

Använd INTE fett till dina Lundhags.
Använd Nikwax vattenbaserade flytande vax.
Fukta skinnet med vatten och slabba på ganska rejält, låt torka in länge, inte några minuter. Torka bort överflödet.
Gör om några gånger med någon veckas mellanrum.
Det ger vattentäta och stadiga kängor.
Fett mjukar upp och ger dig mindre stöd över vristen.

gundj; sa:
Använd INTE fett till dina Lundhags.
Använd Nikwax vattenbaserade flytande vax.
Fukta skinnet med vatten och slabba på ganska rejält, låt torka in länge, inte några minuter. Torka bort överflödet.
Gör om några gånger med någon veckas mellanrum.
Det ger vattentäta och stadiga kängor.
Fett mjukar upp och ger dig mindre stöd över vristen.
Jag tycker det är OK att använda fett någon/några gånger i en hård lädersko för att få den att forma sig efter foten. När den är ingången och ska smörjas in för att bli vattentät använder jag Nikwax några gånger på torrt läder.
/Stina

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips