Lundhags Professional / Meindl Preformance

Tack för era svar!

Det är ett svårt val. Skall man vara ute länge och marschera med tung packning så kanske det är att föredra om kängan kan andas, (har dock hört att den "andningen" näst intil är obefintlig). Men å andra sidan så vill man ha en stryktålig känga att använda i alla väder. Cellgummit är väl lite mer stryktåligt?

Jag ska i första hand använda kängan militärt, men senare också för civila friluftsaktiviteter.

Nu får ni bara svara Meindl eller Lundhags, gärna med en liten motivering till :)

tack!
 
Självklart Lundhags.
Motivering? Ja, jag vill ju inte tro att jag inte har det bästa själv.
Fast om jag fryser i vinter så kompletterar jag nog med ett par Meindl Perf.
 
jallejulius; sa:
Det är ett svårt val. Skall man vara ute länge och marschera med tung packning så kanske det är att föredra om kängan kan andas, (har dock hört att den "andningen" näst intil är obefintlig).

Jag har ett par kängor med GoreTex i (dock inte Meindl, men iaf) och jag upplever faktiskt att de ventilerar ut en hel del fukt. T.ex. så torkar den delen ovanpå själva foten snabbast, och jag tror iaf att detta beror på att mest värme/ånga kommer ut där gämfört med kanterna. Sedan har en som jag vandrat med sagt att det ibland har luktat salt (som fotsvett, inte vanlig svett) när han gått bakom mig och vinden varit rätt.

Jag hade tagit Meindlkängan då jag tror att den passat mig bättre iom att den andas och faktiskt är helt vattentät. Sen tycker jag att lätt fodrade kängor är mysigare. Visst blir det lite varmare på sommaren, men överlag blir det nog bättre. Kan tillägga att jag pratat med en Fänrik som gjort sin värnplikt som Norrlandsjägare och han hade ett par Haix med GoreTex i och var klart nöjd. Men du blir nog inte missnöjd vilken du än väljer...
 
Johan.E.S.; sa:
Var ska du genomföra din jägarutbildning?

/Johan ES

Flygbasjägare F7 Såtenäs. Vi har pricis genomfört baskerprovet och får nu börja nyttja egna prylar, tex kängor :)

Blir inte ett dugg klokare på det här. Egentligen borde jag köpa begge men får snart bestämma mig. :p.. Fortsätt gärna med era tips och komentarer.

tack!
 
Prova!

jallejulius; sa:
Egentligen borde jag köpa begge men får snart bestämma mig. :p.. Fortsätt gärna med era tips och komentarer.

Du har missat en väldigt viktig sak (om jag inte har läst för slarvigt):

Vilken känga sitter bäst på dina fötter?

Du kommer att ha skorna på dig väldigt långa stunder, och du kommer att knata långt i dem. Passformen är därför tokviktig!
(Ventilationen likaså. Andas kängan dåligt kommer dina fötter att bli sura på dig.)

Alltså: båda kängorna är riktigt bra kängor. Båda är vattentäta och båda andas ganska dåligt. Det finns även andra kängor med liknande tekniska egenskaper.

Nu är det du som väljer genom att PROVA. Marsch pannkaka.
 
jallejulius; sa:
Flygbasjägare F7 Såtenäs. Vi har pricis genomfört baskerprovet och får nu börja nyttja egna prylar, tex kängor :)

Blir inte ett dugg klokare på det här. Egentligen borde jag köpa begge men får snart bestämma mig. :p.. Fortsätt gärna med era tips och komentarer.

tack!
Min tankar, du får avgör vad som passar på en flygbasjägare:
Antar att du har haft ett andra par kängor innan, vad är bra och dåligt med dem? Vad använder befälen?
Vintern här i södern (jämfört med övre Norrland)brukar vara mild, kanske några kallveckor i jan/feb, så Lundhags borde gå bra ur köldsynpunkt.
Om du rör dig mycket så borde det inte vara problem med Lundhags på vintern, sitter du mycket still ute kan man ha ett liggunderlag under fötterna.
Fryser du i dina Lundhags under ev. kyliga dagar kanske du kan ha dina "vanliga" lumpenkängor då?
Klafsar du runt mycker i fuktig mark och slask är det bra med cellgummi.
Går du mycket i stenskravel eller djupt grus är cellgummi tåligare än rent skinn. Har sett Meindl Island bli alldeles upprivna i skinnet på en dag i stenskravel i fjällen.
Under fysisk ansträngning blir man svettig om fötterna. Tror det avgör mer för välbefinnandet om man har bra strumpor/sulor än om det är GT-membran i skon. GT-membranet torde också funkra sämre när man lerat ner kängan. Några knep för att vädra ur: snör inte ända upp om det är varmt (om du kan göra ditt jobb ändå), vädra vid pauser, stoppa ner tidningspapper i kängan under natten, byt dyngsura strumpor. Och lär dig sköta din känga rätt så håller den tätt.
Summa sumarum; jag röstar för Lundhags utifrån mi horisont.
/Stina
 
Nu har jag kronans sommarkänga M/90, kan inte säga att jag är överförtjust. De gånger mina fötter mått sämst är de gånger man är ute i regn och sumpmark, då läcker de in oavsett hur väl man vårdat dom. :\.

Jo jag har prövat båda kängorna och kan ju säga att Meindl kändes bättre, inte så konstigt då dom är fodrade och att lundhags kräver ingång.

Det här med kyla, jag har hört både det ena och det andra.. Tex att Lundhags är att föredra då dom är rymmligaer runt tårna, trots att Meindl är fodrade?

Lundhags pro verkar vara bättre allround, medans Meindl lämpar sig bättre för militär/polis? Jag vill ha båda dera. :)

tack!
 
Eftersom du redan är mitt uppe i lumpen så tycker jag det kan vara i senaste laget att köpa Lundhags eftersom de kräver att man går in dom.
Sen är det mycket en smaksak om man väljer ofodrade eller fodrade kängor och personligen föredrar jag fodrade gtx-kängor. I lumpen på jägarskolan i Kiruna hade jag dock Lundhags alaska men de flesta använde faktiskt Tretorn Sarek gummistövlar.
Vintertid räckte inte mina Lundhags till så då använde jag de Nokia stövlar med filtinnerskor som vi fick ut som klarade kyla under 40 grader. Såtenäs ligger ju dock några mil söder om Kiruna så det är nog mer fukt än bister kyla som är problemet.
Svårt att råda till något.. du får ta dig en rejäl funderare och så småningom kanske du har möjlighet att skaffa dig två par! :)
 
jallejulius; sa:
Meindlkängan (performance) beställer vi in till hela plutonen, till mycket reducerat pris. Lundhags har cellgummi, jag har knappt sett något annat märke som motsvarar Lundhags.
Det går garanterat att få bra priser på andra skor om man bara frågar! Ett alternativ (billigare och minst lika bra) till Lundhags är Jörnkängan. Deras vinterkängor är kanonfina. De är f.ö. vana att kränga skor till FM... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
jarmland Lundhags Professional High test? Kläder 11
j_felix Lundhags Professional Mid fråga Kläder 9
Sph1nx Lundhags Professional mid Kläder 19
Maskros444 Broddar till Lundhags Professional? Kläder 2
Skeebum Lundhags Professional Kläder 3
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.