Lundhags kängor

Lundhags-alaska

Mitt råd är att köpa ett par Lundhags alaska om du vill ha en känga som går att använda till det mesta. Jag har haft mina i 5 år till vandring (vattentäta efter lite arbete), skidor (med gammal bindning), långfärdsskdridsko (duger bra) samt dagsturer. Du slipper fundera på valet med vanliga kängor eller stövlar.
//Karl
 
Lundhag professional

Jag är inte någon vandrare i egentligen mening men tränar hundar vilket innebär en hel del uteliv. Har ett par professional som jag stormtrivs med. Jag tränar bland annat räddning vilket innebär en hel del stabilt underlag såväl sten som annat och vad jag uppskattar är då stabiliteten i kängen. Till saken skall dock sägas att jag är en rejäl lättviktare.

Mina professionals är andra paret Lundhags - har även ett par tio år gamla Husky som användes under hela värnplikten med rejält mycket skidor och en massa bärande av ryggsäck och Lundhags har aldrig svikit mig.
 
Köp Graning Jaktkänga

Jag har provat Graningejaktkänga mod:2480, under vintern det finns ingen bättre känga"garanterat"! jag har provat allt, olika stövlar, Lundhags, och dyra 3000:kr kängor, sportskor mmm.. (men prova noga med extra sula och sockar, för storlekarna är små gå gärna upp i storlek. hälsar Anders.
 
krympning

alla cellgummi kängor skall ha sko block i när dom inte används mina lundhags alaska 12 år har inte krympt nånting
 
Inte vikten

Jag tror att terrängen har större betydelse än vikten, den höga är stabilare och kan antagligen kännas säkrare med tung packning i svår terräng.
Min bror har låga och han säger att största problemet är att det är alldeles för ofta som han får vatten i kängorna, en hög känga klarar fler små vad än en lägre och i alla fall i norra Sverige upplever jag det som en stor fördel.

/M
 
Höjd pâ kängskaftet

I regel är kängor för vandring, trekking, jakt etc. enbart sà pass höga att de ger ett bra stöd för vristen vid ojámn terräng och vid bárande av packning, samt att de skyddar vristerna och fotknölarna fràn skrubbsàr och slag, dvs de gâr upp till en bit ovanför fotknölarna.

Det finns mindre variationer upp och ned pà denna "standardhöjd", liksom det finns variationer hur pass stor delen av skaftet som är läder och hur mycket som är stoppad, mjuk krage. Vilket man váljer är en personlig smaksak.

Utöver denna "standardhöjd" finns det p.g.a typ av terräng och klimat i Sverige en tradition att ha ännu högre kängor án sà, ca 25-30 cm höga, framför allt för att inte fà ned vatten eller snö genom kragen/skaftet. Just av denna anledning finns det även de som fjäll-vandrar i gummistövlar.

Tycker man att det är obekvämt att vandra i sâ pass höga kängor kan man istället använda sig av damasker alt. byxor som gàr över kángan, typ miltärens gamla m/59 (kanske även m/90, är fór gammal för att provat dessa), för att hindra vatten och snö fràn att komma in.

Men som sagt, enligt min mening är detta en smaksak, och det ár svàrt att râda nâgon av vad som ár "bäst".

Mvh /Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
johanb.org Lundhags kängor på is och i sommarvärme Kläder 16
kjpil Lundhags kängor Kläder 12
snuffle Nya lundhags-kängor Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.