Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam?

Jag kan inte bestämma mig! Tidigare har jag haft en mycket tyngre Meindl känga liknande vakuum men känner att den ärförtung och klumpig. Svårt att få ordentligt stöd på sidorna. Lite rädd att vakuummodellen kommer ha samma problem.
Med lundhagskängan är jag osäker på om jag har valt rätt storlek och läst. Enligt lundhags egen hemsida ska jag välja stl 39 och eventuella tryck på foten kommer töja ut sig. Vad har ni för erfarenhet? Harni haft mycket skoskav? Ska lundhags kängor sitta lite tajt på foten eller mer som känslan av en vanlig gummistövel? Kanske är 39 för småtteftersom jag inte får plats med kraftiga sockor utan bara en lite sommarsocka i lundhagskängan.
Vad har ni förerfarenhet av yttre sulan på kängorna? Jag får en känsla av att lundhags är lite stummare och att man lättare kan bli trött under hälen tex.
Extremt tacksam för hjälp! Håller på att gå upp i limningen av alla kängbeslut!
 
Du ska få plats med två sockar, annars kommer du få skoskav. Vanligtvis har man en lite tunnare innerst och en medeltjock till tjock, beroende på årstid, socka ytterst.
Lundhags cellgummi formar sig efter foten men töjs inte.
 
Mät din fotlängd och lägg till 20 mm, det är den storleken du skal ha enligt Lundhags vill jag minnas. Däromkring. Men det är också individuellt och för mig så spelar det också roll vad jag ska ha kängorna till. Jag har därför flera. Mina minsta är bara 8 mm längre än min fot, då måste jag ha samma typ av strumpor alltid (dubbla med en ekstra tunn innerst). Dessa lite taightare kängor är för MIG perfekt när det är en del lätt klättring på turen. Har bla gått syltraversen solo utan någon säkring med dom. Men sen har jag också absolut inga problem med tånaglar etc. vid vandring nedöver.
Är det bara vandring utan någon klättring/branta passager väljer jag en större rymligare. Vet inte hur stor den är men skulle tippa runt +15-20 mm. För MIG skulle det aldrig funka med en känga som är mer än +20mm, det blir för stort (har provat).
Mitt bästa råd, gå till butiken och prova dig igenom storlekar som ligger runt + 20 mm. Dubbla strumpor som tidigare nämnts är helt essentiellt om du väljer Lundhags/skalkänga i vart fall.
 
Jag känner igen mig i silenhags beskrivning. Jag rör mig själv ofta i ganska brant/stenig terräng och vill därmed ha smidigast möjliga skor med så mycket "markkontakt" som möjligt, men skulle finna 20 mm övermått alldeles för klumpigt och okänsligt även för "vanlig" fjällvandring.

Om kängorna sitter fast runt hälen och över vristen, glider foten inte framåt lika mycket i nerförsbacke och rörelsemånen framför tårna kan vara mindre. Risken för hälskav minskar ju också, om foten inte "glappar" upp och ner.

Titta därför särskilt på passformen över hälen/vristen/fotryggen, innan du väljer storlek. Du skriver att du haft "svårt att få ordentligt stöd på sidorna" i Meindl-kängorna, och det kan ju bero på att dina fötter är smalare där, än vad skomodellen är byggd för. Det inte givet, att Lundhagsskorna blir bättre i det avseendet, för de brukar också vara vida på de ställena. Å andra sidan har de större snörningsmån och går att "lyfta upp" foten i med hjälp av tjocka strumplager och innersulor. Jag har faktiskt oftast dubbla ullfiltsulor och minst två-tre tjocka strumppar i mina gamla, ofodrade och tunnsulade Lundhagare, men bara någon halv centimeter fritt mått framför tårna.
 
Just innersulor kan som påpekats påverka ganska mycket, man kan byta ut en befintlig innersula mot en tunnare eller lägga till en eller två tjockare. Tänk på att foten sväller under en hel dags vandring, så man borde eg. prova kängorna efter att ha varit ute och gått i 6h!
 
20 mm tillgodo låter som Lundhags från förra årtusendet, då kängorna hade en läderbindsula som krympte 1-1,5 skostorlekar. Som mina Alaska från -96. Nuförtiden så krymper de inte lika mycket.
 
Jag har bara haft Lundhagare i min vanliga storlek, och det funkar utmärkt för mig. Skoskav har jag inte fått, men skor är högst personliga och inget man kan läsa sig till i forum, du måste prova själv!
 
Jag har ett par Lundhags Contessa, den låga varianten. Har storlek 38 annars men fick ta storlek 40 (!) i de här. Har alltid två par strumpor, ett par tunna och sedan ett par riktigt tjocka.
Man kan ta ur innersulan och ställa sig på den, så ser man direkt hur mycket marginal det finns.
Contessa har ju väldigt kraftiga skaft, dubbelt med något slags mellanlägg emellan som gör de rätt så hårda. När jag skulle köpa mina testade jag de med höga skaft och tänkte det här känns ju som att man går med gips. Så därför blev det ett par låga. De funkar bra förutom när man trampar snett för då följer inte skaftet med (det är för hårt) utan det liksom trycker till smalbenet, vilket inte alls känns bra. Så man får tänka sig för var man sätter fötterna. (Då har jag ändå haft mina i ca 5 år)
Vad gäller det här med hårda sulor, jo de är väldigt hårda under hälen, jag brukar undvika asfalt, redan ett par km så börjar hälarna kännas mörbultade undertill. Men jag har hört att Lundhags ska börja sälja en ny innersula som är lite mjukare i hälen, det vore ju toppen. :)
För övrigt är kängorna jättebra, aldrig haft något problem med skoskav.
 
Jag har ett par Lundhags Contessa.

När jag skulle köpa mina testade jag de med höga skaft och tänkte det här känns ju som att man går med gips. Så därför blev det ett par låga. De funkar bra förutom när man trampar snett för då följer inte skaftet med (det är för hårt) utan det liksom trycker till smalbenet, vilket inte alls känns bra.

Jag har den manlige diton, Professional både höga og låga (två par kängor alltså). Jag upplever dom som mjuka ! Men så har jag också smörjt dom många gånger med fettbaserad produkt (som gör lädret mer mjukt) och inte vax-baserad produkt som lägger sig på ytan. Det är INDIVIDUELT hur man upplever kängor som många påpekat. Och man får prova sig fram...
 
Jag har den manlige diton, Professional både höga og låga (två par kängor alltså). Jag upplever dom som mjuka ! Men så har jag också smörjt dom många gånger med fettbaserad produkt (som gör lädret mer mjukt) och inte vax-baserad produkt som lägger sig på ytan. Det är INDIVIDUELT hur man upplever kängor som många påpekat. Och man får prova sig fram...

Vad är det för produkt du använder på kängorna? Det vore fint att hitta något som gör skinnet mjukare. :)
Jag använder själv Lundhags skosmörja, Fibertex shoe wax, samt en annan som innehåller bivax, Foot Locker Beeswax. Först när jag använde den sistnämnda blev kängorna vattentäta. Smörjer in efter varje tur.
Jag var ute i hallen nyss och klämde på skaften och högst upp i sömmen där det alltså är fyra lager skinn känns det forfarande lite som det vore en stålvajer instoppat.
Mina är de vinröda kanske jag ska nämna. Det lädret kanske är hårdare än de svarta (gissar bara).
 
Vad är det för produkt du använder på kängorna?
Mina är de vinröda kanske jag ska nämna. Det lädret kanske är hårdare än de svarta (gissar bara).

Jag använder också Lundhags egen smörja som jag från minnet menar är gjort på fett, tjära, vax og olja. Jag antar att fett är den dominerande ingrediensen.
Om man vill ha extra mjuka skaft ska man nog välja en modell med endast ett lager läder i skaften och sen evt i tillägg smörja dom med rent fett eller olja gjort för läder.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
plenty1 Vandrarkänga, Lundhags Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...