lunar duo eller nallo.Kondens och klaustrofobi

Hej!
Jag funderar på att köpa antingen en lättvikts lunar duo (six moon design) http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=47
eller ett Hilleberg Nallo 3. Vandring börjar 12 aug.Måste bestämma snart då lunar duo endast verkar gå att köpa på nätet från USA.
Frågan är, är det någon skillnad i hur mycket kondens som blir i de olika modellerna?
Har en tendens att få klaustrofobi tält, då ser ju lunar duo luftig och öppen ut, dessutom billig och lätt.
Nallo har å andra sidan innertält som väl skall minska kondens, men ser trång och lite klaustrofobisk ut.. Väger mer.
Har någon erfarenhet av dessa?
Tacksam för råd.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av något av dem. Däremot har jag nu tält från båda tillverkarna och per automatik har jag jämfört dem med varandra och bildat mig vissa uppfattningar.

Från SMD har jag ett Lunar Solo. Det finns ett antal trådar som behandlar Lunar Solo (säkert även om Lunar Duo) där jag och andra samtalat om våra erfarenheter av denna modell men personligen har jag haft ytterst små problem med kondens. Det är en rymlig och luftig konstruktion som motverkar kondens så länge det fläktar. Under långvarigt regn och/eller i vindstilla förhållanden kan det dock bli lite kondens. Jag kan tänka mig att det är ungefär lika i Lunar Duo. Det var inget som störde mig nämnvärt men när det var som "värst" stoppade jag in foten av dunsovsäcken i min skaljacka för att inte blöta ner den vid fotändan. Det som däremot skapade irritation var brister i seam-sealingen som gjorde att vatten droppade in vid sömmarna på ett par tre ställen, bland annat på huvudet när man låg normalt på rygg.

Över huvud taget tycker jag att Lunar Duo och Nallo 3 är två väldigt olika tält. Det är för mig nästan som att jämföra äpplen och päron och hur valet faller ut beror väl på prioriteringar och preferenser hos dig som användare.

Nu har jag inte testat något av mina tält till bristningsgränsen och kanske är det så att de håller för mycket mer än man tror, men jag tycker ändå inte att mitt Lunar Solo utstrålar "pålitlighet". Jag använde det på förra årets solotur i kebnekaisefjällen och det kändes helt okej. Det finns folk och stugor rätt nära till hands om man skulle ha otur och något skulle gå snett. Inför årets solotur i Sarek kände jag mig inte trygg med mitt Lunar Solo. Jag kostar istället på mig den extra vikten av ett Akto för att i gengäld ha ett kraftigare tält som har bevisat sig stå pall för det mesta av det ombytliga fjällvädret.

Vidare tycker jag att Lunar Solo känns ömtåligt och jag tycker att det finns brister i detaljarbetet som ytterligare späder på min tveksamhet till att välja detta tält som mitt enda skydd mellan mig och den potentiella stormen. Man ser bland annat sömmar där "nålshålen" genom tältduken har tänjts ut och blivit mycket större än de ursprungligen var, osv.

Om mina erfarenheter av Lunar Solo och Akto, Jannu samt Keron går att jämföra med Lunar Duo och Nallo 3 så tycker jag definitivt att du får mer tält för pengarna om du köper ett Nallo 3. Du får i mina ögon ett mer pålitligt tält som genomgående har bättre kvalitet. Du behöver inte bekymra dig över vattentäthet eller kondens på tyget närmast dig själv. Tyvärr får du också en högre vikt och en större packvolym, men om jag bara fick ha ett tält (som hämtat ur en mardröm) och valet stod mellan dina "kandidater", skulle jag välja ett Nallo 3.

Lycka till med valet!
 
Det kan verka lite konstigt att jag landat på just dessa alternativ kanske..

Tyckte först Nallo verkade bäst för oss (2 pers), men började oroa mig för ev klaustrofobi..Stötte på lunar duo av en slump och började tycka det kanske var ett bättre alternativ för mig eftersom det är så öppet. Prisskillnaden spelade också in, vill pressa kostander. Misstänker också att det kan vara mindre tåligt dock.
Var köpte du ditt lunar solo? Om det var via six moon design i USA, hur lång tid tog det från beställning tills du fick det?
 
jag vet inte hur allvarlig din klautrofobi är men nallo 3 är ett stort tält, dessutom går det att öppna upp helt i ändan och om det regnar kan man ha den stora ventilen öppen och sitta och titta ut
 
Vi är inte mycket för trånga utrymmen

men Nallo 2 är rejält och rymligt samt lättare....bättre ventilation är lätt att fixa med hjälp av kokkärl under fotändan av yttertältet. Klaustrofobi i tält löser man inte genom att bära på Cirkustält utan genom att träna, med hjälp eller om man är stark själv hemma på gräsmattan, där reträtten ligger nära......Nallo 3 är att föredra om man avser vintertälta annars är det bara tommevikt för två att bära på.... Nallo rekommenderas gärna.
 
Tyckte först Nallo verkade bäst för oss (2 pers), men började oroa mig för ev klaustrofobi..Stötte på lunar duo av en slump och började tycka det kanske var ett bättre alternativ för mig eftersom det är så öppet. Prisskillnaden spelade också in, vill pressa kostander. Misstänker också att det kan vara mindre tåligt dock.
Var köpte du ditt lunar solo? Om det var via six moon design i USA, hur lång tid tog det från beställning tills du fick det?

Nu vet jag inte hur priserna är i jämförelse, i ditt fall, men för mig blev det en ganska dyr historia när jag beställde med seam-sealade sömmar samt betalat frakt och tullavgifter. Samtidigt som jag fick känslan "å vad kul med ett så litet, lätt och smidigt tält" så infann sig även känslan "jag kunde ha fått ett akto för samma pengar". I mitt fall blev det nästan samma pengar som ett hilleberg, men flera divisioner lägre än hilleberg när det gäller kvalitet och pålitlighet. Det var helt enkelt inte prisvärt.

Jag beställde tältet från SMD's webbsida men jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog att få det levererat. I andra ärenden tycker jag dock att kontakten med SMD har varit lite halvtrög. Förmodligen finns olika fraktalternativ med olika leveranstider så om man vill lägga upp en rejälare slant går det säkert att få tältet levererat i tid före 12:e. Personligen gillar jag dock inte dyra frakter och jag skulle nog heller inte chansa.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klarback Lunar Duo Bo och sova 12
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
alven Six Moon Designs Lunar Solo, Gatewood Cape och Wild Oasis Bo och sova 13
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
Crilloan Robens Mythos Duo? Bo och sova 6
franzjosef Eureka! Spitfire Solo/Duo Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.